Stockholms tunnelbana
Allmänt | |
---|---|
Ägare | Region Stockholm |
Infrastrukturförvaltare | Region Stockholm |
Trafikoperatör | MTR Tunnelbanan AB |
Biljettoperatör | Storstockholms Lokaltrafik (SL) |
Nog 15 rijen
Visa hela svaret
Contents
Vem kör tunnelbanan i Stockholm?
MTR Tunnelbanan – MTR Vi är ungefär 3000 tunneltågförare och ingenjörer, stationsvärdar, lokalvårdare och trafikledare som tillsammans möjliggör människors vardag och äventyr. Den spårburna trafiken är nyckeln till morgondagens hållbara städer. Varje vardag genomförs långt över en miljon resor med Stockholms tunnelbana. Det motsvarar nästan hälften av alla resor med kollektivtrafik i Stockholms län. Sedan vi 2009 fick möjligheten att ta över helhetsansvaret för planering, drift och underhåll av Stockholms tunnelbana på uppdrag av AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) har kundnöjdheten ökat år från år.
- Men vi nöjer oss inte med att vara bäst i klassen på tunnelbana, vårt arbete handlar om att göra skillnad på plattformen, på tågen och i människors liv.
- Vi samarbetar med flera olika aktörer i Stockholm för att tunnelbanan ska vara tillgänglig för alla.
- MTR och SL SL äger och underhåller alla anläggningar som är kopplade till tunnelbanan: stationer, depåer, verkstad, strömförsörjning, signalsystem, spår och vagnar.
MTR hyr utrustningen och lokalerna, samt har arbetsgivaransvar för alla som bidrar till tunnelbanedriften genom att köra trafiken, städa stationer och tåg samt informera vid trafikstörningar. MTR har som mål att ständigt utveckla verksamheten för att Stockholm ska få en tunnelbana i världsklass.
Visa hela svaret
Vilka stationer är det på blåa linjen?
Stationer
Nr | Station | Antal påstigande/dygn |
---|---|---|
1 | T-Centralen ( blå linjen ) | 46 900 |
2 | Fridhemsplan ( blå linjen ) | 27 200 |
3 | Kista | 20 200 |
4 | Sundbybergs centrum | 11 500 |
Hur många åker tunnelbana i Stockholm?
Tb3 –
Linje 10: Hjulsta – Kungstrdgrden Linje 11: Akalla – Kungstrdgrden
Under olika tider p dygnet frekommer lite olika varianter p ovanstende huvudlinjer. Tunnelbanan r tillsammans med Pendeltgen ryggraden i Stockholms kollektivtrafiksystem. Varje dag grs ca 800.000 resor med Stockholms tunnelbana. Dessa resor grs av ca 400.000 resenrer.
Visa hela svaret
Vilka orter tillhör gröna linjen?
Bakgrund – Gröna linjen består trots namnet, av tre linjer på fyra grenar, Hässelby strand i väster samt Hagsätra, Farsta strand och Skarpnäck i söder. De längsta tunnlarna är Gamla stan – Odenplan – S:t Eriksbron (3,4 km), Slussen-Skanstullsbron ( Södertunneln, 1,5 km) och S:t Eriksbron – Lindhagensplan (Kungsholmen) (1,2 km).
Nr | Station | Antal påstigande |
---|---|---|
1. | T-Centralen (gröna linjen) | 58 100 |
2. | Slussen (gröna linjen) | 45 400 |
3. | Gullmarsplan | 39 500 |
4. | Hötorget | 33 600 |
5. | Fridhemsplan (gröna linjen) | 30 400 |
6. | Rådmansgatan | 28 100 |
7. | Skanstull | 26 700 |
8. | Odenplan | 24 700 |
9. | S:t Eriksplan | 23 000 |
10. | Medborgarplatsen | 21 600 |
Vilka driver tunnelbanan?
Stockholms tunnelbana | |
Stockholms tunnelbana, kollage 1933 till 2011. | |
Allmänt | |
---|---|
Plats | Sverige, Stockholm |
Antal linjer | 7 st (17, 18, 19 Grön, 13, 14 Röd, 10, 11 Blå ) |
Antal stationer | 100 |
Antal passagerare | 462 miljoner/år, 1 266 000/dag |
Organisation | |
Invigd | 1 oktober 1950 |
Ägare | Region Stockholm |
Infrastrukturförvaltare | Region Stockholm |
Trafikoperatör | MTR Tunnelbanan AB |
Biljettoperatör | Storstockholms Lokaltrafik (SL) |
Tekniska fakta | |
Banlängd | 110 kilometer |
Spårvidd | 1435 millimeter |
Högsta hastighet | 70-80 km/h |
Matning | 750V Strömskena |
^ Det är 100 stationer som är i bruk. Räknar man med Kymlinge, som aldrig har använts, finns det 101 stationer. |
|
|
/td>
Stockholms tunnelbana Stockholms tunnelbana är ett 110 kilometer långt tunnelbanesystem som betjänar Stockholm med förorter, Tunnelbanan ägs av Region Stockholm, Enheten Trafikförvaltningen ansvarar för det nuvarande tunnelbanenätet under varumärket SL och enheten Förvaltning för utbyggd tunnelbana ansvarar för utbyggnaden av tunnelbanenätet.
- Antalet stationer i bruk är 100, fördelade på de tre delsystemen Gröna, Röda och Blå linjen,
- Den första tunneln, under Södermalm, togs i trafik med spårvagnar den 30 september 1933 och invigdes för tyngre tunnelbanetåg 1 oktober 1950 tillsammans med en delvis nybyggd sträcka i ytläge till Hökarängen i södra Stockholm.
Den senaste utbyggnaden skedde 1994, genom tillkomsten av en tunnelsträcka mellan Bagarmossen och närbelägna Skarpnäck, Stockholms tunnelbana är i banlängd det 28:e längsta systemet i världen, enligt en sammanställning omfattande olika typer av metrosystem inklusive tunnelbanor.
Men enligt SL så är banlängden den 22:a längsta i världen. Stockholms tunnelbana är ett av de största tunnelbanesystemen i förhållande till folkmängden i den stad det betjänar. Antalet resor är cirka 462 miljoner per år (2019), vilket enligt ovanstående jämförelse ger 36:e plats i världen. Antalet resor är nästan lika stort som för all annan spårbunden trafik i Sverige tillsammans (järnväg 193 miljoner, spårväg 140 miljoner).
Trafiken är anbudsupphandlad och drivs sedan 2 november 2009 av MTR Tunnelbanan AB som tillhör det Hongkong -baserade företaget MTR,
Visa hela svaret
Vilka driver SL?
Entreprenörer – SL upphandlar trafik och servicetjänster av entreprenörer. Dessa är VR Sverige, Keolis AB, Kone, MTR Pendeltågen, MTR Tunnelbanan, Nobina, Transdev, Stockholms Spårvägar och SMW, SL Kundtjänst och SL Center drivs från 1 oktober 2015 av callcenterföretaget Releasy Customer Management AB på uppdrag av Storstockholms Lokaltrafik.
Kundtjänsten är placerad i Borås, Linköping och Stockholm (SL Center och SL Kundtjänst Sergels Torg). Betalningstjänster för e-handel av biljetter och reskassa hanteras av Swedbank Pay. Även underhåll av infrastruktur upphandlas i konkurrens, bland de större entreprenörerna kan nämnas, Infranord AB, Strukton Rail, Eltel Networks, EIAB m.fl.
medan drift av tunnelbanestationer och -depåer sköts av Caverion AB,
Visa hela svaret
Hur betalar man på tunnelbanan i Stockholm?
Kategorier: Reseinformation Publiceringsdatum: 14 januari 2022 Buss, tunnelbana, pendeltåg, spårvagn och färjetrafik. I Stockholm kommer du långt med kollektivtrafiken. Bolaget Storstockholms Lokaltrafik, SL, ansvarar för stadens kollektivtrafik. I den ingår tunnelbanan, bussar, pendeltåg, spårvagnar i City och i omgivningarna (tvärbanan, Roslagsbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan) samt vissa färjelinjer i Stockholms län.
Biljetterna köps på SL-center, tunnelbanespärrar, Pressbyrån, biljettautomater, via SL:s app eller via SMS. Du kan även betala direkt vid tunnelbanespärren eller när du stiger ombord en buss med ett bankomatkort. En engångsbiljett kostar 51 kronor (38 kronor om du fyller på ett SL istället) och gäller i 75 minuter.
Det går också bra att köpa ett 1-, 3- eller 30-dagarskort. Dessa ger dig fria resor över hela staden under giltighetstiden. Läs mer om biljettpriser och planera din resa på SL:s hemsida, Stockholmarna är måna om sin vackra miljö. Det har lett till att många av innerstadsbussarna går på miljövänliga bränslen som till exempel etanol.
Visa hela svaret
Vilken är Röda linjen?
Röda linjen | |
Stadion | |
Allmänt | |
---|---|
Plats | Stockholm, Sverige |
Antal stationer | 36 |
Turtäthet | 10 min per linje, 5 min i högtrafik |
Organisation | |
Invigd | 1964 |
Ägare | Region Stockholm |
Infrastrukturförvaltare | Region Stockholm |
Trafikoperatör | MTR Tunnelbanan AB |
Biljettoperatör | Storstockholms Lokaltrafik (SL) |
Tekniska fakta | |
Linjelängd | 41,2 kilometer |
Högsta hastighet | 90 km/h |
Matning | Strömskena |
|
/td>
Tunnelbana 2, i marknadskommunikation kallad Röda linjen (eller Tub 2 som den heter internt ), är en av tre banor i Stockholms tunnelbana, Den har totalt 36 stationer varav 4 är betongstationer, 16 är bergstationer och 15 är ytstationer. Banan är totalt 41 238 meter lång (18 meter kortare än Gröna linjen ).
Visa hela svaret
Vilken station är planerad att bli den djupaste för nya tunnelbanan i Stockholm?
Station Sofia – I Stigbergsparken byggs den nya stationen Sofia. Anläggningsentreprenaden utförs av Implenia på uppdrag av Region Stockholm. På den nya stationen beräknas 35 000 resenärer kliva av och på tunnelbanan varje dygn och Sofia blir en viktig knutpunkt på Södermalm.
- Stationen kommer att ligga 100 meter under mark och åtta stora, ljusa snabbhissar kommer att ta resenärerna till och från plattformen på 30 sekunder – en unik lösning i Stockholms tunnelbana! Arbetet med spår- och servicetunnlar planeras vara klart 2024 och hisschaktet 2025.
- Under 2026 färdigställs biljetthallen och återställning av parken startar 2027.
Därefter sker installationer och tester innan första passageraren reser här 2030.
Visa hela svaret
Vilken är världens längsta tunnelbana?
Historia – Tunnelvagn (), Högertrafik tillämpas. Strålkastarna lyser även bakåt. Den första tunnelbanan är the i, numera del av tunnelbanelinjen, invigd 10 januari 1863 och ursprungligen en underjordisk gren från det omgivande järnvägsnätet. Länge användes lätt modifierade traditionella ångloksdragna tåg på Metropolitan Line.
- Elektriska lok för tunneltåg introducerades först på öppnad 1890, vilket förbättrade tunnelmiljön avsevärt.
- Det var dock en underjordiskt borrad järnvägslinje som integrerades med tunnelbanan först 1933 och utgör idag den södra delen av tunnelbanelinjen,
- Världens första separata tunnelbanesystem (utan spårförbindelse med järnvägar i närheten) var lilla i som öppnades 1875.
Den är egentligen en eftersom tågen drivs av en vajer, vilket gjord att man kom ifrån rökproblemen i tunneln (ångmaskinen kunde placeras utanför). Tünel är fortfarande i drift och saknar fortfarande spårförbindelse med något av de fyra andra tunnelbanesystem som finns i,
- Den första tunnelbanan med de för tunnelbanor typiska självdrivande elektriska tunnelvagnarna var som öppnade 1896.
- Eftersom tekniken med elektriska tåg nu var etablerad öppnades därefter i rask takt flera tunnelbanor i västerländska storstäder: (1900), (1902), (1904) och så vidare.
- Sedan blev det svagare tempo på grund av första världskriget.
Under mellankrigstiden började de idag stora systemen i (1927) och (1935) att byggas ut. Efter andra världskriget har tunnelbanan spridits över hela världen. Under 1960-talet påbörjades en stark tillväxt i, först i och senare i länder som och samt, Under 1970-talet inleddes också dåvarande Sovjetunionens storsatsning på nya tunnelbanesystem och i Sydamerika fick bland annat (1974), (1975) och (1983) tunnelbanor.
I Sovjetunionen och de sovjetinspirerade kommunistiska diktaturstaterna fick tunnelbanan ofta stor symbolisk betydelse med stora satsningar på utsmyckningar. Ett extremt exempel är i, som är utsmyckad med konstverk i rent och har ett avancerat musiksystem på stationerna och ombord, men en ringa trafik.
I satsade man istället på en snabb utbyggnad och tillhör idag världens längsta, men den allra snabbaste utbyggnaden har skett i kinesiska städer som och, Det svenska begreppet tunnelbana härstammar från Tunnelbanan som var begreppet på den del av i som från år 1933 gick under jorden mellan och,
Tunnelbanan i Stockholm hade egentligen inte så mycket gemensamt med spårvägen i övrigt eftersom sträckan tillsammans med flera andra ytsträckor i, liksom flera andra europeiska städer, var byggd som så kallad, alltså byggd för att på så sikt fungera som en framtida fullskalig tunnelbana (i begreppets nuvarande betydelse).
Tågen fortsatte inte heller in på innerstadens gatunät. Trafiken bedrevs dock med spårvagn före 1 oktober 1950, då tunnelbanan konverterades för trafik med längre tåg, högre plattformar och strömskena. är hittills enda tunnelbana, godkänd som tunnelbana för trafik enligt lagen om tunnelbanor och spårvägar.
Visa hela svaret
Varför har bara Stockholm tunnelbana?
Sveriges första tunnelbana Byggnadsverk Uppdaterad 20 sep 2022 Av och Stockholms tunnelbana har tre linjer och 100 stationer. Men allt började med en tunnel på Söder. År 1930 rullade så många spårvagnar i Stockholm att det var trångt på gatorna. Särskilt trångt var det på Södermalm, där bland annat spårvagnarna mot Skarpnäck och Örby utgick från Slussen.
- För att lätta på trängseln beslutades att gräva ner dessa linjer under marken.
- Eftersom tunneln skulle trafikeras av spårvagnar fick den elledningar i taket.
- Under bygget hade tunneln inget namn, men kallades för “tunnelbanan”, vilket uppenbarligen fastande.
- Det officiella namnet blev sen Katarinatunneln, ofta kallad Södertunneln.
Tunnelbanan invigdes 1933 och innefattade spårvagnslinjernas tre nordligaste stationer – Ringvägen, Södra Bantorget och slutstationen Slussen. Slussen hamnade under bar himmel just utanför tunnelns öppning. Katarinatunneln och stationerna finns kvar än idag, och utgör en del av tunnelbanans gröna linje. Från nuvarande Skanstull till Medborgarplatsen byggdes tunnelbanan genom att gräva upp och fylla igen Götgatan – en metod som kallas “cut-and-cover”. Bilden är tagen norrut 1932 vid korsningen Götgatan-Bondegatan.
Butiksägarna ansåg sig förlora kunder när Götgatan blev ett öppet hål.
Vid nuvarande Medborgarplatsen övergick det öppna schaktet till en tunnel genom Katarinaberget mot Slussen. Bild tagen norrut 1932.
Tunneln grävdes från båda sidor. Den 1 december 1932 möttes man.
Kommunfullmäktige och borgarråd premiärpromenerar genom tunneln. Det återstår en del sprängarbete.
Övningskörning 1933. Den maximala hastigheten i Katarinatunneln var 60 km/h. Konceptet att köra spårvagn i tunnel kallas “premetro” och används när bara en del av linjen kan särskiljas från annan trafik.
Schaktet för tunnelbanestationen Ringvägen år 1932. Perrongen kom att ligga fem meter under ytan.
Ringvägen 1933, fotad norrut. Vid perrongen står spårvagnen mot Skarpnäck. På perrongen en Pressbyrån-kiosk.
Skanstull idag, fotad norrut. Tunnelbanan mot Skarpnäck kommer om två minuter. Uppgången mot Allhelgonagatan öppnade 1957.
Stationen Södra Bantorget byggs. Fotad söderut 1932. Södra Bantorget 1933, fotad norrut. Medborgarplatsen idag, fotad norrut. Uppgången mot Björns trädgård öppnade 1995. Slussen 1934, fotad norrut. Nere i bild vänder tunnelbanan. Ovanför vänder spårvagnar från sydvästra stan.
Visa hela svaret
När är nya blå linjen klar?
Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka. Region Stockholm påbörjade utbyggnaden 2020. Under 2021 beräknas arbetstunnlarna vara klara, därefter påbörjas arbetet att bygga spårtunnlarna samt tunnelbanans stationer. Planerad byggtid är 10 år med planerad trafikstart år 2030.
Visa hela svaret
När blir nya blåa linjen klar?
Hela utbyggnaden av Blåa linjen mot Barkarby beräknas vara klar 2026 och mot Nacka och Söderort går det att resa med Blåa linjen efter 2030. När den nya tunnelbanan är helt utbyggd har tunnelbanenätet fått 11 nya stationer. Bild: Region Stockholm.
Visa hela svaret
Vilken linje till Slussen?
Dessa Tunnelbana linjer stannar nära Slussen T-bana: 13, 14, 17, 18.
Visa hela svaret
Vem kör pendeltågen i Stockholm?
MTR, SL och Trafikverket MTR kör pendeltågen på uppdrag av SL genom Trafikförvaltningen i Region Stockholm. Vi ansvarar för drift av trafiken, detaljplanering, fordonsunderhåll och kundservice.
Visa hela svaret
Får man vara full på tunnelbanan?
Straffbestämmelser – 29 § Till böter eller fängelse i högst ett år skall den dömas som
- utan tillstånd driver tillståndspliktig verksamhet enligt denna lag,
- av uppsåt eller grov oaktsamhet i sin verksamhet anlitar någon att utföra arbetsuppgifter av betydelse för säkerheten eller använder materiel som inte uppfyller säkerhetskraven enligt 12 eller 13 § eller inte uppfyller kravet enligt 14 § på säkerhetsordning,
- av uppsåt eller oaktsamhet bryter mot villkor som meddelats med stöd av 7 §,
- av uppsåt eller oaktsamhet i verksamheten använder materiel som inte har godkänts enligt 17 eller 18 §,
Den som har underlåtit att följa ett föreläggande vid vite eller som överträtt ett vitesförbud skall inte dömas till ansvar enligt denna lag för gärning som omfattas av föreläggandet eller förbudet. Lag (2004:518).30 § Den som för ett maskindrivet spårfordon på tunnelbana efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Till samma straff döms också den som för ett maskindrivet spårfordon på tunnelbana efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Detta gäller dock inte om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination. Till samma straff döms också den som för ett maskindrivet spårfordon på tunnelbana och då är så påverkad av alkohol att det kan antas att han eller hon inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Detsamma gäller om föraren är lika påverkad av något annat medel. Är ett brott som avses i första, andra eller tredje stycket att anse som grovt, ska föraren dömas till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om
- föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
- föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller
- framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten.
Den som utan att föra ett fordon som avses i första stycket vid tunnelbana fullgör tjänst, i vilken ingår uppgifter av väsentlig betydelse för säkerheten och då är så påverkad av alkohol eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra dessa uppgifter på ett betryggande sätt döms till böter eller fängelse i högst två år. I fråga om den som för spårvagn finns bestämmelser i lagen ( 1951:649 ) om straff för vissa trafikbrott. Lag (2019:349).32 § Har upphävts genom lag (2004:518).33 a § Har upphävts genom lag (2004:518).
Visa hela svaret
Vad heter den som kör tunnelbana?
Jobba som Tunnelbaneförare – MTR Arbetet som tunnelbaneförare, eller tunneltågförare som det också kallas, innebär ansvar över tåg och resenärer med mycket stort fokus på säkerhet och punktlighet. Vi rekryterar just nu fler förare, så ta chansen och Arbetet är till stor del självständigt och ett ensamarbete, men också ett yrke där du möter väldigt många av våra resenärer och förväntas kunna ge service på ett informativt och trevligt sätt men under tidspress.
- Vid anställning får du en 14 veckor lång utbildning med full ersättning.
- Efter avklarad utbildning fortlöper din anställning som färdigutbildad tunnelbaneförare på heltid eller deltid beroende på den tjänst du sökt.
- Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:• Ansvar för säker och effektiv tågdrift som följer trafikplaner och tidtabeller• Rapportera avvikelser• Förmedla information till resenärerna • Ge service till våra resenärer under tidspress Verksamheten är öppen dygnet runt och därmed kan både utbildning och arbetstid under anställning innebära tidiga morgnar, kvällar och nätter.
För att trivas i rollen som tunnelbaneförare är du stabil, lugn och ansvarsfull. Du har förståelse för vad det innebär att arbeta i en verksamhet med höga krav på säkerheten och du har respekt för det ansvar som detta innebär. Då arbetet är mycket rutinbaserat och regelstyrt, krävs det att du har förmågan att arbeta systematiskt samt att du är punktlig och noggrann gällande tider och rutiner.
Du som ansöker måste uppfylla dessa krav:• Du är 20 år fyllda innan beräknad kursstart• Mycket god kommunikativ förmåga på svenska, i både tal och skrift• Möjlighet att, och tycker om att, arbeta i skift, under dygnets alla timmar• Fullgott färgseendeSom ett led i rekryteringen använder vi oss av personlighets- och lämplighetstester samt ett besök hos vår företagshälsovård för att säkerställa att inget riskbruk av alkohol eller bruk av droger föreligger i enlighet med transportstyrelsens krav.Vi söker Tunnelbaneförare löpande – håll utkik på vår sida för lediga tjänster. Senast uppdaterad: 2022-12-27
: Jobba som Tunnelbaneförare – MTR
Visa hela svaret
Hur många bussar äger SL?
Liknande biogasbussar rullar på som vanligt i trafiken Bussen som exploderade var en buss som går på biogas. Bland SL:s ungefär 2200 bussar är 320 biogasbussar och 299 är av den modell som exploderade under söndagen. Experten: Gasen är extremt brandfarlig : Liknande biogasbussar rullar på som vanligt i trafiken
Visa hela svaret
Vem kör pendeltågen i Stockholm?
MTR, SL och Trafikverket MTR kör pendeltågen på uppdrag av SL genom Trafikförvaltningen i Region Stockholm. Vi ansvarar för drift av trafiken, detaljplanering, fordonsunderhåll och kundservice.
Visa hela svaret
Hur mycket kostar det att åka tunnelbana i Stockholm?
Enkelresa utan ett SL Access kort (kort för reskassa) kostar 44 kr/person. Biljetten är giltig i 75 minuter. Enkelbiljetter kan köpas på alla tunnelbanestationer och på de flesta pendeltågsstationer. Biljett kan inte köpas ombord på buss eller spårvagn.
Visa hela svaret
Hur åker jag tunnelbana i Stockholm?
Biljetter och priser – För att åka tunnelbana behövs biljetter, antingen i form av ett SL-kort eller en biljett i mobilen. Man kan välja att köpa biljett för t.ex. en dag, en månad, en termin, eller ett år, eller ladda på s.k. reskassa på kortet så att det dras pengar när man blippar det i spärren.
- Spärrarna på stationerna var länge utformade som vändkors.
- Men på grund av att många “plankade”, d.v.s.
- Hoppade över spärrarna utan att betala, byttes dessa vändkors ut mot högre grindar som är svårare att hoppa över men som har en viss klämrisk om man inte är försiktig.
- Har man barn, svårt att röra sig eller har med en resväska kan man gå genom den bemannade spärren och be spärrvakten öppna.
Att inte ha biljett redo vid kontroll kan bli dyrt, så att köpa rätt biljett är viktigt.
Visa hela svaret