Voi – Elsparkcykel Svenskgrundade elsparkcykelbolaget Voi Technology var först ut på den svenska marknaden och sedan hösten 2018 rullar de på gatorna i Göteborg. Via appen tar du reda på var närmaste elscooter står parkerad och du kan sedan rulla en sväng och lämna den var du vill inom de zoner som tillåts.
Pris: Startavgift 10 kr därefter 3 kr/minut voiscooters.com
Contents
Finns det elsparkcyklar i Göteborg?
Elsparkcyklarna regleras i centrala staden – Sedan oktober 2019 regleras elsparkcyklarna i Göteborgs centrala delar efter en frivillig överenskommelse med företagen som hyr ut dem. Från och med april 2020 krävs det också tillstånd för markupplåtelse från Polismyndigheten för att företag ska få ställa ut elsparkcyklar för uthyrning.
- Tillstånden reglerar bland annat var företagen som hyr ut elsparkcyklar får placera dem, och till tillstånden har det bifogats en villkorsbilaga som Trafikkontoret tagit fram med en rad villkor som företagen måste uppfylla.
- Tillstånden kan dock inte styra var de som hyrt en elsparkcykel lämnar den när de inte behöver den längre.
Ett av villkoren för markupplåtelse är att man inte kan lämna eller parkera elsparkcyklar på en rad utpekade platser och gator i centrala Göteborg. Tekniken som används för detta kallas geofencing. Om du här nyfiken på hur geofencing fungerar kan du läsa mer i denna artikel på trafiken.nu.
Domkyrkan Del av Kungsgatan Korsgatan Fredsgatan Trädgårdsföreningen Inne i Centralstationen och Nils Ericssonterminalen Hisingsbron Längs kajerna vid Göta älv och stadens kanaler Postgatan mellan Östra Hamngatan och Torggatan Gustaf Adolfs torg, in på Köpmansgatan förbi Tingsrätten Torggatan från Postgatan ner till Östra Hamngatan Östra Hamngatan mellan Gustaf Adolfs torg och Postgatan Östra Kyrkogården Lisebergsentrén Gång — och cykelbanan längs med Dag Hammarsköldsleden Västra Kyrkogården Älvsborgsbron
De röda markeringarna i kartan visar dessa områden där elsparkcyklar inte får parkeras. Elsparkcyklarna ska inte kunna köras fortare än 6 km/h på några gator där extra många människor rör sig: Kungsgatan (de fem kvarteren öster om Ekelundsgatan), Korsgatan, Fredsgatan, Haga Nygata, Kungsparken, Trädgårdsföreningen, samt Västra — och Östra kyrkogården.
- Företagen ska löpande informera användarna om att de på alla andra gångbanor, gågator och i gångfartsområden i staden bara får köra i maximalt 6 km/h.
- Trafiknämnden beslutade den 3 mars 2022 om ett maxantal på 4 000 elsparkcyklar i staden.
- Detta antal fördelas mellan de fem företag som haft verksamhet i kommunen tidigare.
Detta gäller fram till slutet av november 2022. Hela överenskommelsen mellan Göteborgs Stad och trafikföretagen finns att läsa i dokumentet Överenskommelse om samverkan avseende elsparkcyklar Göteborgs Stad.
Visa hela svaret
Hur många elsparkcyklar finns det i Göteborg?
– I juni hade vi 9 000 elsparkcyklar.
Visa hela svaret
Finns det Voi i Göteborg?
De vanligaste Voi-resorna i Göteborg – För Göteborgare Under helgerna brukar Voi-åkande göteborgare hänga i stadskärnan kring Avenyn. Och det är inte jättekonstigt med tanke på att matställena Jimmy & Joans New York, Bueno Pizza och Toso med flera ligger där.
Men stadsborna brukar också åka till och från Majorna, strax väster om stadskärnan. Det är bara en Voi-resa bort och där finns massor att göra och se. Vi rekommenderar definitivt ett besök. För turister i Göteborg Precis som lokala göteborgare tillbringar turister mycket tid på och omkring avenyn för god mat och minst lika bra shoppingmöjligheter.
Men de åker också Voi till och från en av Sveriges bästa nöjesparker, Liseberg.
Visa hela svaret
Vilken elsparkcykel är billigast Göteborg?
Så mycket kostar det att hyra elscooter 2020 – Konkurrensen mellan uthyrarna är hård i storstäderna, där tusentals elsparkcyklar nu slåss om att få citybesökare att välja just deras märke. Det finns minst åtta olika uthyrare, de flesta i storstäderna.
Ayo finns bland annat på hotell i Stockholm, Västerås, Linköping, Jönköping, Göteborg, Varberg, Halmstad och Malmö. Pris: 10 euro första timmen samt 20 euro för andra timmen/resten av dagen. Aimo finns i Stockholm. Pris: Gratis att låsa upp samt 2 kronor per minut. Bird finns i Stockholm. Pris: 10 kronor att låsa upp samt 3 kronor per minut.
Bolt finns i Stockholm och Göteborg. Pris: Gratis att låsa upp, 3 kronor de första tio minuterna, sedan 2 kronor per minut. Lime finns i Malmö, Lund, Stockholm och Uppsala. Pris: 10 kronor att låsa upp, 3 kronor per minut. Moow finns i Stockholm. Pris: 10 kronor att låsa upp samt 1,50 kronor per minut.
Tier finns i Lund, Malmö, Stockholm och Uppsala. Pris: 10 kronor att låsa upp, 2,25 kronor per minut. Voi finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro och Helsingborg. Pris: 10 kronor att låsa upp samt 1-3 kronor per minut beroende på dag, tid och vilken stad du vill åka i. Det finns också abonnemang.
Vosh finns i Stockholm. Pris: 10 kronor att låsa upp samt 1,90 kronor per minut. Dessutom 10 kronor för att låsa upp högre hastighet. Wheels finns i Stockholm och Göteborg. Pris: 10 kronor att låsa upp, 3,50 kronor per minut.
Visa hela svaret
Hur mycket kostar Voi i Göteborg?
Voi. Startavgift: 10 kr. Månadsabonnemang: 449 kr ger max nio turer (ingen startavgift) och 200 minuter per dag.
Visa hela svaret
När kom Voi till Göteborg?
Sedan Voi Scooters grundades i augusti 2018 har över 14 miljoner människor i Europa använt sig av deras elsparkcyklar. Företagets lansering har också blivit populärt hos göteborgarna och under 2019 gjordes det över 500 000 resor i Göteborg. – I dagsläget finns det fyra olika elsparkcykelföretag representerade på gatorna i Göteborg.
- Voi, Tier, Lime och nykomlingen Wind som kom i november 2019.
- Tier och Lime lanserades i Göteborg under våren 2019 medan Voi var först ut då de kom i augusti månad 2018.
- Elsparkcyklarna har på kort tid blivit populärt hos göteborgarna och en stadsguide gjord av företaget Voi visar att det gjordes över 500 000 resor i Sveriges näst största stad under 2019.
Vilket kan jämföras med Stockholm där över 2,5 miljoner resor gjorts och Malmös över 300 000 resor. Ett antal som Vois Nordenchef Eric André tror kommer att öka under de kommande åren. – Sedan Voi startades i Sverige 2018 har över 14 miljoner människor i hela Europa åkt med oss, ett bevis för att el-scootrar börjat hitta en naturlig plats i samhället som ett alternativ till korta bilresor i innerstaden och ett komplement till buss, tåg och tunnelbana, säger han.
Https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/elsparkcykel-har-ar-reglerna-du-borde-ha-koll-pa/repsgy!Pz0YQILSPioyfjA2EtGQJw/ Malin Månsson är cykelstrateg vid trafikkontoret på Göteborgs Stad och när hon tidigt i höstas fick ta del av Voi, Tier och Limes rapporter kunde hon se att det gjorts många resor under det första halvåret av 2019.
– Känslan vi fick när vi läste var att det hade varit väldigt många resor. Runt 14 tusen resor per dag med elsparkcyklarna. Vilket kan jämföras med vanliga cykelresor där det görs runt 100 tusen resor varje dag, säger Malin Månsson. https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/nu-skarps-reglerna-for-elsparkcyklar-i-goteborg/repsjr!K@3VLRMteyD5qCIZsEdk@A/ Stadsguiden visar att flest antal resor görs på fredagar och lördagar och att måndagar är den minst populära dagen.
Majoriteten av resorna påbörjas och avslutas vid stora knutpunkter för kollektivtrafik som Korsvägen, Domkyrkan och Kungsportsplatsen. Genomsnittslängden på göteborgarnas resor med Voi:s elsparkcyklar var två kilometer. Malin Månsson säger att hon märkt av att antalet resor har minskat under de senaste månaderna och hon tror att vädret är en stor anledning till detta.
Men elsparkcykelföretagen kommer att ha cyklar utplacerade i Göteborg året om, även under snöfall. – Vid snöfall begränsar vi området där det går att åka Voi och vi bevakar hela tiden vädret. Vid kraftiga snöfall sätter vi våra användares säkerhet först, då el-scootrarna försätts i sleeping mode och samlas in från gatorna så snabbt som möjligt, säger Eric André. Göteborgarna gjorde över 500 tusen Voi-resor under 2019. Foto: Foto: Paul Wallén/Mostphotos
Visa hela svaret
Hur fort får elsparkcyklar gå?
Det här gäller för elsparkcyklar – För att få koll på vilka regler som gäller behöver du först ha klart för dig vilken typ av fordon det är, alltså vilken fordonsklass det tillhör. En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en motorstyrka på max 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande:
Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta). Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer. Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men vi rekommenderar att alla som cyklar ska använda ett huvudskydd. Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel.
Fordonsregler för cyklar
Visa hela svaret
Hur snabbt får elsparkcyklar gå?
Många bröt mot trafikregler vid kontroll av elsparkcyklar Under tisdagen bötfällde polisen 14 personer under en halvtimme vid en kontroll av elsparkcykel och cykel på Skeppsbron. Antalet elsparkcyklar på Stockholms gator ökar för varje år och många förare följer inte trafikreglerna.
- Trafikkontrollen utfördes av polisen på Södermalm och ägde rum i höjd med Kungliga slottet.
- De flesta brotten handlade om paråkning på elsparkcykel.
- Reglerna är glasklara.
- Skjutsar man på elsparkcykel väntar 500 kr i böter och fem år i belastningsregistret, säger Fredrik Ehrström, yttre befäl på Södermalm.
I flera fall handlade det om vuxna som paråker med yngre barn som saknar hjälm. – Det är ett märkligt fenomen. Man inte bara struntar i förbudet att skjutsa, utan bortser även helt från säkerheten. På cykel är det en självklarhet med både barnstol och hjälm, men på elsparkcyklar är det säkerhetstänket som bortblåst, säger Fredrik Ehrström.
En elsparkcykel klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim. Överstiger fordonet 20 km/tim gäller helt andra regler (se länken till Transportstyrelsen nedan). Det är inte tillåtet att skjutsa på elsparkcykeln. Barn under 15 år måste bära hjälm. Fordonet ska vara utrustat med broms och ringklocka. Vid mörkerkörning ska fordonet ha reflexer och belysning fram och bak.
Mer information vad som gäller för elsparkcyklar hittar du på Publicerad 21 juli 2021 11:28 : Många bröt mot trafikregler vid kontroll av elsparkcyklar
Visa hela svaret
När slutar Tier fungera?
Mobilapp med besvär – Tier funkar ungefär som Lime eller Voi, med en app som laddas ner på din smartphone på nolltid. I appen anger jag mitt kreditkortsnummer och kan sedan i princip sparka igång. Det är mindre omständligt än hos Lime, som har mycket mer av förhållningsregler som man måste godkänna.
- I motsats till Voi måste jag inte ha körkort för att använda Tier, däremot måste jag vara 18 men det är oklart hur det kollas upp.
- Jag rekommenderas att använda hjälm, men liksom med de andra skotrarna så är det knappast någon som faktiskt har det.
- Tier anger att min egen försäkring täcker alla skador, i Danmark täcks användaren av en särskild försäkring men så är det inte i Sverige.
Tyvärr kraschar Tiers app flera gånger på min android-smartphone, och mobilen anger att den drar mer energi än de andra kickbike-apparna. Att hitta en Tier blev lättare för var dag som testet pågick; fler och fler placerades ut så att det nu finns ungefär lika många som Lime och Voi i Stockholm.
- Men de finns inte alltid där kartan anger.
- Tier går föredömligt att reservera, så att cykeln inte hinner tas av någon annan innan jag hinner fram – man har ungefär en kvart på sig och kartan visar hur långt det är och föreslår hur jag bäst går dit.
- Men mina tre första bokningar avslutas alla snöpligt med att jag inte hittar någon Tier där den uppges vara; på kartan kan jag tack vare påslagen gps se att jag är exakt där den ska finnas men ingen är där.
Appen anger att jag kan få skotern att ringa så att den blir lättare att hitta, men det finns ingen i närheten de gånger jag provar. När jag till slut hittar en ledig Tier, i en förmodligen noga uttänkt limegrön skepnad, är det mycket enkelt att komma igång, dra ikonen åt höger på skärmen så låses cykeln upp, funkar inte det så håll mobilens QR-skanner mot cykelns unika kod och den öppnas.
I samma ögonblick börjar Tier ta betalt; en tia och sen 1.50 kronor per minut vilket är jämförelsevis billigt och betyder att man kan åka ganska långt innan kostnaden överstiger vad en SL-biljett kostar. Redan vid bokningen kan jag i procent se hur lång kvarvarande räckvidd varje Tier har och därmed välja bort sådana med för låg laddning.
Dumt nog finns också sparkcyklar med ingen eller nästan ingen laddning kvar ändå på appen. Den som försöker ta en Tier utan att ha betalt får inte igång elmotorn, och det går inte heller att använda den som omotoriserad spark eftersom den snabbt börjar tjuta.
Visa hela svaret
Vad är billigast Voi eller Bolt?
Bolt – Startavgift : 0 kronor Minutpris : 2-3 kronor Tillgängliga i: Stockholm, Göteborg. Ladda ner till IOS, Android och Huawei här! Bolt är från början ett åkeri i stil med Uber där privatpersoner med taxilicens kan skjutsa användare, men har nu utökat sin verksamhet till att inte bara köra ut mat i Bolt Food, utan även hyra ut elsparkcyklar.
Priserna varierar stort beroende på var och när du vill hyra en elsparkcykel, just nu erbjuder till exempel Bolt gratis upplåsning och 2 kronor i minuten för att köra, vilket är överlägset billigast av tjänsterna. Du kan även köpa ett abonnemang i form av dag-, vecka-, eller månadspass för 99, 149 eller 389 kronor.
För dig som är ny på elsparkcykel kan du begränsa hastigheten initialt till under 15 km/h i appen. Bolt är en av få appar som även finns tillgänglig i Huawei App Gallery.
Visa hela svaret
Finns lime i Göteborg?
Sedan tidigare finns även Voi och Tier i Göteborg där de drog igång sin verksamhet i november förra året respektive i mars i år. I Göteborg kommer Lime att ställa ut 200 stycken elsparkcyklar i centrala Göteborg samt på Hisingen som intresserade kan hyra per minut via företagets app.
Visa hela svaret
Hur får man gratis Voi?
Hur får man en gratis åktur med VOI? – Det du behöver göra för att få en gratis åktur med VOI är att använda en rabattkod som vi på Rabattkod Online erbjuder. När du aktiverat din rabattkod kommer du få 50 kr att åka VOI för. Klicka på den här länken för att aktivera din rabattkod.
- Rabattkoden aktiveras genom att klicka på länken ) När du klickat in dig på rabattkoden så kommer du få mata in ditt telefonnummer som du vill koppla till ditt konto hos Voi.
- När du matat in ditt mobilnummer via rabattkodslänken på Voi så får du sedan ett SMS med en länk till Voi-appen.
- Om du redan har Voi-appen på din mobil – se till att ta bort den för att rabattkoden skall aktiveras,
Du måste gå via länken i SMS:et för att rabattkoden hos VOI skall fungera. Steg 1. Klicka in på länken till VOI och mata in ditt telefonnummer. När du skriver in ditt telefonnummer se till att du skriver “+46” innan du skriver 07. Ta bort nollan. Dvs är ditt mobiltelefonnummer 0701234567 så skriver du +46701234567.
Steg 2. När du fått SMS:et med länk till Voi så klicka in på länken och ladda ner appen. När du skrivit in ditt telefonnummer och tryckt på “Send me the app” så får du en länk på SMS som du måste gå igenom för att ladda ner VOI-appen. Sen är det bara registrera dig på Voi och du kommer nu få 25 kr till din första gratis åktur med VOI! Aktivera VOI rabattkod här.
Visa hela svaret
Vad är bäst tier eller Voi?
Well, Voi har börjat med sina ‘rullande minutpriser’ ilket gör att minutpriset kan överstiga 1,5kr vid fint väder osv. TIER kör däremot fast pris, vilket jag anser känns tryggast.
Visa hela svaret
Får man ta med Elscooter i affären?
Debatt: “Sjukt att tillåta elsparkcykel i butik” Jag jobbar i en större Icabutik. Dagligen kommer det in kunder med elsparkcykel, både ungdomar och vuxna. Oftast leder de sparkcykeln men det händer att folk kör med dem inne i butiken, särskilt på kvällarna.
Senast i går kom fyra-fem skolungdomar in med sina elsparkcyklar. De ställde ifrån sig dem vid lösgodishyllan medan de plockade åt sig. Sparkcyklarna står i vägen och riskerar att välta på äldre kunder som ser dåligt och har svårt att röra sig. För att inte tala om risken att någon blir påkörd. Det är ju farligt! Ännu har ingen olycka hänt, men både kunder och anställda är upprörda.
Vi har tagit upp frågan med ledningen, men de vill inte förbjuda elsparkcyklar i butiken. Trampcyklar och skateboard är förbjudna, men dessa motorfordon är tydligen välkomna. Jag tycker det är helt sjukt! Hur hanterar ni som jobbar i andra butiker detta? : Debatt: “Sjukt att tillåta elsparkcykel i butik”
Visa hela svaret
Vilken scooter använder Voi?
Voiager 5 – Voiager 5 är Vois hittills säkraste och mest hållbara e-scooter, med ökad användning av återvunnet material och en mer modulär design för snabbare och enklare reparationer. Den är utformad utifrån användares feedback och bygger på innovationen från tidigare elscootrar tillverkade av Voi.
Visa hela svaret
Varför tar Voi 50 kr?
2. BETALNING OCH KREDITER – 2.1 Priser och avgifter Din hyra av Fordonet sker på basis av att du betalar (a) per användning, (b) efter att Du har köpt ett Voi-pass eller (c) på annat sätt som i enlighet med gällande tillämplig pristaxa anges i Voi-appen.
I varje enskilt fall kan priser, avgifter och andra eventuella debiteringar bli föremål för tillämpliga skatter och andra lokala allmänna avgifter, vilka kan debiteras och uppbäras av Voi. Du bör alltid kontrollera priser, avgifter och andra möjliga debiteringar i Voi-appen varje gång innan Du aktiverar ett Fordon.
Voi förbehåller sig rätten att reservera 50 SEK direkt från ditt betalkort i samband med att du använder ett Fordon, när Du skapar ett användarkonto och när Du lägger till en ny betalningsmetod. Detta reserverade belopp kommer att användas för att betala Din nästa färd, i samband med vilken beloppet reserverades, eller för den färd som följer på att du skapade ditt konto eller registrerade en ny betalmetod.
- Om hela det reserverade beloppet inte används i samband med din nästa färd kommer det resterande beloppet återföras omedelbart efter färden.
- Du förstår att återförandet av sådant reserverat belopp, på grund av processen hos banker och/eller andra tredje parter, kan ta några arbetsdagar.
- Alla priser och penningvärden i detta avtal anges i SEK.2.2 Rabatter och kampanjkoder Kampanjkoder (rabatter) är engångserbjudanden och kan endast inläsas i Voi-appen.
Rabatter kan vara begränsade till en per kund och användarkonto och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Rabatter är icke-överförbara och kan inte säljas eller återbetalas. Rabatter och kampanjkoder kan inte nyttjas för användandet av ett Voi-pass.2.3 Betalningsmetoder och bestridanden Du måste tillhandahålla Voi information och uppgifter kopplade till ett giltigt kreditkort eller debetkort eller någon annan betalningsmetod för att registrera dig för användning av Tjänsterna i Voi-appen.
Du bekräftar att Du är behörig att använda varje kreditkort eller debetkort eller annan överenskommen betalningsmetod som du tillhandahåller. Du godkänner att Voi debiterar det kreditkort, debetkort eller annan överenskommen betalningsmetod de avgifter som anges i detta Avtal eller i Voi-appen som du har ådragit dig i samband med Din användning av Tjänsterna.
Du förbinder dig att utan oskäligt dröjsmål informera Voi om alla förändringar relaterade till det kreditkort eller debetkort som du tillhandahållit Voi. Betalningar till Oss kan göras genom en betalningsförmedlande tredjepart. Vi är inte ansvariga för betalningsförfarandet eller några avgifter som begärs av en sådan tredjepart.
- För att bestrida en avgift eller betalning som debiterats av Voi måste Du kontakta Voi inom rimlig tid från dagen då debiteringen gjordes samt tillhandahålla Voi all information som Voi finner nödvändig, t.ex.
- Datumet för färden/datumet för köpet eller förnyandet av ett Voi-pass och de uppskattade start- och sluttiderna.
Voi ber Dig kontakta Voi i enlighet med avsnitt 8 nedan.2.4 Utestående betalningar Varje utestående betalning av priset för Din användning av Fordonen eller andra avgifter som uppkommit på grundval av detta Avtal kommer att genomföras av Oss med hjälp av den betalningsmetod som beskrivs i punkt 2.3.
- Om en sådan betalning likväl inte kan genomföras på grund av omständigheter som ligger inom Din kontroll (fel betalkortsnummer, byte av betalkort utan underrättelse eller liknande), kommer Voi att informera Dig och ange en tidsfrist för att rätta till situationen.
- Under denna tidsperiod äger Voi rätt att stänga av Dig från all hyra av Fordonen.
Om Voi inte har mottagit information om en tillförlitlig betalningsmetod inom två veckor har Voi rätt att avsluta Avtalet.2.5 Faktiska priser och avaktivering av Ditt användarkonto Alla avgifter som anges i detta avsnitt 2 är föremål för förändring med beaktande av Din rätt att avsluta Avtalet i enlighet med avsnitt 6.
Pristaxan kan förändras under perioden från aktivering till avaktivering om Du färdas under ett sådant tillfälle då en annorlunda pristaxa träder i kraft (som före och efter midnatt). Du behöver kontrollera de tillämpliga avgifterna i Voi-appen innan du aktiverar ett Fordon.2.6 Löptid och upphörande av ett Voi-pass Ditt Voi-pass startas från det att Voi erhåller betalningen för Voi-passet och avslutas: (i) vid en prenumerationsbaserad period, på den sista dagen av den då gällande prenumerationsperioden under förutsättning att antingen Du eller Voi har avslutat prenumerationen under den relevanta prenumerationsperioden, och; (ii) vid en bestämd användningsperiod, när perioden är slut.
Både Voi och Du har rätt att avsluta ett Voi-pass för en prenumerationsbaserad period när som helst utan att behöva uppge något särskilt skäl, men med beaktande av uppsägningstiden som anges i denna punkt (i) ovan och i Voi-appen.2.7 Rabatter och kampanjkoder Vi erbjuder särskilda kampanjkoder till åkare för att erbjuda rabatter på färder (“Voi-krediter”).
För att använda Voi-krediter på en färds taxa, skriv in den aktuella kampanjkoden innan Du inleder Din färd. För att kunna använda en kampanjkod måste Du ha lagt till en betalningsmetod. Kampanjkoder aktiveras i Voi-appen genom att välja “Free ride” från menyn och sedan “Redeem code”. För att kontrollera din Voi-kreditbalans, välj “Profile” och sedan “Voi Credits”.
Voi-krediter kommer att användas som standard, så om Du har en fri åktur på Ditt konto kommer denna automatiskt bli din nästa färd. Om alla Voi-krediter förbrukats under en färd, måste Du betala för en eventuell resterande del av färden. Om en kampanjkod har ett sista giltighetsdatum måste den användas innan detta datum.
Koder kan inte förlängas eller förnyas. Voi-krediter är engångserbjudanden och kan endast lösas in via Voi-appen. Voi förbehåller sig rätten att förändra eller häva rabatter när som helst utan föregående underrättelse. Voi-krediter kan vara begränsade till en per kund och användarkonto och kan inte kombineras med andra erbjudanden.
Rabatter är icke-överförbara och kan inte säljas eller återbetalas.2.8 Dela Voi och få fria åkturer Du kan dela din Voi-kampanjkod med vänner och på så sätt intjäna krediter. Du gör detta genom att välja “Free Rides” i Voi-appen, där Du finner Din personliga inbjudningskod.
Du delar din personliga inbjudningskod genom att trycka på “Send code” och välja ett av de tillgängliga alternativen. Dessa alternativ kan t.ex. vara SMS, e-post, delning på sociala medier eller att kopiera din personliga inbjudningskod. När en vän slutfört sin första färd med Voi efter att ha använt Din personliga inbjudningskod kommer Ditt konto automatiskt att få Voi-krediter.
Personliga inbjudningskoder ska bara användas för personliga och icke-kommersiella syften. Detta innebär att Du kan dela Din inbjudningslänk med Dina personliga kontakter (det vill säga personer som du känner) via sociala medier så länge Du är den huvudsakliga innehållsägaren.
- Offentlig spridning på sidor där Du endast bidrar med innehåll men inte är den huvudsakliga innehållsägaren är inte tillåten.
- Att marknadsföra Din inbjudningskod genom sökmotormarknadsföring (t.ex.
- AdWords och Facebook) är inte heller tillåtet.
- Personliga inbjudningskoder är endast tillämpliga vid en inbjuden användares första färd och är inte avsedda för befintliga användare.
Befintliga användare som försöker dra fördel av inbjudningssystemet kan få sina inbjudningsförmåner inaktiverade.2.9 Återkallelse av krediter och avaktivering av användarkonton Voi förbehåller sig rätten att stänga av användarkonton och återkalla inbjudningsförmåner som bryter mot dessa villkor.
Visa hela svaret
Vad är billigast Voi eller Lime?
Premium-prissatt – Elsparkcykeln Voi är dyrare än lånecyklarna, med en startkostnad på tio kronor, därefter 1.50 kronor i minuten, och Lime är dyrare än Voi. Startkostnaden är samma, men sen tar Lime hela tre kronor per minut. Min resa på tolv minuter och knappt två kilometer kostar 49 kronor; Lime och jag räknar treans tabell olika, men å andra sidan ger Lime mig 9.10 kr i rabatt utan att jag bett om det.
Det är ändå dyrare än en enkelbiljett med SL, som dessutom är giltig i 75 minuter och hur långt som helst under den tiden. Eftersom Lime inte har något pristak, blir det snabbt mycket dyrt och det är bäst att bara använda den för korta resor. Det går inte heller att pausa körningen, t.ex. för att gå in i en butik, utan då måste man antingen låta kostnaden ticka på eller börja om med en ny tia i startavgift.
Prismodellen att det kostar sex kronor per minut är förstås också riskabel för trafiksäkerheten; betalar du hellre tolv kronor för att stå vid ett rödljus eller sparar pengarna och kör mot rött? Åtminstone till en början har Lime premier på 30 kronor för varje person jag tipsar om att gå med, och den som anger koden RWQRKR4 får också 30 kronors rabatt.
Visa hela svaret
Vilken scooter är snabbast?
Vosh +++ – Pris: 10 kr att låsa upp + 1,90 kr/min (+10 kr för att låsa upp extra hastighet) Enda uthyraren som låter föraren boosta sin sparkcykel, för tio kronor kan man låsa upp 10 procent ökad hastighet och acceleration i appen. Även utan boost-funktionen tillhör Vosh marknadens snabbaste, och med boost går sparkcyklarna i 24 kilometer i timmen, on par eller till och med snabbare än Circ och Bird.
Visa hela svaret
Hur snabb åker en Voi?
Voi svarar – Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi, säger så här efter SVT:s publicering: – Säkerhet är vår högsta prioritet. Våra el-scootrar är begränsade till 20 km / timme och vi tolererar inte någon form av tredjeparts-manipulation av vår mjuk- och hårdvara.
Eldrivna sparkcyklar klassificeras normalt som en typ av cykel – förutsatt att sparkcykeln har en maxhastighet på 20 km/h med en motor på max 250 watt.Elsparkcykel får köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att de får framföras på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. På trottoar eller gågata får du endast köra i gångfart. Om elsparkcykeln går snabbare än 20 km/h eller har starkare motor än 250 watt kan den inte klassas som en cykel och köras efter cykelregler.Är sparkcykeln snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller kraven som ställs på en moped klass II, då kan den inte klassas som vare sig cykel eller moped. Då får fordonet inte köras på allmän väg utan endast inom ett inhägnat område.
Källa: Transportstyrelsen : Så här lätt är det att köra för fort med en Voi-cykel
Visa hela svaret
Vad har hänt med Voi?
Voi finns i 11 länder och närmare 100 städer varav 18 svenska. Under 2021 steg omsättningen från 386 miljoner kronor till 927 miljoner kronor. Försluten ökade från 482 miljoner kronor till 888 miljoner kronor. Bolaget har tagit in 430 miljoner dollar med VNV Global som största ägare.
Visa hela svaret
Hur funkar Voi Göteborg?
Voi – Elsparkcykel Svenskgrundade elsparkcykelbolaget Voi Technology var först ut på den svenska marknaden och sedan hösten 2018 rullar de på gatorna i Göteborg. Via appen tar du reda på var närmaste elscooter står parkerad och du kan sedan rulla en sväng och lämna den var du vill inom de zoner som tillåts.
Pris: Startavgift 10 kr därefter 3 kr/minut voiscooters.com
I vilka städer finns elsparkcyklar?
I Sverige finns elsparkcykel i 7 städer. Stockholm, Malmö, Göteborg, Uppsala, Helsingborg, Lund och Västerås5.
Visa hela svaret
Vilka kommuner har elsparkcyklar?
Kommuner inte redo för parkeringsförbud för elsparkcyklar ons, aug 31, 2022 08:16 CET Från 1 september får elsparkcyklar bara parkeras i cykelställ eller vid anvisade uppställningsplatser. RISE frågade 15 svenska kommuner hur de agerat med anledning av den nya lagen.8 av 15 kommuner har inte vidtagit några åtgärder eller skapar få p-platser.
- Syftet med enkäten är att kartlägga om parkering av elsparkcyklar är politisk konfliktfråga och hur kommunerna agerat.
- Tekniska förvaltningen i 15 kommuner har svarat på RISE enkät om hur kommunen agerar på beslutet.
- Majoriteten gör ingen åtgärd eller skapar få p-platser jämfört med antalet befintliga elsparkcyklar.
– Vid våra samtal med kommuner, operatörer av elsparkcyklar, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) samt andra intresserade så framkommer att alla aktörer betraktar detta som ett komplext problem och att det behövs styrning, men att den nya lagen lägger stort ansvar på kommunerna.
Det krävs samarbete med operatörerna och möjlighet att använda data från de uppkopplade fordonen för att successivt anpassa och styra mot en hållbar tillämpning., säger Kent Eric Lång, senior projektledare vid RISE. Följande kommuner har svarat på enkäten: Borås, Eskilstuna, Gävle, Halmstad, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Karlskrona, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Stockholm, Västerås och Örebro.
Hanteringen av elsparkcyklar är en uppmärksammad fråga i 12 av dessa 15 kommuner. Bäst förberedda är Borås, där man har anvisat och märkt ut uppställningsplatser i centrum med ca 75 meters mellanrum och utanför centrum gäller ett generellt undantag. Helsingborg, Jönköping, Norrköping och Halmstad arbetar efter samma modell men enligt enkätsvaren har de ännu inte det antal eller den täthet på p-platser som Borås har.
- Malmö är på god väg och kommer att ha kapacitet för 2500 fordon, men det finns cirka 6000 fordon idag.
- Göteborg och Västerås gör undantag och fortsätter tillåta parkering av elsparkcyklar på gångbanor till april 2023.
- Orsaken är bland annat att det behövs mer utrymme för nya parkeringsplatser och tid för att välja modell.
I enkäten efterfrågas också om det finns politisk enighet kring lagen. Svaren visar att det råder enighet kring att reglering behövs, men att det finns stora skillnader i hur mycket man vill begränsa och vad man vill göra. När det gäller delegering från politiken till förvaltningar visar enkätsvaren att politikerna styr på detaljnivå i flertalet kommuner.
- Undantag är de fem kommuner som arbetar efter Borås-modellen.
- Bakgrund Regeringen beslutade 15 juni att elsparkcyklar inte längre ska kunna parkera på gång- och cykelbanor, annat än vid cykelställ eller annan uppställningsplats.
- Därmed får kommuner och Polismyndigheten större möjlighet att flytta felparkerade elsparkcyklar.
Huvudregeln är att fordonen ska flyttas till en särskild uppställningsplats, men även kortare förflyttningar av cyklarna kan tillämpas. Det är elsparkcykelföretagen som ska betala kostnaden för flytten. Kommunerna ska kunna meddela lokala undantag från förbudet.
För mer info: Kent Eric Lång, senior projektledare RISE 010-228 40 03,
: Kommuner inte redo för parkeringsförbud för elsparkcyklar
Visa hela svaret
Vart finns det elsparkcyklar?
ScooterKartan.se samlar alla el-scootrar på en och samma karta. Alla elsparkcyklar från de tillgängliga leverantörerna av el-skotrar VOI, Lime S och TIER samlas på en och samma karta. På så sätt slipper du öppna flera appar och kan hitta en elskoter snabbare! Du kan använda ScooterKartan.se för att se alla el-scootrar på en karta i Malmö från VOI, Lime S och TIER.
Du kan även använda ScooterKartan.se för att se alla elsparkcyklar från VOI, Lime S och TIER på en och samma karta i Stochholm. ScooterKartan.se fungerar i alla städer som har scooters från VOI, Lime S eller TIER, därför fungerar ScooterKartan även ypperligt i Göteborg. Vill du hitta en el-skoter nära dig? Nu behöver du inte längre öppna flera olika appar! Använd ScooterKartan så ser du alla el-scooters i din närhet från både Lime S, VOI och TIER på bara några sekunder.
Har du hittat en el-scooter nära dig och vill låsa upp den? Klicka på scootern så öppnas VOI, Lime eller Tier automatiskt och du kan låsa upp el-scootern med QR koden precis som vanligt! VOI, Lime och Tier hyr ut el scooters via appar. Elsparkcyklarna står utplacerade i utvalda städer runt om i världen.
I Sverige finns el-skotrarna i de större städerna som Stockholm, Göteborg och Malmö. Det är enkelt och smidigt att hyra en sparkcykel, eftersom det enda du behöver är en app. När du laddat ner respektive app behöver du bara registrera dig och sedan låsa upp en skoter och köra! El-skotrarna har inga fasta platser, utan du kan parkera dem på ett valfritt lämpligt ställe efter att du är färdig med din åktur.
Alla el-scooters har ett fast upplåsningspris samt ett fast minutpris. Priserna ser du i respektive app innan du börjar köra.
Visa hela svaret