Stockholms tunnelbana | |
Stockholms tunnelbana, kollage 1933 till 2011. | |
Allmänt | |
---|---|
Plats | Sverige, Stockholm |
Antal linjer | 7 st (17, 18, 19 Grön, 13, 14 Röd, 10, 11 Blå ) |
Antal stationer | 100 |
Antal passagerare | 462 miljoner/år, 1 266 000/dag |
Organisation | |
Invigd | 1 oktober 1950 |
Ägare | Region Stockholm |
Infrastrukturförvaltare | Region Stockholm |
Trafikoperatör | MTR Tunnelbanan AB |
Biljettoperatör | Storstockholms Lokaltrafik (SL) |
Tekniska fakta | |
Banlängd | 110 kilometer |
Spårvidd | 1435 millimeter |
Högsta hastighet | 70-80 km/h |
Matning | 750V Strömskena |
^ Det är 100 stationer som är i bruk. Räknar man med Kymlinge, som aldrig har använts, finns det 101 stationer. |
|
|
/td>
Stockholms tunnelbana Stockholms tunnelbana är ett 110 kilometer långt tunnelbanesystem som betjänar Stockholm med förorter, Tunnelbanan ägs av Region Stockholm, Enheten Trafikförvaltningen ansvarar för det nuvarande tunnelbanenätet under varumärket SL och enheten Förvaltning för utbyggd tunnelbana ansvarar för utbyggnaden av tunnelbanenätet.
- Antalet stationer i bruk är 100, fördelade på de tre delsystemen Gröna, Röda och Blå linjen,
- Den första tunneln, under Södermalm, togs i trafik med spårvagnar den 30 september 1933 och invigdes för tyngre tunnelbanetåg 1 oktober 1950 tillsammans med en delvis nybyggd sträcka i ytläge till Hökarängen i södra Stockholm.
Den senaste utbyggnaden skedde 1994, genom tillkomsten av en tunnelsträcka mellan Bagarmossen och närbelägna Skarpnäck, Stockholms tunnelbana är i banlängd det 28:e längsta systemet i världen, enligt en sammanställning omfattande olika typer av metrosystem inklusive tunnelbanor.
Men enligt SL så är banlängden den 22:a längsta i världen. Stockholms tunnelbana är ett av de största tunnelbanesystemen i förhållande till folkmängden i den stad det betjänar. Antalet resor är cirka 462 miljoner per år (2019), vilket enligt ovanstående jämförelse ger 36:e plats i världen. Antalet resor är nästan lika stort som för all annan spårbunden trafik i Sverige tillsammans (järnväg 193 miljoner, spårväg 140 miljoner).
Trafiken är anbudsupphandlad och drivs sedan 2 november 2009 av MTR Tunnelbanan AB som tillhör det Hongkong -baserade företaget MTR,
Visa hela svaret
Contents
- 1 Hur mycket ström drar tunnelbanan?
- 2 Vilken tid börjar tunnelbanan?
- 3 Hur mycket kostar tunnelbana Stockholm?
- 4 Hur mycket kostar en tunnelbana?
- 5 Vad kostar det att driva ett tåg?
- 6 Kan man ladda mobilen på tunnelbanan?
- 7 Vilken är världens äldsta tunnelbana?
- 8 Är tunnelbanan öppen på natten?
- 9 Får man sova på tunnelbanan?
Hur länge går tunnelbanan på natten?
Nu rullar tunnelbanan hela nätterna En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-12-27 19:10 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/nu-rullar-tunnelbanan-hela-natterna/ Publicerad 2008-08-22 Från och med i natt rullar tågen dygnet runt. Bild: Henrik Montgomery/Scanpix Från och med i natt inför SL dygnet runt-trafik på tunnelbanans samtliga linjer. Det innebär att tunnelbanan får 30-minuterstrafik på nätter mot lördag och söndag. Missa inte Alla artiklar gratis i 100 dagar, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån).
DN.se Obegränsad tillgång till alla artiklar på DN.se e-DN Tidningen i digital version (Ingår första 30 dagarna) DN.Prio Dagligt nyhetsbrev med handplockad läsning
Genom att klicka på “Godkänn köp” godkänner jag och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News, Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter. : Nu rullar tunnelbanan hela nätterna
Visa hela svaret
När går tunnelbanan i Stockholm?
Då är tunnelbanan färdig – 2026 ska tunnelbanan till Barkarby börja trafikeras. Linjen till Arenastaden i Solna (som Arbetets reportage handlar om) ska vara klar 2028. De nya linjerna till Nacka, Södermalm och Stockholms södra förorter ska trafikeras från 2030. Linjen till Älvsjö ligger sist i planeringen med byggstart 2025 och trafikstart några år in på 2030-talet.
Visa hela svaret
Hur många dör i tunnelbanan?
94 personer omkom i spårtrafiken under 2021 2022-01-12 Under 2021 omkom 94 personer i spårtrafiken. Det är en ökning jämfört med året innan när 85 personer omkom. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik. Under 2021 omkom 89 personer på järnväg och 4 personer i tunnelbana. En person omkom i spårvägsolycka under året.
- Antalet döda i spårtrafiken har ökat i jämförelse med 2020, men ligger i nivå med åren dessförinnan.
- I relation till trafikmängden minskar antalet omkomna och allvarligt skadade.
- Men minskningen är inte stor, och det kan finnas större variationer från år till år.
- I den bemärkelsen ser 2021 ut som ett relativt vanligt år, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.
I de preliminära siffrorna ingår självmord. Historiskt utgörs majoriteten, omkring 85 procent, av dödsfallen inom spårtrafik av självmord, vilket troligen också är fallet för i fjol. De vanligaste olycksorsakerna efter suicider är personpåkörningar till följd av obehöriga i spår och plankorsningsolyckor.
Visa hela svaret
Hur mycket ström drar tunnelbanan?
Vad är egentligen mer energieffektivt? Att åka kollektivt – eller att åka elbil? Tåg: Att åka tåg är ju miljövänligare än att åka bil, det har man ju hört ofta. Men är det även miljövänligare än att åka el bil? Enligt SJ-s hemsida förbrukar SJ2000 (tidigare X2000) tågen 0,07 kWh per passagerare och kilometer.
- SJ2000 är enligt SJ deras mest energieffektiva tåg – andra tågtyper förbrukar 0,08-0,09 kWh/pkm.
- Enligt EPA drar Tesla Model S 0,21 kWh el per kilometer.
- Sitter det tre personer i en Tesla Model S blir det 0,21 / 3 = 0,07 kWh per passagerare och kilometer.
- Andra elbilar har lägre elförbrukning och därmed lägre energiåtgång per passagerare.
Sitter det alltså tre eller fler personer i en elbil åker de energieffektivare än tåget! Spårvagn, tunnelbana: Enligt Energimyndigheten drar spårvagn och tunnelbana ca 0,14 kWh per passagerare och kilometer. De drar mer än tåg för de startar och stannar oftare.
- Elbilens kilometerförbrukning 0,21 kWh utslagen på två passagerare blir under 0,11 kWh per passagerarkilometer.
- Sitter det två personer i en elbil åker de energieffektivare än tunnelbanan! Betänk sedan att man får dessa energivinster i hela Sverige – även i städer som saknar tåg, tunnelbana och spårvagnar! Man sparar energi inte bara i Stockholm utan även i Nollberga.
I Norge har de redan märkt av dessa effekter. Enligt norska transportekonomiska institutets rapport kommer Norges satsning på elbilar ha minskat landets CO2-utsläpp med 4 miljoner ton. Utredarna jämförde det med andra sätt att minska utsläpp. En lika stor satsning på tex kollektivtrafiken skulle inte ha resulterat i samma minskning av CO2-utsläpp.
Att subventionera elbilar verkar ha varit det mest optimala sättet att minska utsläppen: – Jag är säker på att det inte finns andra metoder inom transportsektorn som minskar koldioxidutsläppen med flera miljoner ton per år och till en så pass låg kostnad, säger forskaren Lasse Fridstrøm på Transportøkonomisk institutt.
Nu menar vi absolut inte att all kollektivtrafik skall avvecklas och ersättas med elbilar, det är inte alls det det handlar om. Utan betänk att med en elbil kan man åka till ställen dit det inte går några tåg eller tunnelbanor – med samma energivinst som om det skulle ha funnits! Och man behöver inte först åka till en centralstation med en dieseltaxi heller.
Visa hela svaret
Vilken hastighet har tunnelbanan?
Stockholms tunnelbana | |
Stockholms tunnelbana, kollage 1933 till 2011. | |
Allmänt | |
---|---|
Plats | Sverige, Stockholm |
Antal linjer | 7 st (17, 18, 19 Grön, 13, 14 Röd, 10, 11 Blå ) |
Antal stationer | 100 |
Antal passagerare | 462 miljoner/år, 1 266 000/dag |
Organisation | |
Invigd | 1 oktober 1950 |
Ägare | Region Stockholm |
Infrastrukturförvaltare | Region Stockholm |
Trafikoperatör | MTR Tunnelbanan AB |
Biljettoperatör | Storstockholms Lokaltrafik (SL) |
Tekniska fakta | |
Banlängd | 110 kilometer |
Spårvidd | 1435 millimeter |
Högsta hastighet | 70-80 km/h |
Matning | 750V Strömskena |
^ Det är 100 stationer som är i bruk. Räknar man med Kymlinge, som aldrig har använts, finns det 101 stationer. |
|
|
/td>
Stockholms tunnelbana Stockholms tunnelbana är ett 110 kilometer långt tunnelbanesystem som betjänar Stockholm med förorter, Tunnelbanan ägs av Region Stockholm, Enheten Trafikförvaltningen ansvarar för det nuvarande tunnelbanenätet under varumärket SL och enheten Förvaltning för utbyggd tunnelbana ansvarar för utbyggnaden av tunnelbanenätet.
- Antalet stationer i bruk är 100, fördelade på de tre delsystemen Gröna, Röda och Blå linjen,
- Den första tunneln, under Södermalm, togs i trafik med spårvagnar den 30 september 1933 och invigdes för tyngre tunnelbanetåg 1 oktober 1950 tillsammans med en delvis nybyggd sträcka i ytläge till Hökarängen i södra Stockholm.
Den senaste utbyggnaden skedde 1994, genom tillkomsten av en tunnelsträcka mellan Bagarmossen och närbelägna Skarpnäck, Stockholms tunnelbana är i banlängd det 28:e längsta systemet i världen, enligt en sammanställning omfattande olika typer av metrosystem inklusive tunnelbanor.
Men enligt SL så är banlängden den 22:a längsta i världen. Stockholms tunnelbana är ett av de största tunnelbanesystemen i förhållande till folkmängden i den stad det betjänar. Antalet resor är cirka 462 miljoner per år (2019), vilket enligt ovanstående jämförelse ger 36:e plats i världen. Antalet resor är nästan lika stort som för all annan spårbunden trafik i Sverige tillsammans (järnväg 193 miljoner, spårväg 140 miljoner).
Trafiken är anbudsupphandlad och drivs sedan 2 november 2009 av MTR Tunnelbanan AB som tillhör det Hongkong -baserade företaget MTR,
Visa hela svaret
Vilken tid går sista tunnelbanan?
19 tunnelbana översikt över tidtabell för den kommande veckan: Trafiken börjar klockan 00:21 och slutar 23:50.
Visa hela svaret
Vilken tid börjar tunnelbanan?
Tunnelbanelinjer – Följande uppgifter hänför sig till nuvarande nätverk. Beteckningarna “blå linje”, etc., har endast använts sedan slutet av 1970-talet, och officiellt bara sedan 1990-talet. De härstammar från det faktum att den “blå linjen” tenderade att driva nyare tåg lager målad blå, medan den “gröna linjen” hade äldre lager i den ursprungliga gröna livré.
Det fanns aldrig någon rödmålad lager, men, men röda (eller ursprungligen orange) valdes för att skilja denna linje från de andra två nätverk på väg kartor. Den gröna linjen (officiellt Tunnelbana 1, eller “Metro ett”) har 3 radnummer och 49 stationer: 12 underjordiska (nio betong, tre rock) och 37 ovan markstationer.
Banan är 41,256 meter lång. Det öppnade okt 1, 1950 (mellan Slussen och Hökarängen stationer). Det används av 451,000 passagerare per arbetsdag eller 146 miljoner per år (2005). Den röda linjen (Tunnelbana 2) har 2 linjenummer och 36 stationer: 20 underjordiska (fyra konkreta, 16 rock) och 15 ovan markstationer.
- Banan är 41,238 meter lång.
- Det öppnade 5 April 1964.
- Det används av 394,000 passagerare per arbetsdag eller 128 miljoner per år (2005).
- Den blå linjen (Tunnelbana 3) har 2 linjenummer och 20 stationer: 19 underjordiska (alla rock) och en förhöjd station.
- Banan är 25,516 meter lång.
- Det öppnade 31 augusti 1975.
Det används av 171.000 passagerare per arbetsdag eller 55 miljoner per år (2005). Tåg drivs från 5:00 till 01:00, med förlängd hela natten tjänsten på fredagar och lördagar. Alla linjer har tåg var 10: e minut under dagtid, reduceras till var 15 minuter i tidiga morgnar och sena kvällar, och var 30 minuter under nätter.
Ytterligare tåg i rusningstid ger ett tåg var 5-6 minuter på de flesta stationer, med 2-3 minuter mellan tåg på de centrala delarna av nätet. Tunnelbanan består av fyra knytpunkter (T-Centralen, Slussen, Gamla Stan och Fridhemsplan) och saknar någon form av cirkulär eller delvis cirkulär linje (även om Stockholm har en halvcirkelformad spårväg linje, Tvär).
En överväldigande majoritet av tunnelbanestationerna är belägna i förorter, men nätverket är centrerad på T-Centralen där alla tåg i hela nätverket pass. I det förflutna har det funnits ytterligare radnummer som används för tåg som drivs på en del av en linje, eller endast under rusningstid.
Visa hela svaret
Hur mycket kostar tunnelbana Stockholm?
Enkelresa utan ett SL Access kort (kort för reskassa) kostar 44 kr/person. Biljetten är giltig i 75 minuter. Enkelbiljetter kan köpas på alla tunnelbanestationer och på de flesta pendeltågsstationer. Biljett kan inte köpas ombord på buss eller spårvagn.
Visa hela svaret
Hur mycket kostar en tunnelbana?
Upphandling och leverans – Upphandlingen av vagnarna fördröjdes då kostnaden rusade på grund av förändringar av specifikationskraven. Det kom endast in ett godkänt bud. I januari 2012 beslutade man genomföra upphandlingen med de nya kraven, bland annat automatisk, förarlös drift.
- Den här gången ställde SL krav på hur de ville att tågen skulle fungera, men inga detaljkrav på exakt hur tillverkarna skulle klara funktionskraven.
- Priset ska också ha reducerats genom att SL köper in halvtåg (längd 70 meter) i stället för tredelade tåg (längd 46,5 meter), detta eftersom halvtåg är standard i tunnelbanevärlden.
Leveransen påbörjades 2018 och ska vara avslutad 202. De nya tunnelbanetågen invigdes den 11 augusti 2020 på tunnelbana 2 (röda linjen) och används från och med den dagen i reguljär passagerartrafik. Kostnaden för vagnarna beräknas till cirka 5 miljarder kronor.
Visa hela svaret
Hur djupt ner är tunnelbanan?
Nu börjar arbetet med en av världens djupaste tunnelbanestationer Visionsbild av entré station SofiaIllustration: Region Stockholm Artikelförfattare: Andreas Lundell, Region Stockholm Tunnelbanans Blå linje i Stockholm ska förlängas söderut från Kungs-trädgården mot Nacka och Söderort. Det första stoppet blir station Sofia på östra Södermalm.
Stationen blir en av världens djupaste och arbetet kräver många nya lösningar. De nya tunnlarna ska gå i berg, rakt under Saltsjön. Det är en av förklaringarna till att stationen Sofia hamnar så djupt som 100 meter under markytan. – Under Saltsjön finns det en svaghetszon i berget som vi måste ta oss under.
Dessutom ligger området på Södermalm där stationen ska ligga högt, så sammantaget blir det så här djupt, säger Andreas Burghauser, projektchef för Blå linje till Södermalm. Till stationen, med plattformar och spår under jord och biljetthallen i en fristående byggnad i en park 100 meter upp, kommer resenärerna att transporteras med hissar istället för med rulltrappor.
- Hisschaktet kommer att byggas både underifrån och ovanifrån.
- Vi ska bygga ett väldigt stort schakt och sen fylla det med innehåll.
- Man kan jämföra med att bygga ett höghus – fast neråt istället för uppåt, säger Andreas Burghauser.
- Den djupaste stationen i världen idag ligger 105,5 meter under markytan, i Ukrainas huvudstad Kiev.
Men några ambitioner om att slå det rekordet finns inte från Region Stockholms sida. – Vi bygger så djupt som vi behöver och har ett ansvar att hushålla med skattebetalarnas pengar. Att bygga djupast i världen är inte ett mål för oss, säger Andreas Burghauser.
Visa hela svaret
Hur ofta hoppar folk framför tåg?
Så många tar sitt liv på järnvägen Av de dödsfall som skedde på järnvägsspår i Sverige förra året bedömdes 90 fall av 105 som självmord. I snitt tar cirka 100 personer livet av sig varje år i Sverige genom att hoppa framför tåg. Nu diskuteras intensivt vilka åtgärder som behöver vidtas.
Visa hela svaret
Hur många hoppar framför tunnelbanan varje år?
Uppemot 20 personer hoppar framför tunnelbanan varje år.
Visa hela svaret
Vad kostar det att driva ett tåg?
Förbrukningen varierar en del beroende på vilken årstid och sträcka. Genomsnittlig förbrukning för SJ 2000 (dvs fordonet X2 med 6 vagnar) är ca 12 kWh/km. SJ3000 drar lite mindre men har enbart fyra vagnar. Förbrukningen per passagerare är ungefär densamma.
Visa hela svaret
Kan man ladda mobilen på tunnelbanan?
Nu är det möjligt att passera SL:s alla automatiska spärrar även för den med biljetten i mobilen. Innehållet får laddas ner, användas och delas i olika mediekanaler av t.
Visa hela svaret
Är det miljövänligt att åka tunnelbana?
“Du kan resa 30 000 gånger med tunnelbanan jämfört med att ta bilen en enda gång” Nyhet – 17 Juni 2014 09:33 MTR Stockholm (MTR) och Tunnelbanan Teknik AB (TBT) har för fjärde året tagit fram en hållbarhetsredovisning. Syftet med redovisningen är att MTR och TBT ska synliggöra sitt ansvar för en hållbar utveckling i Stockholm, och även att visa på de miljövinster som uppnås genom att resa med tunnelbanan.
Rapporten visar att vi inom de flesta områden når bättre resultat än tidigare år. – En konkret åtgärd som vi vidtagit under 2013 är att vi för städkemikalier och klottersaneringsmedel tillsammans med leverantörerna har tagit fram ett miljöanpassat standardsortiment. På så vis har vi minskat miljö- och hälsofarliga kemikalier i verksamheten betydligt, berättar Marie Hagberg, Kvalitets- och Miljödirektör på MTR.
Det finns fyra huvudområden där MTR framför allt bidrar till en hållbar utveckling: 1. Gör effektivt resande möjligt: Tunnelbanan liknas vid Stockholms blodomlopp, och den blir allt viktigare i takt med att Stockholmsregionen växer.2. Bidrar till minskad klimatpåverkan: En resa med tunnelbana är klart mer miljöanpassad än en resa med bil.
Utöver att tunnelbanan är ett mycket energieffektivt transportmedel drivs den med 100 procent förnybar el från vind- och vattenkraft. Ett exempel är att du kan resa en sträcka med tunnelbana 30 000 gånger jämfört med att åka samma sträcka med bil en enda gång med samma utsläpp av Co2.3. Skapar mötesplatser för mångfald: Våra medarbetare kommer från världens alla hörn.
Vi ser mångfald som en positiv kraft och välkomnar alla till vårt företag oavsett religion, kultur eller sexuell läggning.4. Utvecklar och länkar samman samhällen: Vi skapar tryggare närmiljöer kring tunnelbanan, tar initiativ och engagerar oss i hur den expanderande Stockholmsregionen kan utvecklas i en hållbar riktning.
Undnöjdheten, säkerheten, punktligheten och inte minst medarbetarnöjdheten har lyfts under 2013, vilket naturligtvis är mycket glädjande, säger Marie Hagberg. Och om våra resenärer är nöjda så väljer de oftare att åka med oss, vilket är vår främsta insats för miljön, fortsätter Marie. Hållbarhetsredovisningen finns att läsa på MTR:s hemsida,, och kan även beställas från MTR, på,
För mer information: Marie Hagberg, Kvalitets- och Miljödirektör,, 076-641 14 57Åsa Elm, kommunikationschef MTR,, 076-641 14 07MTR:s presstjänst, 08-57 86 10 20 : “Du kan resa 30 000 gånger med tunnelbanan jämfört med att ta bilen en enda gång”
Visa hela svaret
Varför kör tunnelbanan långsamt?
Anledningen till detta är att spåren på delar av sträckorna har skador i flera spårbärande komponenter i spåret.
Visa hela svaret
Vem äger tunnelbanan i Stockholm?
MTR Tunnelbanan – MTR Vi är ungefär 3000 tunneltågförare och ingenjörer, stationsvärdar, lokalvårdare och trafikledare som tillsammans möjliggör människors vardag och äventyr. Den spårburna trafiken är nyckeln till morgondagens hållbara städer. Varje vardag genomförs långt över en miljon resor med Stockholms tunnelbana. Det motsvarar nästan hälften av alla resor med kollektivtrafik i Stockholms län. Sedan vi 2009 fick möjligheten att ta över helhetsansvaret för planering, drift och underhåll av Stockholms tunnelbana på uppdrag av AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) har kundnöjdheten ökat år från år.
- Men vi nöjer oss inte med att vara bäst i klassen på tunnelbana, vårt arbete handlar om att göra skillnad på plattformen, på tågen och i människors liv.
- Vi samarbetar med flera olika aktörer i Stockholm för att tunnelbanan ska vara tillgänglig för alla.
- MTR och SL SL äger och underhåller alla anläggningar som är kopplade till tunnelbanan: stationer, depåer, verkstad, strömförsörjning, signalsystem, spår och vagnar.
MTR hyr utrustningen och lokalerna, samt har arbetsgivaransvar för alla som bidrar till tunnelbanedriften genom att köra trafiken, städa stationer och tåg samt informera vid trafikstörningar. MTR har som mål att ständigt utveckla verksamheten för att Stockholm ska få en tunnelbana i världsklass.
Visa hela svaret
Vilken är världens äldsta tunnelbana?
Londons tunnelbana är världens äldsta. Den som öppnade år 1863 och efter bara några månader hade “the tube” 26 000 resenärer om dagen. Londons tunnelbanan har fått så modell för alla efterföljare i världens metropoler. – Metropolitanlinjen i London gick strax under gatuplanet och vagnarna drogs av ånglok, men kom med tiden att elektrifieras.
- Den svarade på ett allt större transportbehov i världsmetropolen London.
- Redan på 1830-talet kom de första förslagen på en underjordisk järnväg, men det dröjde fram till 1850-talet innan några seriösa förslag planerades.
- Och 1855 beslutade det brittiska parlamentet att en underjordisk järnväg skulle byggas mellan Paddington Station och Farringdon Street som skulle gå via King’s Cross med namnet Metropolitan Railway.
I veckans sommarspecial lyssnar vi på Amanda Svenssons kortbok Tunnelbanan i London från bokserien Karavan Stadsguider, Inläsare är Kajsa Linderholm. Läs mer på www.karavanreseguider.se, Eller lyssna på fler guider hos ljudbokstjänster som Storytel och Nextory.
Visa hela svaret
Är tunnelbanan öppen på natten?
Tunnelbanan går hela natten, fler avgångar på pendelbåtslinjen Sjövägen och extrainsatt pendelbåt från innerstan till Kallhäll: I natt går tunnelbanan hela natten med avgångar en gång i timmen.
Visa hela svaret
Hur länge går tunnelbanan i Paris?
Paris tunnelbana – Karavan reseguider Likt andra storstäder har även Paris en tunnelbana, som kallas Metro. Här kommer några tips på hur du enklast använder Paris tunnelbanelinjer. Paris tunnelbana har 16 linjer och 300 stationer. Tunnelbanan heter Metro, och märks ut med bokstaven M.
- Tunnelbanan är öppen från cirka halv sex på morgonen till halv ett på natten från söndag till torsdag.
- Fredag till lördag kör tunnelbanan en timme längre.
- Det finns flera olika typer av biljetter att köpa.
- En enkelbiljett kostar runt en euro och 90 cent.
- Öper du ett större antal än tio biljetter blir det billigare.
Det finns även endagspass, pass för flera dagar, veckokort, månadskort och årskort. Du kan köpa biljetter på bemannade stationer hos kassör eller i biljettautomater på tunnelbanestationen. För exakta priser och tidtabell är det bäst att kolla på Paris transportmyndighets, RATP, hemsida: : Paris tunnelbana – Karavan reseguider
Visa hela svaret
Hur fungerar tunnelbanan i Stockholm?
Tunnelbanans linjer och stationer – Stockholms tunnelbana har funnits ända sedan 1950 och underlättat livet för miljontals människor på språng. Idag består tunnelbanan av tre linjer som tar dig runt i Stockholm:
Röda linjen Blå linjen Gröna linjen
Stockholms tunnelbana har 100 stationer utspridda över stan. Du kan på ett lättillgängligt och snabbt sätt åka både i stadens inre delar och till förorterna. De tre olika linjerna har några stationer som är gemensamma för att förenkla för dig att byta till en annan linje om du vill. Klicka på bilden för att se den större.
Visa hela svaret
Hur länge går tunnelbanan i Paris?
Paris tunnelbana – Karavan reseguider Likt andra storstäder har även Paris en tunnelbana, som kallas Metro. Här kommer några tips på hur du enklast använder Paris tunnelbanelinjer. Paris tunnelbana har 16 linjer och 300 stationer. Tunnelbanan heter Metro, och märks ut med bokstaven M.
- Tunnelbanan är öppen från cirka halv sex på morgonen till halv ett på natten från söndag till torsdag.
- Fredag till lördag kör tunnelbanan en timme längre.
- Det finns flera olika typer av biljetter att köpa.
- En enkelbiljett kostar runt en euro och 90 cent.
- Öper du ett större antal än tio biljetter blir det billigare.
Det finns även endagspass, pass för flera dagar, veckokort, månadskort och årskort. Du kan köpa biljetter på bemannade stationer hos kassör eller i biljettautomater på tunnelbanestationen. För exakta priser och tidtabell är det bäst att kolla på Paris transportmyndighets, RATP, hemsida: : Paris tunnelbana – Karavan reseguider
Visa hela svaret
Får man sova på tunnelbanan?
Så länge man har giltigt färdbevis och följer de regler som stadgas i järnvägslagen (eller liknande annan lag), uppfyller villkoren för personbefordran (normalvillkoren) samt inte på något sätt stör eller trakasserar andra medpassagerare torde man mycket väl kunna få lov att sova på pendeltågen.
Visa hela svaret
När kom en kväll i tunnelbanan?
En kväll i tunnelbanan | |||
Singel av Noice | |||
---|---|---|---|
Från albumet Tonårsdrömmar | |||
B-sida | ” I natt é hela stan vår “ | ||
Utgiven | 30 oktober 1979 | ||
Format | Singel | ||
Inspelad | 1979 | ||
Genre | Rock | ||
Längd | 3:54 | ||
Skivbolag | Sonet Grammofon | ||
Låtskrivare | Peo Thyrén | ||
Producent | Noice, Peter Lindroth | ||
Singlar | |||
Noice | |||
|
/th>
” I natt é hela stan vår ” (1) | ” En kväll i tunnelbanan ” (2) | ” Jag vill inte va’ (som alla andra) (3) |
/th>
En kväll i tunnelbanan” är en låt av den svenska gruppen Noice, Låten släpptes som den andra låten på deras album Tonårsdrömmar 1979. En kväll i tunnelbanan skrevs av basisten Peo Thyrén, Låten inspirerades av Velvet Undergrounds Sweet Jane och textmässigt av The Clash och Gary Numan,
Albumet som låten kom med på, Tonårsdrömmar, sålde dåligt när den kom ut. Men den 17 mars 1980 förändrades allt när Noice framförde låten i SVT:s Måndagsbörsen och blev berömda över en natt. Även B-sidans ” I natt é hela stan vår ” skrevs av Peo Thyrén. Låten har varit med på deras samlingsalbum H.I.T.S.
, Flashback Number 12, Svenska popfavoriter, Noice Forever: Hits 1979-2003 och 17 klassiker,
Visa hela svaret
Vad händer om man somnar på tunnelbanan?
Folk som somnar på tunnelbanan har en rutin att tacka – Många av oss kan känna igen oss i att vi på helgerna vaknar ungefär vid samma tid som vi gör på veckodagarna när vi ska till jobbet och skolan, eller hur? Om du slumrar till på tunnelbanan, på samma sätt som du gör framför TVn på kvällarna, kommer din kropp att vakna i rätt tid, även om den inte behöver.
- Precis på samma sätt som när du vaknar en helg klockan sju fast du inte behöver, kommer din kropp att tala om för dig när du ska vakna när du sitter på tunnelbanan eller tåget.
- Roppen kan lära sig en rutin så länge det är en rutin.
- För någon som tar tunnelbanan varje dag (och kanske slumrar till) känner kroppen av när tåget stannar och folk går av vid varje station.
Efter ett visst antal stopp kommer kroppen att väcka dig när det är dags att gå av, eftersom den har lärt sig detta enligt din vardagliga rutin. Denna vetenskap är dock inte felfri, givetvis kan undantag ske som vid förseningar, ombyggnad eller liknande.
- Undantag kan också ske om du befinner dig i REM-sömn (rapid eye movement), då är sannolikheten att du vaknar vid rätt tidpunkt inte lika stor.
- Men troligtvis kommer du inte hamna i REM-sömn om du somnar på tunnelbanan, pågrund av allt ljud runt om – så länge du inte är helt utmattad det vill säga.
- En av forskarna i denna studie berättar att om du somnar samma stund som du sätter dig ner och sover i 20 minuter är det troligtvis något fel på din sömnrutin.
Ett tips om man känner på sig att man kommer att somna är att sätta alarm på mobilen för att vara helt säker på att man inte missar sin avstigning. Detta är givetvis ett sätt att lösa det, men det bästa vore om du såg till att få ordning på din sömnrutin. Följ oss på Instagram och Snapchat för pepp, inspiration, tävlingar, backstage-häng och hacks! Klicka på Instagram-ikonen för att följa oss där, och scanna av spöket eller skärmdumpa det för att följa oss på Snapchat!
Visa hela svaret