Här byggs tredje Ikea i Stockholmsområdet Etableras i “Söderstaden”. Det har under en längre tid spekulerats om en tredje Ikea-etablering i huvudstadsområdet. Enligt uppgift till Fastighetsvärlden har det förts diskussioner om en etablering i Arninge, i Täby nordost om Stockholm, som ansetts intressant.
Totalt har drygt en handfull kommuner i Stockholmsområdet fört diskussioner med om att locka till sig Ikea. Nu blir det istället en anläggning i “Söderstaden”, vilket innebär mellan Globen och Enskede (se karta nedan). Alltså riktigt centralt för att handla om ett Ikea-varuhus i en storstad. – Vi har arbetat med det här i några år.
Det är ett stort kliv framåt för “Söderstaden”, säger finansborgarrådet Sten Nordin till Fastighetsvärlden. Läget kommer bli alldeles söder om Stockholmsarenan, ungefär där bensinstationerna ligger. Enligt Nordin blir det ett fullstort Ikeavaruhus. – Vår vision om att genom Söderstaden förlänga stenstaden söderut från Södermalm och Skanstull förverkligas ytterligare genom detta.
- Men det ska bli mer än ett Ikeavaruhus i området, det ska bli ytterligare handel och bostäder i området.
- Totalt ska det bli 3.000 bostäder i Söderstaden, säger Sten Nordin.
- Ikano Bostad ska stå för 550 bostäder av dessa bostäder och de byggs nära Ikeavaruhuset.
- I den bästa av världar kan vi ha en byggstart 2016.
Vi håller tummarna När det gällde Tele 2 Arena (Stockholmsarenan) hade vi inte ett enda överklagande, säger Sten Nordin. Håkan Svedman, VD vid Ikea Sverige (sedan tre veckor i den rollen, men med 18 år inom Ikea): – Det känns väldigt positivt att öppna ett tredje varuhus i Stockholmsområdet.
Jan Kristensson, VD Ikano Retail Centres som bygger och äger handelsplatser i närheten av Ikea-varuhusen:– Vi ser det som en stor möjlighet att komma nära där människor jobbar och bor.– Vi kan inte heller berätta hur stort vi hoppas att bygga, men vi är jätteglada över möjligheten.Robert Jaaniste, VD Ikano Bostad:
– Vi ska utveckla 550 prisvärda bostäder. När möjligheten uppstod tvekade vi inte en sekund. Det blir ett väldigt centralt läge och med utmärkta kommunikationer. I Stockholmsområdet finns idag två Ikeavaruhus: Kungens Kurva i Huddinge (byggt 1965) och Barkarby i Järfälla (1993).
Båda har byggts ut de senaste åren och rymmer 55.200 kvm (fortfarande världens största) respektive 38.000 kvm. Ikea grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 34 miljoner människor. Ikea-koncernen har 297 varuhus i 26 länder, som årligen besöks av 655 miljoner människor. Läs mer i onsdagens nyhetsbrev.
I nummer 9/2009 publicerade Fastighetsvärlden en lång och exklusiv intervju med Ingvar Kamprad där han endast talar om fastigheter. Läs intervjun, Fastighetsvärlden Idag 2013-01-22 Karta: Fastighetsvärlden. Den inbördes lokaliseringen hos Ikea och Ikano inom det markerade markområdet saknar FV kännedom om. Jan Kristensson, VD Ikano Retail Centres, Håkan Svedman, VD vid Ikea Sverige, finansborgarrådet Sten Nordin (M) och Robert Jaaniste, VD Ikano Bostad i närheten av det nya Ikea/Ikano-området som byggs söder om den nya Stockholmsarenan.
Visa hela svaret
Contents
Hur många IKEA finns det i Sverige 2022?
IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA -varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.
Visa hela svaret
I vilket land säljer Ikea mest?
Ikea uppger att fortsatt Kina – jämte Australien, Kanada och Polen – växer snabbast. Största marknad är dock fortfarande Tyskland, tätt följd av USA.
Visa hela svaret
Finns IKEA i Ryssland?
Alla våra varuhus i Ryssland är stängda och vi bedriver i nuläget ingen verksamhet i landet. Den 3 mars 2022 meddelade Inter IKEA Group och Ingka Group att IKEAs verksamhet i Ryssland och Belarus skulle pausas till följd av kriget i Ukraina. Sedan krigets början har våra två koncerner lagt all sin kraft på att stötta våra medarbetare och säkra deras och deras familjers säkerhet.
- Omständigheterna har inte förbättrats sedan vi tog beslutet att pausa vår verksamhet i Ryssland och Belarus och det förödande kriget i Ukraina fortsätter.
- Företag och leveranskedjor över hela världen har drabbats hårt och vi ser inte att det är möjligt att återuppta verksamheten under överskådlig tid.
Som en konsekvens har våra koncerner Inter IKEA och Ingka beslutat att inleda en ny fas och ytterligare minska IKEAs verksamhet i Ryssland och Belarus. Läs mer om vårt beslut att skala ner vår verksamhet i Ryssland långsiktigt här (15 juni). Hjälpte det här artikeln dig? Tack för din feedback!
Visa hela svaret
Varför finns inte IKEA på Gotland?
Ikea reducerar leveranser till Gotland Emma Hällström var på jakt efter möbler till sitt nya boende, men när hon försökte göra en beställning hos Ikea i början av april mötte hon ett hinder. Det gick inte att välja leverans utan det enda alternativet var att själv hämta varorna på fastlandet.
Hon kontaktade kundtjänst som svarade att Ikea har valt att stoppa leveranserna till Gotland till följd av Folkhälsomyndighetens rekommendationer att inte resa. – Jag tycker att det är ett konstigt beslut. Det blir ju indirekt en uppmuntran till gotlänningar att åka till fastlandet. För mig som privatperson är det lite drygt att inte kunna få en leverans, men jag överlever och kan ha mina kläder i flyttkartonger ett tag till.
IKEA in Gallerian new open in Stockholm City. IKEA have restaurant too.
Men jag tänker på hur det påverkar företag som kanske beställer större saker, säger Emma. Cecilia Franck, presskontakt på Ikea Sverige, menar att företaget inte har stoppat leveranserna. Däremot har man valt att reducera dem och då främst under påskveckan.
Cecilia Franck förklarar att de skär ner leveranserna genom att höra av sig till de kunder som redan har beställningar för att se om de fortfarande kommer att vara på plats på Gotland. – Vi vill säkerställa att det är någon på plats och tar emot varorna. Många gör beställningar till sina sommarstugor på ön, säger hon.
Går inte det ut över folkbokförda på ön? – Nej. Det är därför kundservice hör av sig till alla som har gjort en beställning för att fråga om de fortfarande vill ha leveransen eller om de vill skjuta fram den. Vill man göra en ny leverans i dag så går det kanske inte för att leveranserna redan är fulla.
Hur gör man om man inte ens får det alternativet när man ska betala? – Jag rekommenderar att man kontaktar kundservice då och kommer överens om ett leveransdatum. Så gotlänningarna behöver inte oroa sig för att inte få saker från Ikea levererade? – Absolut inte. Varför säger då kundtjänst att man har stoppat leveranserna helt? – Det måste ha varit en olycklig kommunikation. Borde man inte vara tydligare med den informationen? – Jag har pratat med kundservice i dag och det kanske blir så att vi behöver förtydliga, säger Cecilia Franck.
: Ikea reducerar leveranser till Gotland
Visa hela svaret
Hur många IKEA finns det i USA?
Nordamerika
Land (Antal varuhus) | Stad | Invigningsår |
---|---|---|
USA (51) | San Antonio | 2019 |
San Francisco | 2003 | |
San Francisco | 2000 | |
Seattle | 1994 |
Finns det Ikea i Afrika?
– Vi håller på med en kartläggning av möjliga leverantörer, säger Peter Agnefjäll utan att vilja specificera vilka länder Ikea tittar på. I slutet av november i fjol öppnade franchisetagare ett Ikea-varuhus i Egyptens huvudstad Kairo, det första på den afrikanska kontinenten.
Öppnandet av Kairo-varuhuset skulle ha skett betydligt tidigare men blev försenat med tre år i samband med revolutionen, skriver egyptiska tidningen Al Ahram. Men förutom det har Ikea alltså inga varuhus i Afrika. Enligt Peter Agnefjäll har Ikea fullt upp med att expandera på andra håll, exempelvis i Indien.
– Vi har ingen brådska att kasta oss i gång med nya marknader. I dag är Ikeas största marknader Tyskland, USA, Frankrike, Ryssland och Sverige. Under året satte Ikea även igång att producera varor i en ny egen fabrik i kinesiska Nantong.60 procent av Ikeas produktion sker i dag i Europa och 33 procent i Asien.
Ikea har 1 046 underleverantörer i 52 länder, enligt rapporten. Ikea planerar att öppna sitt första varuhus i Sydkoreas huvudstad Seoul nästa år. I Kina, där Ikea i dag har 13 varuhus, planerar man att öppna omkring tre nya varuhus om året de kommande åren. Och i Stockholm funderar Ikea på att öppna ett tredje varuhus, som exempelvis skulle kunna ligga vid Globen, enligt Agnefjäll.
Ikeas vinst efter skatt uppgick till 3,3 miljarder euro, cirka 29 miljarder kronor, för räkenskapsåret som sträcker sig mellan september 2012 och augusti 2013. Det var en ökning med drygt tre procent jämfört med året före. De två senaste åren har varit framgångsrika för Ikea.
- Trots tuffa tider i många länder har både omsättning och vinst slagit rekord.
- För verksamhetsåret 2012 hade bolaget en omsättning på motsvarande 240 miljarder kronor, en ökning med 9,5 procent från året före.
- Vinsten ökade fyra procent och nådde en ny rekordnivå på 34 miljarder kronor.
- Men tillväxttakten mattades av under förra året.
Ordföranden Göran Grosskopf medgav nyligen i en intervju med Dagens Industri att Ikea inte kommer att nå målet att fördubblas i storlek till år 2020. Enligt Grosskopf har bolagets mål visat sig vara “för aggressivt”. – Försäljningen har inte utvecklats så snabbt som vi trodde, sade han.
Visa hela svaret
Hur mycket pengar är Ikea värt?
Det totala värdet av Sveriges 50 mest värdefulla varumärken faller med 10% från SEK 1.1 biljoner till SEK 970 miljarder. IKEA är nationens och Skandinaviens mest värdefulla varumärke för 9:e året i rad och blir även korat till Sveriges starkaste varumärke med styrkekreditering AAA. Spotify kvalar in till topp fem listan efter en 27% ökning i varumärkesvärdet. Bankernas varumärkesvärde har det tufft, men Klarna går emot strömmen med en 31% ökning i varumärkesvärde. Willy’s koras till Sveriges snabbast växande varumärke, en 60% ökning i värde och upp 9 punkter i rankinglistan. Svenska varumärken dominerar den nordiska rankingen visar Brand Finance Nordic 150 2021 ranking Brand Finance har expanderat till Sverige och har utsett Anna Brolin till ny VD för Sverigeverksamheten.
Hela Brand Finance Sweden 50 2021 rapporten hittar ni här Top 50 förlorar över 100 miljarder SEK i varumärkesvärde Efter ett tufft år för hela ekonomin med COVID-19 som drabbade de flesta länder, så föll det totala värdet av Sveriges 50 största varumärken med 10%, från SEK 1.1 biljoner till SEK 970 miljarder, enligt den senaste Brand Finance Sweden 50 2021 rapporten,
Trots att regeringen inte genomförde lika strikta formella Covid-19 restriktioner som de flesta andra länder så valde en stor del av befolkningen att självisolera, till exempel genom att arbeta hemifrån och öka sin näthandel. Sättet man interagerade med varumärken förändrades därmed. Nedgången i Sveriges samlade varumärkesvärde är helt i linje med den globala trend vi ser i Brand Finance Global 500 2021 rapporten som visar att de flesta länder fick erfara en liknande värdeminskning gällande nationernas största varumärken.
Däremot tappar Sverige ett större värde jämfört med sina nordiska grannar. Finland och Danmark ser båda en minskning på endast 3% och Norge ser en nästan oförändrad utveckling jämfört med tidigare år, enligt Brand Finance Finland 25, Denmark 50, och Norway 10 rankinglistor.
- I mer än ett decennium har Brand Finance mätt och följt utvecklingen av svenska varumärken.
- Det är därför med stor glädje vi nu meddelar att vi har expanderat till Sverige och utsett Anna Brolin till VD för Brand Finance Sweden.
- Anna Brolin, VD Brand Finance Sweden, säger: “Trots att Sveriges största varumärken har lidit under det gångna året på grund av pandemin så är det imponerande att ett så litet land som Sverige ändå är så starkt representerat i Brand Finance internationella rankinglistor.
Men fortfarande finns det allt för många organisationer som inte mäter sina varumärken på ett professionellt sätt och som inte utnyttjar de mätverktyg, metoder och insikter som nu utvecklas i snabb takt gällande varumärkesmätning. De insikter som genereras från varumärkesmätningar i kombination med finansiell varumärkesvärdering bidrar till att företag kan utnyttja sina varumärken till dess fulla potential och därmed återhämta det värde som förlorats under pandemin.” David Haigh, CEO Brand Finance, säger: “I år firar Brand Finance 25 år och vi är stolta över att kunna berätta att vi fortsätter expandera och nu även finns representerade i Sverige.
- Vi har tidigare arbetat med kunder så som Ericsson, SEB, Swedbank och Vattenfall och vi ser fram emot att kunna fortsätta hjälpa ännu fler svenska organisationer att stärka sina varumärken och nå framgång på den globala scenen”.
- IKEA dominerar för 9e året i rad IKEA har lyckats behålla sin position som Sveriges mest värdefulla varumärke för 9e året i rad trots att varumärket minskade i värde med hela 16% (ner till 158.6 miljarder SEK).
Tvån, Volvo, som visar en 4% nedgång (ned till 156.6 miljarder SEK) har knappat in på IKEA och skillnaden mellan de två företagens varumärkesvärde är nu endast 2 miljarder SEK. COVID-19 tvingade IKEA att hålla sina butiker runt om i världen stängda under flera veckor, vilket minskade intäktsmöjligheterna och resulterade i en försäljningsminskning på 4%.
Även förändrat konsumentbeteende, till exempel minskad impulshandel, hade en negativ effekt på försäljningen. Men den positiva sidan är att IKEAs näthandel ökade. En ökning med en miljard ytterligare besökare på IKEAS hemsida kunde registreras. IKEA annonserade även att man inte längre kommer trycka den ikoniska IKEA katalogen, vilket illustrerar varumärkets fortsatta fokus på näthandel framöver.
I tillägg till att Brand Finance mäter varumärkesvärdet mäter man också den relativa styrkan av ett varummärke med hjälp av olika faktorer som sammanställs i en poängtabell (BSI score card). Här mäts bland annat hur mycket som har investerats i varumärket, intressenters upplevda värde samt den ekonomisk prestationen. Spotify kvalar in på top 5 listan Spotify har hamnat två platser högre upp på listan och ligger nu på 4e plats i Brand Finance Sweden 50 2021 ranking, Musikplattformens varumärkesvärde ökade med imponerande 27% (till 49.3 miljarder SEK) tack vare många fler användare under pandemin samt etablering i 13 nya länder.
Spotify signerade också fler exklusiva podcastavtal, bland annat med The Joe Rogan Experience, samt tecknade ett nytt licensavtal med Universal Music Group. Scania and Vattenfall kvalar in på topp 10 listan Scania (varumärkesvärde 26.6 miljarder, 7e plats) och Vattenfall (varumärkesvärde 24.0 miljarder, 9e plats) såg också en stark ökning av sitt varumärkesvärde, en 24% respektive 7% ökning vilket placerar båda varumärkena på topp 10 listan.
Scanias faktiska och prognostiserade intäkter ökade och antalet levererade fordon nådde rekordhöga siffror, med en 11% ökning jämfört med året innan. Trots den vinstnedgång som berodde på pandemin, så har Vattenfalls varumärke visat en imponerande motståndskraft, speciellt med tanke på den minskade energiproduktionen och minskad el- och gasförsäljning.
Vattenfall har fortsatt att fokusera på sina investeringsprojekt, expansion samt nya affärspartnerskap, vilket bland annat inkluderar nya havsbaserade vindkraftverk och öppnandet av Nederländernas största landbaserade vindkraftverk. Vattenfalls one-brand strategi och introduktionen av Nuon Vattenfall har satt avtryck på marknaden.
Nedgång för banksektorn men Klarna går emot trenden Det samlade varumärkesvärdet på Sveriges största banker visar i Brand Finance Sweden 50 2021 ranking en 20% nedgång jämfört med året innan, från 137.4 miljarder SEK till 110.3 miljarder SEK, vilket är i linje med den globala trenden i banksektorn.
- Men Klarna går emot trenden och visar en imponerande 31% värdeökning av sitt varumärke, från 3.6 miljarder SEK till 4.7 miljarder SEK.
- De största bidragande orsakerna till värdeökningen är intäktsökning och positiva försäljningsprognoser.
- Larna kan se tillbaka på ett väldigt framgångsrikt år och såg en 40% ökning av rörelseresultatet.
Bidragande orsaker har varit stora framgångar på den amerikanska marknaden, expansion till fyra nya länder och utvecklandet av nya produkter så som lojalitetsprogrammet Vibe loyalty. Snabbast växande: Willys up 60% Willys överträffar alla sina konkurrenter i rankingen och visar upp en imponerande 60% ökning av sitt varumärkesvärde, till 6 miljarder SEK, vilket gör Willys till Sveriges snabbast växande varumärke.
- Pandemin gjorde att svenskarna spenderade mindre pengar på restauranger och krogar och i stället konsumerade och lagade man mer mat hemma.
- Willys utökade sitt näthandelserbjudande och kunde kapitalisera på ett ökat antal näthandelskunder.
- Willys, som är Sveriges största lågpriskedja, ökade även sin Brand Strength Index (BSI) med 14 poäng, till 66.0 av 100.
Ökningen av BSI var en starkt bidragande orsak till den imponerande ökningen av Willys totala varumärkesvärde och utgör en bra tillväxtplattform inför framtiden. Brand Finance Nordic 150 2021: Sverige står ut Tittar vi på Brand Finance Nordic 150 2021 ranking, så ser vi att svenska varumärken dominerar i norden, med ett kombinerat värde på 1 biljon SEK, vilket motsvarar 54% av de rankade nordiska företagens totala värde.
IKEA (ner 16% till 158.6 miljarder SEK), Volvo (ner 4% till 156.6 miljarder SEK) och H&M (ner 19% till 109.1 miljarder SEK) har alla behållit sina topp 3 placeringar i den nordiska rankingen.65 av de rankade varumärkena är svenska, medan 36 är danska, 29 finska och 20 norska. Anna Brolin, VD Brand Finance Sweden, säger: “Svenska varumärken är starkt representerade på Brand Finance Nordic 150 rankinglista och mer än hälften av alla varumärken är svenska.
De tre största varumärkena är alla svenska för fjärde året i rad. Nordens mest värdefulla varumärke, IKEA, som är synonymt med Sverige och dess globala image kommer onekligen att bidra till Sveriges tillväxt post pandemin.” Hela Brand Finance Sweden 50 2021 rapporten hittar ni här
Visa hela svaret