Föreningens historia Göteborg har haft spårvagnar från 1879.1902 gick man över till elektrisk drift. Spårvägen har därefter utvecklats under åren till ett av norra Europas största nät. Tack vare ett intresse från olika människor från olika tidsperioder bevarades några vagnar från den första tiden.
Redan inför Göteborgs Spårvägars 50-årsjubileum 1929 hade man låtit återställa en av de äldsta elektriska motorvagnarna med tillkopplad sommarsläpvagn som man visade upp. Verksamheten med museispårvagnar startade i liten skala 1960 i Vagnhallen Majorna som en fritidssysselsättning för spårvagnsintresserade.
Ett antal gamla vagnar ställdes av och entusiaster tog sig an dem. Detta fortgick i 20 års tid på ett särskilt spår i Vagnhallen Majorna.1979 firade Göteborgs Spårvägar 100-årsjubileum och då, för första gången, kördes veteranspårvagnar i allmän trafik, vilket visade sig bli en stor succé.
- Spårvägssällskapet Ringlinien bildades 1981 för att på ideell basis bedriva denna trafik, som sedan dess pågått varje sommar.
- Föreningen växte under 80-talet och fler vagnar restaurerades och kunde börja trafikeras.
- Till följd av ändrade dispositioner i vagnhallarna flyttade Spårvägssällskapet Ringlinien hösten 1989 till den då nerlagda Gårdahallen.
Efter en motion i Göteborgs Kommunfullmäktige i slutet på 1995 förordnades Ringlinien till “Främmande inrättning” i Göteborgs Stad och anvisades Gårdahallen som vagnhall för den historiska vagnparken. Idag är alla gamla vagnar från Göteborgs spårvägshistoria samlade i Gårdahallen.
Visa hela svaret
Contents
När kom spårvagnen till Stockholm?
Spårvagnar Från hästkraft till ångkraft och elkraft – spårvagnar har spelat en central roll i Stockholms kollektivtrafik, både i innerstaden och i förorten. I samband med högertrafikomläggningen 1967 lades de flesta spårvagnslinjer ner. De första spårvagnarna drevs av hästar. Hästarna som drog bussar och spårvagnar på de skumpiga gatorna i Stockholm hade från början bara ett nummer. Men när löjtnant Ernst Hjortzberg blev spårvägschef vid Norra bolaget 1899 blev det ändring på den saken. Nu fick hästarna också ett namn. Hästarna döptes bland annat efter antikens och nordens gudasagor, världshistorien och litteraturen.
Visa hela svaret
När var Spårvagnsolyckan i Göteborg?
30 år sedan dödliga spårvagnsolyckan: “Lever med det dagligen” Den 12 mars 1992 är en dag som bränt sig fast i Göteborgs minne. Det är grått och huttrigt där folk står och väntar vid Vasaplatsen på torsdagsmorgonen. En bit bort kopplas bromsarna loss på en strömlös spårvagn för att få den ur vägen.
- Tanken är att föraren, som befinner sig i vagnen, ska dra i nödbromsen när trafikledaren ger tecken.
- Vagnen börjar rulla ner mot Vasaplatsen.
- Men när tecknet ges fungerar inte nödbromsarna.
- Den allvarliga olyckan där 13 människor mister livet och många fler skadas skildras i detalj i dokumentär Spårvagnsolyckan i Göteborg.
I efterhand står det klart att säkerhetsföreskrifterna inte följts. Det rättsliga efterspelet blev kritiserat, endast trafikledaren dömdes och anhöriga ansåg att arbetsgivaren kommit undan sitt ansvar.
Visa hela svaret
Vilka dog i spårvagnsolyckan i Göteborg 1992?
Kerstin Sandström, Chefkurator, Sahlgrenska sjukhuset, 413 45 Göteborg. Ivi-Mai Schöön, överläkare, Kirurgiska kliniken, Östra sjukhuset, 416 85 Göteborg. Elsy Strömberg, Informationssekreterare, Östra sjukhuset, 416 85 Göteborg. Lisbeth Waagstein, Ambulansöverläkare, Göteborgs brandförsvar, Box 5204, 402 24 Göteborg.
Visa hela svaret
Hur länge har spårvagnar funnits?
Spårvagnstrafik i Stockholm
Allmänt | |
---|---|
Turtäthet | varierande |
Organisation | |
Invigd | 10 juli 1877 (hästspårvagn) |
Ägare | Region Stockholm |
När slutade spårvagnen gå i Malmö?
Linje 1 på Södergatan 1913 |
Linje 4 mot Fridhem och Möllevången på Bergsgatan 1913 |
Linje 3, ringlinjen, på Föreningsgatan 1913 |
Hjälplinjen och linje X1 på Fersens väg i samband med Baltiska utställningen 1914 |
Linje X1 mot Baltiska utställningen på Fersens väg 1914 |
Linje 1 på Lundavägen 1916 |
Malmö stads spårvägar (MSS) var ett kommunalt verk i Malmö som grundades 1905 och bedrev lokaltrafik med spårvagnar och bussar. Det namnändrades 1971 till Malmö Lokaltrafik (ML). Verksamheten hade sitt ursprung i det 1887 grundade Malmö Spårvägs AB, I Malmö fanns hästspårväg från 1887 till 1907 och elektrisk spårväg från 1906 till Högertrafikomläggningen 1967, samt fram till 1973 på Limhamnslinjen.
Visa hela svaret
Vilka städer har spårvagn i Sverige?
Den här artikeln handlar om spårvagnar som används på spårväg. För en allmän artikel om trafikslaget, se Spårväg, Spårvagn med öppen plattform i Stockholm 1908. En spårvagn är ett personfordon för trafik på spårväg, Vanligtvis är spårvagnen konstruerad för att klara skarpa kurvor och stigningar. Den har ofta också kraftiga bromsar för att snabbt kunna stanna i gatumiljö, samt belysning och skyltning lämpliga för stadstrafik.
Sedan länge är den elektriska spårvagnen den överlägset vanligaste, men även häst-, ång-, kabel-, bensin- och dieselspårvagnar har förekommit. I Sverige finns spårvagnstrafik i Göteborg och Mölndal, Norrköping, Lund samt Stockholm, Lidingö, Sundbyberg, Nacka och Solna, I Malmköping och Malmö finns en museispårväg,
I Europa finns omfattande spårvagnsnät i bland andra Sankt Petersburg, Sarajevo, Bryssel, Berlin och Budapest, I San Francisco finns kabelspårvagnar som drivs av en kabel för att klara de branta backarna i staden.
Visa hela svaret
Hur många spårvagnar finns det i Sverige?
Förteckning över orter som har eller har haft spårväg – Det finns olika uppfattningar om vilka svenska orter som ska räknas som “spårvägsstäder”. En utförlig förteckning står att finna hos Svenska Spårvägssällskapet,
Ort | Artikel | Framdrivning | Period | Spårvidd (mm) | Spår | Fordonsfärg | Ref. | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Äldre | Nyare | ||||||||||
Gävle | Gävle Stads Spårvägar | El | 1909-1956 | 1435 | Enkel- | Gulvit | Röd | ||||
Göteborg | Göteborgs spårväg | Häst | 1879-1902 | 1000 | Enkel- | Brun | |||||
El | 1902- fortfarande | 1435 | Dubbel- | Vit | Blå | Ljusblå | Blå | Blå | |||
Helsingborg | Helsingborgs stads spårvägar | El | 1903-1967 | 1435 | Dubbel- | Vit | Blå | ||||
Jönköping | Jönköpings spårvägar | El | 1907-1958 | 1435 | Vit | Blå | |||||
Karlskrona | Karlskrona stads spårvägar | El | 1910-1949 | 1435 | Enkel- | Vit | Blå | ||||
Kiruna | LKAB | El Stads- spårväg | 1907-1958 | 1000 | Vit | Blå | |||||
El Gruv- spårväg | 1953-1961 | 1435 | |||||||||
Lidingö | Lidingöbanorna | El | 1914- fortfarande | 1435 | Blandat | Venetianskt röd | Vit | Blå | |||
Brukar räknas som en del av Stockholm Var 1925-1967 hopkopplat med Stockholms spårvägsnät. Utgår från Ropsten, som tillhör Stockholms innerstad, | |||||||||||
Limhamn (nuvarande Malmö) | Extern | Häst | 1900-1914 | 891 | |||||||
Ljunghusen | Extern | Häst | 1905-1924 | 891 | |||||||
Lund | Lunds spårväg | El | 2020- fortfarande | 1435 | Dubbel- | Grön | |||||
Malmö | Malmö stads spårvägar | Häst | 1887-1907 | 1435 | Enkel- | ||||||
El | 1906-1973 | 1435 | Dubbel- | Vit | Grön | ||||||
Mölndal | Göteborgs spårväg | 1907- fortfarande | Brukar räknas som en del av Göteborg | ||||||||
Nacka | Tvärbanan | 2017- fortfarande | Brukar räknas som en del av Stockholm. | ||||||||
Norrköping | Norrköpings spårvägar | El | 1904- fortfarande | 1435 | Dubbel- | Vit | Gul | Orange | Vit | Grön | |
Ramlösa | Extern | Häst | 1877-1890 | 891 | |||||||
El | 1924-1967 | Som en del av Helsingborg | |||||||||
Skön | Spårvägs AB Sundsvall-Skön | El | 1925-1952 | Brukar räknas som en del av Sundsvall | |||||||
Solna | Sundbybergsbanan | 1887-1959 | Brukar räknas som en del av Stockholm. Se Stockholm för spårvidd och färger | ||||||||
Tvärbanan | 2013- fortfarande | ||||||||||
Stockholm | Spårvagnstrafik i Stockholm | ||||||||||
Stockholms Södra Spårvägs AB | Häst | 1887-1901 | 1435 | ||||||||
Ånga | 1887-1901 | 1435 | |||||||||
El | 1901-1917 | 1435 | |||||||||
Stockholms Nya Spårvägs AB | Häst | 1877-1905 | 1435 | ||||||||
El | 1904-1916 | 1435 | |||||||||
AB Stockholms Spårvägar Från 1967: Storstockholms Lokaltrafik | El | 1917- fortfarande | 1435 | Dubbel- | Vit | Blå | Spårväg City: Blå | ||||
Bensin | 1924-1929 | 1435 | |||||||||
Stocksund | Långängsbanan räknas ofta som järnväg efter 1934 | El | 1911-1934 | 1435 | Enkel- | Ofärgad träpanel | |||||
1934-1966 | 891 | ||||||||||
Sundbyberg | Sundbybergsbanan | 1928-1959 | Brukar räknas som en del av Stockholm. Se Stockholm för spårvidd och färger | ||||||||
Tvärbanan | 2013- fortfarande | ||||||||||
Sundsvall | Sundsvalls Spårvägs AB samt Spårvägs AB Sundsvall-Skön | El | 1910-1952 | 1435 | |||||||
Ulricehamn | Spårvägen i Ulricehamn | El | 1911 (Aldrig i trafik) | 1000 | Enkel- | Vit | Blå | ||||
Uppsala | Uppsala spårvägar | El Stads- spårväg | 1906-1953 | 1435 | Enkel- | Vit | Blå | ||||
El Mälar- linjen | 1928-1953 | 1435 | Enkel- | Gräddvit | |||||||
Vadstena | Vadstena hospitalsbana | Hästdragen godsspårväg | c:a 1900-1930 | 600? | Enkel- | ? |
ol>
Hur många dog i spårvagnsolyckan i Göteborg?
“Skriken följde mig länge efteråt” Publicerad: 20 mars 2008 Uppdaterad: 11 mars 2011 Birgitta, 45, var en av hjältarna vid den svåra spårvagnsolyckan i Göteborg Birgitta Norrman jobbar i dag som ridande polis i Göteborg.1 av 4 Foto: Roger Lundsten Det där morgonen för precis 16 år sedan slutade i katastrof. En herrelös spårvagn började skena nedför Göteborgs längsta backe.
- 13 människor dog.
- Att det inte var fler berodde på polisen Birgitta Norrman och hennes kollega.
- – Vi körde nedför Aschebergsgatan med påslagna sirener och varnade så att folk kunde kasta sig undan, säger Birgitta.
- Det började som ett vanligt uppdrag. De patrullerande poliserna Birgitta Norrman och hennes kollega Stefan skulle dirigera undan trafiken medan personal från
- Göteborgs spårvägar backade undan en strömlös spårvagn. Den stod mitt i rondellen på Wavrinskys plats, den högsta punkten för
- 7:ans linje och toppen av Göteborgs längsta backe.
- Tanken var att släppa på de vanliga bromsarna, låta vagnen rulla 20 meter och sedan slå på nödbromsen när vagnen fick tillbaka strömmen.
- – Jag kände att det var konstigt, men tänkte att de vet väl vad de gör, säger Birgitta.
Men det visste de inte. I den efterföljande utredningen slogs fast att man inte får lossa bromsarna på en strömlös vagn på det här sättet. Klockan var halv nio den 12 mars 1992. Det regnade ute och var typiskt dåligt Göteborgsväder. Om bara några minuter skulle 13 människor dö.
- Det har gått 16 år sedan den morgonen, men Birgitta Norrman minns fortfarande allt i detalj.
- Vi träffar henne på polisens rytteri, några röda tegelbyggnader med stallar, vid Delsjön strax utanför Göteborg.
- Sedan många år är Birgitta ridande polis.
När vi går genom stallet är hästarna nästan overkligt lugna. Ingen rycker till, ingen tittar skrämt i ögonvrån eller trampar med hovarna. Bara en långsam, nyfiken rörelse med huvudet och en försiktig snusning. Birgitta berättar att hästarna blir som sina ryttare. Och i alla fall verkar det stämma på henne. Hon berättar lugnt, sakligt, med en mild göteborgska.
Visa hela svaret
Vilken stad var först med spårvagn?
Den moderna spårvägens historia | Spårvagnsstäderna Spårvägen föddes 1832, då den första hästspårvagnen rullade på New Yorks gator. Höjdpunkten hittills för trafikmedlet uppnåddes under 1920-talet med över 3 000 system i Europa, Amerika och Australien.
Visa hela svaret
Varför har Göteborg spårvagn?
Göteborgs första spårvagnar drogs av hästar och sattes i bruk av ett engelskt företag år 1879. Spårvagnslinjen sträckte sig mellan Brunnsparken och Stigbergsliden. Efter 23 år pensionerade vi hästarna och spårvagnarna gick över till elektricitet. År 1923 startade vi Sveriges första kommunala busstrafik och trafikerade området mellan gasklockan på Hultmans Holme och Lundby Gamla kyrka.
- Göteborgs Spårvägar har sedan starten varit en naturlig del av Göteborgs utveckling, från 76 000 till dagens dryga 500 000 invånare.
- Vi är den största operatören av kollektivtrafik i staden och den enda aktör som kör spårvagn.
- Det har hänt mycket nytt sedan vi först trafikerade stadens gator, ett urval av intressanta händelser i vår långa historia kan du läsa om nedan.1879 – Ett engelskt bolag öppnar Gothenburg Tramway Ltd och inför Göteborgs första spårvägslinjen.
Resan kostar 10 öre.1899 – Göteborgs stad löser in koncessionen för det engelska bolaget och övertar spårvagnarna. Priset var 70 000 Pund.1902 – Den elektriska spårvagnen invigs.1907 – Spårvagnen går utanför stadens gränser (Mölndals- och Långedragslinjen).1919 – Första prishöjningen på 40 år – från 10 till 15 öre 1921 – Större vagnar sätts i trafik.
- Myntbössorna försvinner, biljetter införs.1923 – Spårvägen startar den första kommunala busslinjen i landet.
- Resan kostar 25 öre.1935 – Första dieselbussen levereras.1937 – Första moderna spårvagnen (en prototyp) levereras.1940 – Spårvagnarna når Hisingen – första linjen i det framtida lokalbanenätet.
Trådbusstrafiken har premiär.1956 – Kupongsystemet införs med taxa relaterad till reslängden.1957 – Kommunikationsradion tas i bruk.1964 – Trådbusslinjerna läggs ner.1967 – Biljettmaskiner införs och avveckling av konduktörssystemet inleds.1969 – Första etappen av snabbspårvägen till Angered öppnas.1972 – Spårvägens första ledbussar sätts i trafik.1984 – Första ledspårvagnen levereras.1989 – Göteborgs Spårvägar blir aktiebolag igen och ett renodlat driftföretag.
- Det övergripande ansvaret för kollektivtrafiken tas över av den nybildade kommunala trafiknämnden.1991 – Magnetkorten ersätter kupongsystemet.1992 – De första naturgasbussarna sätts i trafik.1998 – Premiärtur för spårvagnstypen M31, ledspårvagn med mittdelslåggolv.
- Inom en femårsperiod har samtliga spårvagnar av typen M21 byggts om till denna modell.2000 – Göteborgs Spårvägar börjar köra regional busstrafik.2001 – Trafikkontoret beställer 40 nya låggolvsvagnar av modellen Sirio, kallade M32 i Göteborg.2002 – Stora omläggningar av spårvagnslinjenätet inleds i samband med att första etappen av “Kringen” tas i bruk.2004 – De två första Siriovagnarna levereras till Göteborg.2005 – Sveriges längsta buss, så kallad “stombuss”, på 24 meter köps in av Göteborgs Spårvägar.2006 – De första resenärerna löser enkelbiljett via SMS.2009 – Göteborgs Spårvägar AB ombildar bolaget till en koncern med tre dotterbolag och ett moderbolag.2012 – Ny nationell kollektivtrafiklag träder i kraft.2013 – Dotterbolaget GS Spårvagn AB fusioneras med moderbolaget Göteborgs Spårvägar AB.
Koncernen består av ett moderbolag och två dotterbolag.2016 – avtalet om leverans av den nya spårvagnsmodellen – M33 – blir klart den 11 oktober. Nu kan Bombardier inleda tillverkningen av vagnarna.2019 – tisdagen den 24 september fyllde spårvägen 140 år och det firades lördagen därefter med stort kalas på Drottningtorget.
Visa hela svaret
Varifrån går spårvagnen till Djurgården?
Buss eller spårvagn – Spårvagn linje 7 går från T-centralen till Djurgården och har gott om plats även för barnvagnar och rullstolar. Museispårvagnen linje 7N går från Norrmalmstorg till Skansen. Kafétåget går hela vägen runt via Waldemarsudde och Bellmansro.
Visa hela svaret
Hur ofta går spårvagnen till Djurgården?
Driftsdagar den här veckan: alla dagar. Försening på 5 minuter för Spårväg City 7 från Nybroplan kl 15:19 mot T-Centralen på grund av framkomlighetsproblem. Välj någon av 7 spårväg stationer nedan för att hitta uppdaterade realtidscheman och se deras färdkarta.
Visa hela svaret
Finns det spårvagnar i Helsingborg?
Spårvagnar har rullat i staden tidigare – Helsingborg har haft spårvagnar förr, den första linjen invigdes 1903. Men i takt med att bil- och busstrafiken växte togs delar av spårvagnsnätet successivt ur bruk. År 1967 lades den sista linjen ner, samtidigt som Sverige gick över till högertrafik.
- Här kan du lämna feedback om informationen på sidan.
- Du får inte svar på din feedback.
- Har du frågor eller vill komma i kontakt med Helsingborgs stad kan du vända dig till,
- Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre.
- Error_outline Something went wrong, please try again later.
- Could not store your response.
Publicerad: 6 november, 2014 Uppdaterad: 11 juli, 2022 : Spårvagnar i Helsingborg
Visa hela svaret
Är spårvagn gratis i Göteborg?
Biljetter – I Göteborg ingår alltid spårvagn, buss och båt oavsett vilken biljett eller vilket kollektivtrafikkort du reser med. Du kan köpa alla typer av biljetter och kort på Västtrafiks försäljningsställen, som känns igen på sina blå flaggor och fasaddekaler, eller via appen To Go, Mer information om turist- och besökskort på vasttrafik.se.
Visa hela svaret
Får man stanna vid spårvagn?
Faktabank / Frågor inom körkortsteori Får man stanna vid en spårvagnshållplats? Ja. Men det är endast tillåtet att stanna för av- och påstigning, om det inte hindrar spårvagnstrafiken.
Visa hela svaret
Vem var först med spårvagn?
På spåret i mer än hundra år Det har rullat många spårvagnar i Göteborg genom åren. Här är några av föregångarna till den nya M33:an. 1879 var året då spårvagnar började trafikera Göteborgs gator. Det fanns fyra linjer, som samtliga drogs av hästar och kördes av kuskar. År 1902 kom de första elektriska spårvagnarna, som ersatte hästspårvagnen. Under åren har många modeller kommit och gått. Häng med på en spårvagnsresa från förr fram tills idag!
Visa hela svaret
Varifrån går spårvagnen till Djurgården?
Buss eller spårvagn – Spårvagn linje 7 går från T-centralen till Djurgården och har gott om plats även för barnvagnar och rullstolar. Museispårvagnen linje 7N går från Norrmalmstorg till Skansen. Kafétåget går hela vägen runt via Waldemarsudde och Bellmansro.
Visa hela svaret
När kommer spårvagnen?
Tidplan – När kommer den nya vagnen? Den första vagnen, vagn 490, levererades till Göteborg den 6 december 2019. Efter detta har fler exemplar levererats löpande. Vad händer med vagnen nu? Just nu har vi 14 M33 varav några går i linjetrafik med passagerare och övriga används i huvudsak för utbildning av förare och tekniker.
En av dessa är enriktningsvagn, de övriga är tvåriktningsvagnar. När togs den första M33 i trafik? Den 28 september 2020 började den första M33 testköras i linjetrafik med passagerare. Hur mycket har spårvagnarna testkörts? De två första spårvagnarna provkördes i Tyskland vid Bombardiers anläggning. Testkörningarna där pågick i flera månader och de hann köra 5000 km.
Därefter testkördes den första spårvagnen, vagn 490, 3000 kilometer i Göteborg.
Visa hela svaret