Stockholms tunnelbana Det finns det ca 880 tunnelbanevagnar i Stockholms tunnelbana. Antalet sjunker i och med den modernisering som pågår. Dagens äldre vagnar har nästan samma yttermått och kan tyckas lika men i själva verket finns det 13 olika vagntyper.
De första Cx-vagnarna (C1-C3) hade förarhytter i båda ändarna. Detta var en nödvändighet eftersom det till en början förekom tunnelbanetåg med udda antal vagnar. I C-vagnarna C1-C5 sitter föraren till vänster i förarhytten medan de senare C-vagnarna (C6-C9) har förarhytten placerad i förarhyttens mitt. Vindrutorna är också större i C6-C9 vagnarna. Detta gäller även förarkomforten. Därför går de dessa nyare vagnar i största möjliga utsträckning först och sist i dagens tunnelbanetåg. De sista 20 C6-vagnarna och C7-C9 vagnarna är sk semipermanent sammankopplade (med vilket menas att de är ständigt sammankopplade och har delvis gemensamma komponenter). Fördelen med dessa vagnar är att komponenter sparas, vilket leder till billigare vagnar. Från början var C-vagnarna C1-C7 gröna medan C8-C9 var blå. Men ommålning av en del gröna vagnar till blå har gjort att det förekommer både gröna och blå vagnar av C1-C7. Vagntyperna C12-C15 har stora likheter med C8-C9.
Den nya vagn 2000 är som tidigare sagts betydligt längre än C-vagnarna. Detta görs möjligt genom att vagnen kommer att innehålla två leder (jfr. leden i en ledbuss). Varje vagn kommer att ha en förarhytt i varje ändå. Noteras kan också att Vagn 2000 även kallas för C20.
Visa hela svaret
Contents
Hur många tunnelbanestationer finns det i Stockholm?
Tb3 –
Linje 10: Hjulsta – Kungstrdgrden Linje 11: Akalla – Kungstrdgrden
Under olika tider p dygnet frekommer lite olika varianter p ovanstende huvudlinjer. Tunnelbanan r tillsammans med Pendeltgen ryggraden i Stockholms kollektivtrafiksystem. Varje dag grs ca 800.000 resor med Stockholms tunnelbana. Dessa resor grs av ca 400.000 resenrer.
Visa hela svaret
Vilket land har världens äldsta tunnelbana?
Londons tunnelbana är världens äldsta. Den som öppnade år 1863 och efter bara några månader hade “the tube” 26 000 resenärer om dagen. Londons tunnelbanan har fått så modell för alla efterföljare i världens metropoler. – Metropolitanlinjen i London gick strax under gatuplanet och vagnarna drogs av ånglok, men kom med tiden att elektrifieras.
Den svarade på ett allt större transportbehov i världsmetropolen London. Redan på 1830-talet kom de första förslagen på en underjordisk järnväg, men det dröjde fram till 1850-talet innan några seriösa förslag planerades. Och 1855 beslutade det brittiska parlamentet att en underjordisk järnväg skulle byggas mellan Paddington Station och Farringdon Street som skulle gå via King’s Cross med namnet Metropolitan Railway.
I veckans sommarspecial lyssnar vi på Amanda Svenssons kortbok Tunnelbanan i London från bokserien Karavan Stadsguider, Inläsare är Kajsa Linderholm. Läs mer på www.karavanreseguider.se, Eller lyssna på fler guider hos ljudbokstjänster som Storytel och Nextory.
Visa hela svaret
Vilken är Stockholms djupaste tunnelbanestation?
Implenia Sverige AB signerade ett kontrakt med Region Stockholm gällande den nya tunnelbanestationen Sofia på Södermalm i Stockholm idag. | Kontraktet är värt ungefär 1 000 MSEK. Stockholm, 3 maj 2021 – Den blå linjen ska förlängas från Kungsträdgården till Nacka och söderut via Södermalm och Hammarby sjöstad.
Station Sofia blir en viktig knutpunkt för framtidens resenärer och får en stationsbyggnad i Stigbergsparken. Sofia blir Stockholms djupaste tunnelbanestation, belägen cirka 100 meter under markytan. Resenärerna tar sig med åtta stora snabbgående hissar till och från plattformen på cirka 30 sekunder. Uppdraget sträcker sig från Q3 2021 till Q4 2025 och är värt ca 1 000 MSEK.
Kontraktet avser utförande av tre bergtunnlar och ett plattformsrum, totalt en sträcka på ca 1 500 meter samt ett vertikalschakt. Entreprenadformen är utförandeentreprenad med projekteringsansvar för bland annat hisschakt, plattform och teknikbyggnader.
Det är hedrande att få ta sig an ytterligare ett tunnelprojekt av den här dimensionen. Ett komplicerat, utmanande och multidisciplinärt projekt helt i linje med vår kompetens. Då vi dessutom redan finns på plats i den förberedande entreprenaden vid Londonviadukten säkerställer vi att Sofia kommer att kunna byggas på ett säkert och effektivt sätt, säger Jiri T Englén, VD för Implenia i Sverige.
Att vinna kontraktet för Sofia markerar ännu en framgång för Implenias tunnelavdelning. I framtiden kommer vi bara att tillhandahålla vår helt kompletta portfölj av tjänster i Schweiz och Tyskland. Implenias tunnelkunskaper kommer dock att fortsätta erbjudas framgångsrikt på andra marknader, inklusive Sverige.Seitenumbruch Bilder och illustrationer på projektet finns på Region Stockholms webbsida Sofia – Nya tunnelbanan Images: Region Stockholm/Sweco För mer information kontakta: Jiri T Englén, VD Implenia Sverige Tel.: +46 0730-78 90 50; E-post: [email protected] Implenia Sverige AB har mer än 500 anställda och har många års erfarenhet och kompetens inom utmanande infrastrukturprojekt.
- Företaget tillhandahåller i dagsläget tjänster inom betongkonstruktioner, broar, tunnlar och bergrum samt väg- och anläggningsarbeten.
- Ontor finns i Stockholm och Göteborg.
- Implenia Sverige är en del av Implenia Group, som är den ledande leverantören av byggtjänster i Schweiz.
- Oncernen har också en stark ställning på den tyska, österrikiska och norska infrastrukturmarknaden.
Implenia grundades 2006 men har över 150 år av erfarenhet inom branschen. Med sin integrerade affärsmodell och specialister inom alla kompetensområden kan koncernen som en multinationationell leverantör av byggtjänster leverera ett ekonomiskt och kundcentrerat arbete genom hela livscykeln.
Företaget fokuserar på en hållbar balans mellan ekonomisk framgång, socialt ansvar och miljöansvar. Implenia Group har sitt huvudkontor i Dietlikon nära Zürich och har mer än 8 500 medarbetare i Europa.2020 var omsättningen cirka 4 miljarder schweiziska francs (40 miljarder svenska kronor). Bolaget är börsnoterat i Zürich.
För mer information se www.implenia.se. Följ gärna Implenia Sverige på LinkedIn och Facebook.
Visa hela svaret
Hur mycket kostar det att åka tunnelbana i London?
2. Hur fungerar Londons tunnelbana? Hur mycket kostar en biljett? – Biljett till Londons tunnelbana| ©Guo Bobi Londons tunnelbana är uppdelad i nio radiella områden som börjar i den historiska stadskärnan och täcker nästan hela staden. De flesta av Storbritanniens huvudstads främsta turistattraktioner ligger i zonerna 1 och 2, som du förmodligen kommer att resa igenom hela tiden om du inte bor långt från centrum.
Priserna för Londons tunnelbana varierar beroende på vart du reser till och från. Med andra ord kommer priset för en resa som börjar och slutar i zon 1 att vara annorlunda än för en resa som börjar i zon 1 och slutar i zon 3. Priset för en enkel tunnelbanebiljett är ganska högt, En biljett från zon 1 till 3 kostar till exempel cirka 5,50 pund och från zon 1 till 4 cirka 6 pund, men om du vill veta exakt vad din resa kostar innan du reser rekommenderar jag att du besöker Transport for Londons webbplats där du hittar alla aktuella biljettpriser.
Ur ekonomisk synvinkel är det inte tillrådligt att köpa den här typen av biljett om du ska tillbringa flera dagar i staden och planerar att använda tunnelbanan ofta, eftersom du kommer att spendera mycket pengar. Det är inte heller tidsbesparande eftersom du måste stanna vid automater för att köpa det varje gång du vill använda det.
Visa hela svaret
Hur långt är ett tunnelbanetåg?
Tåget består av tre stålkorgar och är betydligt längre än tidigare vagnar – 46,5 meter.
Visa hela svaret
Hur djup är Stockholms tunnelbana?
Nu börjar arbetet med en av världens djupaste tunnelbanestationer Visionsbild av entré station SofiaIllustration: Region Stockholm Artikelförfattare: Andreas Lundell, Region Stockholm Tunnelbanans Blå linje i Stockholm ska förlängas söderut från Kungs-trädgården mot Nacka och Söderort. Det första stoppet blir station Sofia på östra Södermalm.
- Stationen blir en av världens djupaste och arbetet kräver många nya lösningar.
- De nya tunnlarna ska gå i berg, rakt under Saltsjön.
- Det är en av förklaringarna till att stationen Sofia hamnar så djupt som 100 meter under markytan.
- Under Saltsjön finns det en svaghetszon i berget som vi måste ta oss under.
Dessutom ligger området på Södermalm där stationen ska ligga högt, så sammantaget blir det så här djupt, säger Andreas Burghauser, projektchef för Blå linje till Södermalm. Till stationen, med plattformar och spår under jord och biljetthallen i en fristående byggnad i en park 100 meter upp, kommer resenärerna att transporteras med hissar istället för med rulltrappor.
Hisschaktet kommer att byggas både underifrån och ovanifrån. – Vi ska bygga ett väldigt stort schakt och sen fylla det med innehåll. Man kan jämföra med att bygga ett höghus – fast neråt istället för uppåt, säger Andreas Burghauser. Den djupaste stationen i världen idag ligger 105,5 meter under markytan, i Ukrainas huvudstad Kiev.
Men några ambitioner om att slå det rekordet finns inte från Region Stockholms sida. – Vi bygger så djupt som vi behöver och har ett ansvar att hushålla med skattebetalarnas pengar. Att bygga djupast i världen är inte ett mål för oss, säger Andreas Burghauser.
Visa hela svaret
Varför finns det inte tunnelbana i Göteborg?
Göteborg har en otrevlig blandning av fast berggrund och mjuk blålera. När man bygger tunnlar i detta, så får man problem i själva övergången från ‘flytande’ blålera och ‘fast, orörlig’ berggrund.
Visa hela svaret
Hur många personer åker tunnelbana varje dag?
Att åka tunnelbana är snabbt och miljövänligt, vilket allt fler upptäcker. Stockholms tunnelbana har 1,3 miljoner påstigande varje vardag. Vi på MTR jobbar dygnet runt, året runt för att alla ska få en säker och trygg resa varje dag. Hur kan jag planera min resa? Du söker och planerar enkelt din resa via SL:s reseapp, SL-Reseplanerare och biljetter. Du kan ladda ner den på Google Play och på App Store, Var köper jag biljetter? Beroende på hur ofta du reser kan du hitta ett sätt att köpa biljett som passar dig bäst.
- Läs mer om de olika alternativen på SL:s biljettinformation,
- Vad får jag ta med på tunnelbanan? För alla resenärers säkerhet och bekvämlighet finns regler om vad du får ta med dig på din tunnelbaneresa.
- Detta kan du läsa om på SL:s hemsida,
- Trygghetsnumret – om någon stör eller förstör Du kan alltid ringa SL:s trygghetscentral om du ser någon som känns otryggt i SL-trafiken.
Trygghetsnumret är 020 120 25 25. Se mer information på SL:s hemsida, Senast uppdaterad: 2022-07-05
Visa hela svaret
Vilka tunnelbanestationer försvinner?
Stationerna Globen och Enskede gård försvinner.
Visa hela svaret