Vragen en antwoorden Een vraag stellen Alle vragen bekijken (1)
Contents
När öppnades EKO Norrköping?
Allt startade 1964 i Fjälkinge när Bertil Håkansson ville sälja prylar och öppna landets första stormarknad. Bästa platsen var en gammal dansrotunda. Denna något ovanliga butik döptes till EKO-hallen och blev en föregångare I Sverige när det gäller att handla ekonomiskt.
På 70-talet sålde Bertil Håkansson Ekohallen till familjeägda Bergendahlskoncernen. På 80-talet satsades det vidare och Sveriges då största stormarknad på hela 4000 kvadratmeter invigdes i byn Fjälkinge. En satsning som kostade 14 miljoner i nybyggnation och var en stor satsning för Bergendahlskoncernen på den tiden.
Ytterligare utbyggnationer gjordes och stormarknaden som affärsidé fick sitt genomslag på riktigt. Ytterligare stormarknader etablerades och snart bestod EKO-kedjan av tiotal butiker. Under 2000-talet gjordes flera konceptförändringar då omvärlden samt detaljhandeln förändrades och 2006 bildades EKO-gruppen Hässleholm AB för att tillåta EKO framåt med sitt unika koncept.
EKO valde att sakta men säkert förändra konceptet och vända sig än mer mot kvinnans köpintressen. Avdelningar med såväl salongsprodukter, blommor och heminredning fick utökad butiksyta. Framgången lät inte vänta på sig och 2015 fick den lila loggan se ljuset. Butiken i Fjälkinge blev sätet för ett nytt huvudkontor och butiken i Kalmar invigdes enligt det nya konceptet.
Därefter har kedjan haft en dynamisk tillväxt med Västerås (2017), Örebro (2019), Sundsvall (2019), Norrköping (2020), Skövde (2021), Uppsala (2021) och Linköping (2022). Expansionstakten är fortsatt proaktiv och vi tror fortfarande att det är fötter i butik som gör skillnad.
Visa hela svaret
När öppnas EKO?
Här öppnar Eko nästa stormarknad: “Siktar på 3-4 butiker per år”
Butiken blir 8 200 kvadratmeter och får en säljyta på cirka 7 000 kvadratmeter. – Det är ett perfekt läge mellan de två delarna av handelsområdet, berättar kedjans vd Ted Berggren för Dagens Handel. Butiken planeras öppna i oktober 2022 och beräknas anställa omkring 40 medarbetare.
– Vi tillhör segmentet lågpris men också stormarknad och konceptet har blivit en succé för oss. Vi ser att det finns plats för väldigt många Eko-butiker, konstaterar Ted Berggren. Och den Bergendahls-ägda kedjan har vuxit snabbt, kan man lugnt säga. När Dagens Handel för några år sedan avslöjade kedjans storskaliga expansionsplaner omsatte kedjan under 400 miljoner kronor och hade tre butiker.
Nu har de åtta butiker är de uppe i en miljard. Och där kommer det inte att ta stopp. Eko Stormarknad har nämligen gjort klar med hela fyra nya butiker. Förutom butiken i Valbo köpcentrum har kedjan beslutat att öppna butiker i Skövde, Uppsala (Boländerna) samt vid Tornby handelsområde i Linköping. – Vi har ytterligare ett läge på gång men det kan jag inte berätta för dig ännu.
Med dessa tillskott kommer kedjan att ha 13 butiker i landet – och de tittar på fler än så. – Vi har 3-4 på gång nästan hela tiden men de är inte tillräckligt färdiga i dagsläget så jag kan inte säga så mycket om det. Konceptet är väldigt uppskattat så det har blivit så att fastighetsägare jagar oss och till och med kommuner hör av sig, berättar Ted Berggren och skrattar.
En omsättning på 2 till 2,5 miljarder kronor inom ett par år ser han som rimlig. – Absolut, med de butikerna vi har framför oss så kommer vi nog att ligga på 1,5-1,6. Om vi sedan sätter 3-4 butiker till så är vi uppe i den omsättningen. Kedjan är unik på många sätt. Förutom att de kombinerar lågpris med väldigt stora butiker särskiljer sig också arbetssättet, vilket möjliggör låga priser.
Bara 19 personer finns på huvudkontoret och kedjan har inget eget lager. Istället lagerhålls varor i butikerna. De använder sig heller inte av några egna märkesvaror och importerar inget. – Vi överlåter det till proffsen. Varorna skickas direkt från leverantörerna till butikerna så kan vi fokusera på det vi är bra på.
- Det gör oss också mer snabbfotade och det känns bra att hjälpa leverantörernas varumärken att överleva, säger Ted Berggren.
- Eko Stormarknad har en lång historia.
- Edjan grundades 1964 – och framgångskonceptet har inte alltid varit självklart.
- På 90-talet gjordes en stor expansion men den gången gick det inte lika bra som nu.
Ett av problemen var att kedjan frångick sitt koncept och började etablera mindre butiker på 4 000-5 000 kvadratmeter i motsats till det 10 000 kvadratmeter stora moderskeppet i Fjälkinge. – Det blev inte riktigt rätt och många av butikerna konverterades så småningom till City Gross-butiker.
Dessutom har konceptet genomgått en stor förändring. – Vi har förädlat konceptet och fått en nytändning i hela bolaget. Vi har gjort det lite mer kvinnligt och mer familjärt – mycket destinationstänk med upplevelse i centrum, Tidigare var nästan 50 procent av omsättningen inriktad mot “gubbsidan” med exempelvis mycket bygg,
Nu har vi gått mer mot inredning, blommor och leksaker, konstaterar Ted Berggren. Butikerna fokuserar också mycket på säsongsvaror som jul och trädgård samt konfektyr och snacks. – Vi bygger stora godisland på 340 kvadratmeter i våra butiker där vi säljer lösviktsgodis i premiumklassen för 4,98 kronor hektot.
- Många åker till oss för att handla godis.
- Även dryckesavdelningen är stor och kedjan planerar att fortsätta växa inom livsmedelskategorin.
- Internationell mat är ett område som är intressant, menar Ted Berggren.
- Det finns mycket konserver och torrvaror inom “All världens mat”-segmentet som inte kräver livsmedelstillstånd.
Det är något vi tittar på. Läs mer om: : Här öppnar Eko nästa stormarknad: “Siktar på 3-4 butiker per år”
Visa hela svaret
Är City Gross svenskt?
City Gross – Wikipedia
Den här artikeln behöver fler eller bättre för att kunna, (2018-12) Åtgärda genom att lägga till pålitliga källor (). Uppgifter utan källhänvisning kan och tas bort utan att det behöver diskuteras på, |
City Gross Sverige AB 556597-2451Huvudkontor, Nyckelpersoner Håkan Åkerström Anders Wennerberg BranschAntal anställda2 736 – 2019HistoriaGrundat1993Ekonomi ▲ 9,326 miljarder ▼ 66,501 miljoner SEK ▼ 1,51 miljoner SEK ▲ 1,852 miljarder SEK ▲ 149,49 miljoner SEKStrukturÄgareBergendahl Food ABÖvrigtSlogan Där maten gör skillnad.
Visa hela svaret
Är ekologiska produkter dyrare?
Fördelar och utmaningar med ekologisk produktion – Det talas ofta om att ekologiska livsmedel är mer miljövänliga och hälsosamma än livsmedel som produceras i icke-ekologisk produktion. Men är ekologisk produktion bättre än andra typer av produktion? Det finns flera fördelar med ekologisk produktion. Här är några exempel:
- Den begränsade användningen av växtskyddsmedel inom ekologisk odling bidrar till att minska spridningen av gifter i miljön.
- Den ekologiska produktionens varierade växtföljder med större inslag av vallodling kan bidra till att öka den biologiska mångfalden. Det gäller främst i områden där variationen i landskapet inte är så stor, som exempelvis i slättbygderna.
- Det är högre krav på djurvälfärd i ekologisk produktion. Till exempel ska alla djurslag ha möjlighet att vistas ute.
Samtidigt finns det fördelar med icke-ekologisk produktion. Den är till exempel mer tidseffektiv, eftersom man inte behöver lägga lika mycket tid på att rensa ogräs. Icke-ekologisk produktion ger också högre skördar i många fall. Det beror på att man får använda kemiska medel för att bekämpa ogräs och växtsjukdomar, som annars skulle minska skördenivån.
- Ekologisk produktion följer dessutom strängare regler än andra typer av produktion och ger vanligtvis lite mindre mängd mat.
- Det gör att produktionen blir dyrare, vilket i sin tur leder till att priserna i matbutiken blir högre.
- I Sverige skulle vi på kort sikt inte klara av att producera lika mycket mat som i dag om det bara fanns ekologiska lantbruk.
De ekologiska lantbruken och övriga lantbruk kompletterar alltså varandra. Både ekologisk och icke-ekologisk produktion utvecklas hela tiden för att kunna ge oss mer mat, utan att det sliter mer på miljön eller påverkar djurens och människornas hälsa negativt.
Visa hela svaret
Vad kostar eko certifiering?
Grundavgiften är 3 700 kr eller 4 400 kr, vilket räcker för enklare kontroll. För en större djurgård, om man har flera djurslag eller det på andra sätt krävs mer arbete för certifieringen får man betala extra. kostnadstrappa. De minsta växtod- lingsgårdarna betalar 3 000 kr och de största 5000 kr.
Visa hela svaret
Har eko mat?
5. Lösningen för jordbruket är konstgödsel (mineralgödselmedel) – Falskt. För att ta det från början: växter behöver näring för att växa och frodas. Ett viktigt näringsämne är kväve. Trots att kväve är ett av de vanligaste kemiska ämnena på jordklotet, så finns det mycket lite kväve tillgängligt i marken som växterna kan ta till sig.
- I början av 1900-talet lyckades människan skapa kväve på ett industriellt sätt, genom att fixera kvävgas från luften med hjälp av fossilenergi.
- Onstgödsel var uppfunnet.
- Det verkade smart till en början, men idag skapar människan mer kväve än vad naturen gör.
- Det har rubbat hela det globala kvävekretsloppet och är grundorsaken till övergödningen av haven, och även en av de tunga faktorerna bakom klimatpåverkan, försurningen och ozonhålen.
Minskning av konstgödsel är alltså en nyckel till att lösa flera stora miljöproblem. Enligt forskning måste jordbrukets tillförsel av kväve minska med hela 59 procent på global nivå. Annars riskeras planetens hälsa. Dessutom innebär konstgödselanvändningen dyra pengar för oss skattebetalare. I den ekologiska produktionen är konstgödsel förbjudet. Istället krävs noggrann planering, där grödor varieras och baljväxter är viktiga för att tillföra näring till marken. Varken ekologiskt eller oekologiskt jordbruk har löst problemen med näring, men att inte använda konstgödning är ett steg på vägen.
Visa hela svaret
När öppnades EKO i Linköping?
Hem » Projekt » EKO Stormarknad I Linköping har P&E Fastigheter i samarbete med CT development och Alma Property Partners byggt en EKO-butik på 7 000 m² åt Bergendahlsgruppen. Butiken ligger i Tornby och stod klar i början av 2022. Alma Property Partners CT development
Visa hela svaret
Vad är EKO för affär?
EKO stormarknad är en shoppingdestination med kända varumärken till låga priser. Konceptet är stormarknad med många avdelningar. De erbjuder ett brett sortiment inom lågprissegmentet, som utmanar med finare produkter inom många kategorier.
Visa hela svaret
När öppnade EKO i Sundsvall?
Lite bättre, lite lyxigare, lite billigare Maxa shoppingskänslan på EKO:- Stormarknad Sugen på en riktig shoppingupplevelse? Då ska du absolut ta dig till EKO:- Stormarknad som öppnar i Birsta den 16 oktober, Varuhuset är gigantiskt. Här mixas märkesvaror du känner till från fackhandeln med utvalda produkter till stormarknadspris.
Och allt är billigare än du är van vid. SHOPPINGUPPLEVELSE. – EKO:- Stormarknad är ett fräscht shoppingcenter med ett nytt koncept. Här finns både märkesvaror till attraktiva priser och produkter till stormarknadspris, säger Ted Berggren, vd. Succé redan i Örebro, Västerås, Malmö, Fjälkinge, Borås och Kalmar.
Och nu också i Sundsvall. Orden är Ted Berggrens. Han är vd för koncernen EKO:- Stormarknad som nu öppnar sin 7:e megastora butik i Birsta i Sundsvall.– EKO:- för oss betyder ekonomisk. Det innebär att du handlar utvalda produkter riktigt prisvärt hos oss.
- Vare sig du väljer hårschampot från trendigaste frisörmärket eller schampot för en tia.
- Eller du väljer lyxdeodoranten med taxfreekänsla framför den med varuhusfeeling.
- Han fortsätter:– På EKO:- finner du alltså en helt unik kombination av märkesvaror och utvalda lågprisprodukter.
- Vi kan inte stå för att sälja varor där ett billigt pris är viktigare än produktens kvalitet Ted igen: – Men, säger han bestämt, någon traditionell lågpriskedja är vi inte.
Vi kan inte stå för att sälja varor där ett billigt pris är viktigare än produktens kvalitet. Det funkar inte för oss. Vi vill genomgående erbjuda bra varor. LYXKÄNSLA. – Här kommer det att bli samma shoppingkänsla som när du befinner dig i flygplatsens taxfree-butik. Kända varumärken till riktigt bra pris alltså. EKO:- Stormarknad i Sundsvall har en överraskande stor butiksyta. Hela 7 000 kvadratmeter, vilket kan låta kalt och tråkigt.
- Nej, kontrar Ted, det är precis tvärtom.
- Änslan är snarare som få en lyxig taxfreekänsla för att sedan kliva in stormarknadens utbud av exempelvis tvätt-, rengörings- och städprodukter.
- Det blir en upplevelse av lyxshopping och lågpris på en och samma gång.
- Ted inspirerar vidare: – Direkt innanför entrén påminns du om flygplatsens taxfreebutik.
Lite lagom exklusivt inredd med märkesvaror som är klart billigare än andra säljer dem för. Och en bit längre in tar Glitterbutikernas modeaccessoarer vid. BRA AFFÄR. – Prisvärda vardagsvaror som håller en kvalitet vi kan stå för, det är viktigt för oss, menar Ted. Ett brett och bra utbud som brukar uppskattas av våra kunder. Trendig är också avdelningen Hem med fokus på textilier, belysning och accenter. Till bästa pris förstås.
Och där har DUKA en given plats.– Inredning och mode, trender och skönhet – vem gillar inte det? Plus säsong där julsakerna kommer att vara framplockade vid premiären. EKO:- Stormarknad ägs av familjen Bergendahl sedan mitten av 70-talet. Det är samma ägare som till Glitter, DUKA och City Gross. – Det finns en stor trygghet bakom EKO:-, säger Ted.
Vi har koll på produkterna vi säljer och vi jobbar endast med svenska leverantörer som följer svenska regler. EKO:- Stormarknad är som alla andra – fast lyxigare Det är en viktig princip. Som också känns tryggt i valet av leksaker.– Bara leksaksavdelningen på EKO:- är större än en vanlig leksaksbutik och har stora ytor för Disney och Lego.
- Fast till ett lägre pris.
- Ungarna älskar att komma hit och älskar också vårt Godisland med lösviktsgodis till ett överraskande lågt pris.
- När nu butiken i Birsta öppnar sker det som ett led i EKO:- Stormarknads expansiva satsning om totalt 16 butiker i Sverige.
- Det mixade konceptet har visat sig vara framgångsrikt.– Här finns det du söker när du vill känna dig extra fin, ha det fint hemma eller bara vill unna dig eller någon annan något fint.
Till ett vettigt pris, avslutar Ted Berggren på EKO:- Stormarknad. BISTRO. Korv för en femkrona och hamburgare för en tia. – Passa på att ta en 20-kronors gofika med bakelse och kaffe som konditorn bakom disken bakat. Där säljs också våra berömda tårtor som vi alltid säljer för 89.95 vilket borde vara billigast i Sverige, säger Ted Berggren vd på EKO:- Stormarknad i Sundsvall.
EKO:- Sundsvall Butiksyta: Totalyta 8200 kvm. Säljyta 7000 kvm. Antal anställda: 40 personer. Avdelningar: Leksaker, Köket/dukade bordet, Salong, Hår- och Kroppsvård, Tvätt, rengöring och städ, Blommor, Heminredning, Kläder, Konfektyr, Belysning, Mattor, Textil, Färg, Verktyg, Biltillbehör, Väskor. Bland annat.
Antal varumärken: Massor Antal varor totalt: 70 000 olika artiklar. : Lite bättre, lite lyxigare, lite billigare Maxa shoppingskänslan på EKO:- Stormarknad
Visa hela svaret