Vilken Tid Stänger Tunnelbanan I Stockholm?

Vilken Tid Stänger Tunnelbanan I Stockholm
Tunnelbanelinjer – Följande uppgifter hänför sig till nuvarande nätverk. Beteckningarna “blå linje”, etc., har endast använts sedan slutet av 1970-talet, och officiellt bara sedan 1990-talet. De härstammar från det faktum att den “blå linjen” tenderade att driva nyare tåg lager målad blå, medan den “gröna linjen” hade äldre lager i den ursprungliga gröna livré.

Det fanns aldrig någon rödmålad lager, men, men röda (eller ursprungligen orange) valdes för att skilja denna linje från de andra två nätverk på väg kartor. Den gröna linjen (officiellt Tunnelbana 1, eller “Metro ett”) har 3 radnummer och 49 stationer: 12 underjordiska (nio betong, tre rock) och 37 ovan markstationer.

Banan är 41,256 meter lång. Det öppnade okt 1, 1950 (mellan Slussen och Hökarängen stationer). Det används av 451,000 passagerare per arbetsdag eller 146 miljoner per år (2005). Den röda linjen (Tunnelbana 2) har 2 linjenummer och 36 stationer: 20 underjordiska (fyra konkreta, 16 rock) och 15 ovan markstationer.

Banan är 41,238 meter lång. Det öppnade 5 April 1964. Det används av 394,000 passagerare per arbetsdag eller 128 miljoner per år (2005). Den blå linjen (Tunnelbana 3) har 2 linjenummer och 20 stationer: 19 underjordiska (alla rock) och en förhöjd station. Banan är 25,516 meter lång. Det öppnade 31 augusti 1975.

Det används av 171.000 passagerare per arbetsdag eller 55 miljoner per år (2005). Tåg drivs från 5:00 till 01:00, med förlängd hela natten tjänsten på fredagar och lördagar. Alla linjer har tåg var 10: e minut under dagtid, reduceras till var 15 minuter i tidiga morgnar och sena kvällar, och var 30 minuter under nätter.

Ytterligare tåg i rusningstid ger ett tåg var 5-6 minuter på de flesta stationer, med 2-3 minuter mellan tåg på de centrala delarna av nätet. Tunnelbanan består av fyra knytpunkter (T-Centralen, Slussen, Gamla Stan och Fridhemsplan) och saknar någon form av cirkulär eller delvis cirkulär linje (även om Stockholm har en halvcirkelformad spårväg linje, Tvär).

En överväldigande majoritet av tunnelbanestationerna är belägna i förorter, men nätverket är centrerad på T-Centralen där alla tåg i hela nätverket pass. I det förflutna har det funnits ytterligare radnummer som används för tåg som drivs på en del av en linje, eller endast under rusningstid.
Visa hela svaret

Vilken tid slutar tunnelbanan gå?

19 tunnelbana översikt över tidtabell för den kommande veckan: Trafiken börjar klockan 00:21 och slutar 23:50.
Visa hela svaret

När går tunnelbanan på vardagar?

* Fyra veckor under sommaren går tågen på vardagar var 15:e minut ca kl 09.00–15.00. Se sl.se för information om aktuella veckor. * Tågen går oftare under rusningstiderna måndag–fredag ca kl 06.00–09.00 och 15.00–19.00.
Visa hela svaret

När är det mest trafik i Stockholm?

Bara 15 dagar i bilkö för stockholmarna Varje år sammanställer TomTom trafikläget i 390 städer fördelade över 48 olika länder och presenterar resultatet i rapporten TomTom Traffic Index. Årets rapport som återger trafiksituationen under 2016 har nyss släppts och i den kan vi läsa att trafiken i Stockholm har blivit något mindre stillastående än vad den var under 2015.

  • Enligt rapporten har stockholmarna i genomsnitt 30 minuters enkel resväg till arbetet och sitter fast i bilköer i genomsnitt 33 minuter per dag.
  • Jämfört med året innan är det en minskning med två minuter.
  • Sett över hela fjolåret satt stockholmarna fast i köer i 126 timmar under 2016 vilket motsvarar 15 arbetsdagar.

Det kan låta mycket, och är också mycket, men jämfört med 2015 är det ändå en ljusning då stockholmarna året innan befann sig i bilköer motsvarande 17 arbetsdagar. Värst är trafiksituationen i Stockholm mellan klockan 08.00 och 09.00 på morgnarna samt mellan klockan 16.00 och 17.00 på eftermiddagarna.

Trafiken är enligt statistiken värre på eftermiddagarna än på morgnarna och just onsdagseftermiddagar mellan klockan 16.00 och 17.00 är det som allra värst. Av fjolårets alla dagar var onsdagen den 9 november den värsta trafikdagen i Stockholm,, Stockholm vs övriga Europa Sett ur ett europeiskt perspektiv ligger Stockholm enligt TomToms statistik ganska bra till.

Den svenska huvudstaden ligger på placering 28 bland de 42 europeiska städer med värst trafiksituation. Det kan jämföras med året dessförinnan, 2015, då Stockholm låg på plats 18. Stockholm vs övriga Norden Stockholm var under 2014 och 2015 den stad i Norden som hade sämst trafiksituation med längst kötider.

You might be interested:  Hur Många Guld Har Malmö Ff?

I och med att situationen förbättrades under 2016 tappade Stockholm topplaceringen till Oslo som under samma år har fått se flytet i trafiken försämras. Stockholm vs övriga Sverige Stockholm är fortfarande “trafikvärstingen” bland svenska städer men det finns städer som närmar sig. Både Göteborg och Uppsala har under 2016 fått se försämrade trafiksituationer med 28 respektive 24 minuters genomsnittskö per dag.

Översatt till arbetsdagar satt göteborgarna i genomsnitt 13 arbetsdagar i kö under fjolåret medan bilister från Uppsala spenderade 11 arbetsdagar mer bakom ratten än vad de hade gjort om trafiken hade flutit på. I Malmö var trafiksituationen oförändrad under 2016 jämfört med 2015.

Malmöborna spenderar i genomsnitt 16 minuter i bilköer per dag. Sett över helåret blev det drygt sju arbetsdagar som spenderades “i onödan” bakom ratten. – Vi vill med hjälp av vårt trafikindex visa myndigheter och resenärer att det går att bryta negativa trender. Genom att få tillgång till och analysera trafikdata får vi rätt beslutsunderlag och kan på olika sätt påverka trafiken.

Antingen genom att privatpersoner som kan välja att resa några minuter tidigare eller senare för att undvika de värsta trafikstockningarna eller om beslutsfattarna i staden väljer att investera i nya kollektivtrafiksatsningar. Rapporten visar bland annat att den genomsnittliga bilpendlaren i Stockholm kan spara 33 minuter om de undviker att resa under den värsta rusningstrafiken, säger Andreas Bolonassos som TomToms Sverigechef.

  • 1. Oslo 30 % (25 %)
  • 2. Stockholm 28 % (29 %)
  • 3. Helsingfors 26 % (23 %)
  • 4. Uppsala 26 % (23 %)
  • 5. Åbo 25 % (23 %)
  • 6. Stavanger 24 % (24 %)
  • 7. Göteborg 23 % (20 %)
  • 8. Köpenhamn 23 % (21 %)
  • 9. Århus 16 % (19 %)
  • 10. Trondheim 19 % (16 %)
  • 11. Malmö 18 (16 %)
  • 12. Bergen 18 % (20 %)
  • 13. Odense 17 % (0 %)
  • 14. Tammerfors 16 % (13 %)
  • Topplista Europa

Rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå. Procentsiffran motsvarar den extra tid en genomsnittlig förare spenderade på restid under 2016 i jämförelse med om resan hade skett en tid på dagen när trafiken flyter fritt.

  1. 1. Lodz, Polen 51 %
  2. 2. Bukarest, Rumänien 50 %
  3. 3. Moskva, Ryssland 44 %
  4. 4. Belfast, Nordirland 43 %
  5. 5. Dublin, Irland 43 %
  6. 6. Palermo, Italien 43 %
  7. 7. Sankt Petersburg, Ryssland 41 %
  8. 8. Edinburgh, Skottland 40 %
  9. 9. London, England 40 % (6)
  10. 10. Marseille, Frankrike 40 %
  11. Topplista världen
You might be interested:  När Får Jag Vaccinera Mig Kalmar?

Rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå. Procentsiffran motsvarar den extra tid en genomsnittlig förare spenderade på restid under 2016 i jämförelse med om resan hade skett en tid på dagen när trafiken flyter fritt.

  • 1. Mexiko City, Mexiko 66 %
  • 2. Bangkok, Thailand 61 %
  • 3. Jakarta, Indonesien 58 %
  • 4. Chongqing, Kina 52 %
  • 5. Lodz, Polen 51 %
  • 6. Bukarest, Rumänien 50 %
  • 7. Istanbul, Turkiet 49 %
  • 8. Chengdu, Kina 47 %
  • 9. Rio de Janeiro, Brasilien 47 %
  • 10. Tainan, Taiwan 46 %
  • För fullständig statistik för hela världen (390 olika städer) besök,

: Bara 15 dagar i bilkö för stockholmarna
Visa hela svaret

När öppnar nya tunnelbanan?

Det här bygger vi –

Blå linje förlängs från Akalla till Barkarby. Två nya stationer: Barkarbystaden och Barkarby. Trafikstart 2026.En ny Gul linje byggs från Arenastaden till Odenplan, där den kopplas ihop med dagens Gröna linje söderut. Tre nya stationer: Arenastaden, Södra Hagalund och Hagastaden. Trafikstart 2028.Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Södermalm, Söderort och Nacka. Sex helt nya stationer: Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla, Nacka, Slakthusområdet. Under dagens station Gullmarsplan byggs även en ny plattform för Blå linje. Trafikstart 2030.Depån i Högdalen byggs ut för att kunna serva, städa och reparera fler tåg från både Grön och Blå linje. Planerad driftstart 2025.En ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö med sex stationer. Planerad byggstart är 2025 och planerad trafikstart i mitten av 2030-talet.

Klicka på bilden för att se framtidens tunnelbanekarta i ett större format.
Visa hela svaret

Hur ofta åker tunnelbanan?

Tb3 –

Linje 10: Hjulsta – Kungstrdgrden Linje 11: Akalla – Kungstrdgrden

Under olika tider p dygnet frekommer lite olika varianter p ovanstende huvudlinjer. Tunnelbanan r tillsammans med Pendeltgen ryggraden i Stockholms kollektivtrafiksystem. Varje dag grs ca 800.000 resor med Stockholms tunnelbana. Dessa resor grs av ca 400.000 resenrer.
Visa hela svaret