Så mycket kostar det att hyra elscooter 2020 – Konkurrensen mellan uthyrarna är hård i storstäderna, där tusentals elsparkcyklar nu slåss om att få citybesökare att välja just deras märke. Det finns minst åtta olika uthyrare, de flesta i storstäderna.
- Ayo finns bland annat på hotell i Stockholm, Västerås, Linköping, Jönköping, Göteborg, Varberg, Halmstad och Malmö.
- Pris: 10 euro första timmen samt 20 euro för andra timmen/resten av dagen.
- Aimo finns i Stockholm.
- Pris: Gratis att låsa upp samt 2 kronor per minut.
- Bird finns i Stockholm.
- Pris: 10 kronor att låsa upp samt 3 kronor per minut.
Bolt finns i Stockholm och Göteborg. Pris: Gratis att låsa upp, 3 kronor de första tio minuterna, sedan 2 kronor per minut. Lime finns i Malmö, Lund, Stockholm och Uppsala. Pris: 10 kronor att låsa upp, 3 kronor per minut. Moow finns i Stockholm. Pris: 10 kronor att låsa upp samt 1,50 kronor per minut.
- Tier finns i Lund, Malmö, Stockholm och Uppsala.
- Pris: 10 kronor att låsa upp, 2,25 kronor per minut.
- Voi finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro och Helsingborg.
- Pris: 10 kronor att låsa upp samt 1-3 kronor per minut beroende på dag, tid och vilken stad du vill åka i.
- Det finns också abonnemang.
Vosh finns i Stockholm. Pris: 10 kronor att låsa upp samt 1,90 kronor per minut. Dessutom 10 kronor för att låsa upp högre hastighet. Wheels finns i Stockholm och Göteborg. Pris: 10 kronor att låsa upp, 3,50 kronor per minut.
Visa hela svaret
Contents
- 1 Hur mycket kostar Elscooter i Stockholm?
- 2 Hur mycket kostar en Elscooter att köpa?
- 3 Är Voi gratis?
- 4 Hur mycket kostar en Voi att köpa?
- 5 Vad är snabbast Voi eller lime?
Hur mycket kostar en Voi i minuten?
Billigast och sämst – I min mobil finns nu apparna för låne-kickbikesen Voi, Lime och Tier, och även om jag alltså är skeptisk till Tier så lär den få vara kvar där. Att leta upp en Tier är inte värt besväret, men om man väl (ibland nästan bokstavligt) ramlar över en, så är de klart billigare än konkurrenterna.
- Lime har en startkostnad på tio kronor, därefter tre kronor i minuten, Tier liksom Voi har samma startkostnad och sen 1.50 kronor kronor per minut.
- I de flesta andra länder är kostnaden ungefär den samma.
- Tminstone än så länge har ingen av dem fasta priser per timma, per dag eller per månad – får se om någon av dem tar fram ett sådant erbjudande så småningom.
Tiers låga kostnad märks på en sämre app och närmast obefintlig kundtjänst.”Billigast och det märks” skulle kunna vara deras slogan, men skillnaden är ärligt talat inte enorm mot de andra.
Visa hela svaret
Hur mycket kostar Elscooter i Stockholm?
När du sedan börjar köra är det en minuttaxa som tickar på och kostar 2,50kr/minut. Då den genomsnittliga restiden i Stockholm med elsparkcykel är 17 minuter innebär detta att en genomsnittlig åktur kostar 52,50kr.
Visa hela svaret
Vad kostar elsparkcykel per minut?
Premium-prissatt – Elsparkcykeln Voi är dyrare än lånecyklarna, med en startkostnad på tio kronor, därefter 1.50 kronor i minuten, och Lime är dyrare än Voi. Startkostnaden är samma, men sen tar Lime hela tre kronor per minut. Min resa på tolv minuter och knappt två kilometer kostar 49 kronor; Lime och jag räknar treans tabell olika, men å andra sidan ger Lime mig 9.10 kr i rabatt utan att jag bett om det.
Det är ändå dyrare än en enkelbiljett med SL, som dessutom är giltig i 75 minuter och hur långt som helst under den tiden. Eftersom Lime inte har något pristak, blir det snabbt mycket dyrt och det är bäst att bara använda den för korta resor. Det går inte heller att pausa körningen, t.ex. för att gå in i en butik, utan då måste man antingen låta kostnaden ticka på eller börja om med en ny tia i startavgift.
Prismodellen att det kostar sex kronor per minut är förstås också riskabel för trafiksäkerheten; betalar du hellre tolv kronor för att stå vid ett rödljus eller sparar pengarna och kör mot rött? Åtminstone till en början har Lime premier på 30 kronor för varje person jag tipsar om att gå med, och den som anger koden RWQRKR4 får också 30 kronors rabatt.
Visa hela svaret
Hur mycket kostar en Elscooter att köpa?
Vad kostar en elscooter? Priserna varierar mycket mellan olika modeller och varumärken. Du kan köpa en elscooter för under tusenlappen, men du kan även behöva betala upp mot 10 000 kronor för de mer avancerade modellerna. Genomsnittspriset på en elscooter ligger runt 3 500 kronor.
Visa hela svaret
Varför kostar Voi 50 kr?
2. BETALNING OCH KREDITER – 2.1 Priser och avgifter Din hyra av Fordonet sker på basis av att du betalar (a) per användning, (b) efter att Du har köpt ett Voi-pass eller (c) på annat sätt som i enlighet med gällande tillämplig pristaxa anges i Voi-appen.
- I varje enskilt fall kan priser, avgifter och andra eventuella debiteringar bli föremål för tillämpliga skatter och andra lokala allmänna avgifter, vilka kan debiteras och uppbäras av Voi.
- Du bör alltid kontrollera priser, avgifter och andra möjliga debiteringar i Voi-appen varje gång innan Du aktiverar ett Fordon.
Voi förbehåller sig rätten att reservera 50 SEK direkt från ditt betalkort i samband med att du använder ett Fordon, när Du skapar ett användarkonto och när Du lägger till en ny betalningsmetod. Detta reserverade belopp kommer att användas för att betala Din nästa färd, i samband med vilken beloppet reserverades, eller för den färd som följer på att du skapade ditt konto eller registrerade en ny betalmetod.
- Om hela det reserverade beloppet inte används i samband med din nästa färd kommer det resterande beloppet återföras omedelbart efter färden.
- Du förstår att återförandet av sådant reserverat belopp, på grund av processen hos banker och/eller andra tredje parter, kan ta några arbetsdagar.
- Alla priser och penningvärden i detta avtal anges i SEK.2.2 Rabatter och kampanjkoder Kampanjkoder (rabatter) är engångserbjudanden och kan endast inläsas i Voi-appen.
Rabatter kan vara begränsade till en per kund och användarkonto och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Rabatter är icke-överförbara och kan inte säljas eller återbetalas. Rabatter och kampanjkoder kan inte nyttjas för användandet av ett Voi-pass.2.3 Betalningsmetoder och bestridanden Du måste tillhandahålla Voi information och uppgifter kopplade till ett giltigt kreditkort eller debetkort eller någon annan betalningsmetod för att registrera dig för användning av Tjänsterna i Voi-appen.
Du bekräftar att Du är behörig att använda varje kreditkort eller debetkort eller annan överenskommen betalningsmetod som du tillhandahåller. Du godkänner att Voi debiterar det kreditkort, debetkort eller annan överenskommen betalningsmetod de avgifter som anges i detta Avtal eller i Voi-appen som du har ådragit dig i samband med Din användning av Tjänsterna.
Du förbinder dig att utan oskäligt dröjsmål informera Voi om alla förändringar relaterade till det kreditkort eller debetkort som du tillhandahållit Voi. Betalningar till Oss kan göras genom en betalningsförmedlande tredjepart. Vi är inte ansvariga för betalningsförfarandet eller några avgifter som begärs av en sådan tredjepart.
För att bestrida en avgift eller betalning som debiterats av Voi måste Du kontakta Voi inom rimlig tid från dagen då debiteringen gjordes samt tillhandahålla Voi all information som Voi finner nödvändig, t.ex. datumet för färden/datumet för köpet eller förnyandet av ett Voi-pass och de uppskattade start- och sluttiderna.
Voi ber Dig kontakta Voi i enlighet med avsnitt 8 nedan.2.4 Utestående betalningar Varje utestående betalning av priset för Din användning av Fordonen eller andra avgifter som uppkommit på grundval av detta Avtal kommer att genomföras av Oss med hjälp av den betalningsmetod som beskrivs i punkt 2.3.
Om en sådan betalning likväl inte kan genomföras på grund av omständigheter som ligger inom Din kontroll (fel betalkortsnummer, byte av betalkort utan underrättelse eller liknande), kommer Voi att informera Dig och ange en tidsfrist för att rätta till situationen. Under denna tidsperiod äger Voi rätt att stänga av Dig från all hyra av Fordonen.
Om Voi inte har mottagit information om en tillförlitlig betalningsmetod inom två veckor har Voi rätt att avsluta Avtalet.2.5 Faktiska priser och avaktivering av Ditt användarkonto Alla avgifter som anges i detta avsnitt 2 är föremål för förändring med beaktande av Din rätt att avsluta Avtalet i enlighet med avsnitt 6.
- Pristaxan kan förändras under perioden från aktivering till avaktivering om Du färdas under ett sådant tillfälle då en annorlunda pristaxa träder i kraft (som före och efter midnatt).
- Du behöver kontrollera de tillämpliga avgifterna i Voi-appen innan du aktiverar ett Fordon.2.6 Löptid och upphörande av ett Voi-pass Ditt Voi-pass startas från det att Voi erhåller betalningen för Voi-passet och avslutas: (i) vid en prenumerationsbaserad period, på den sista dagen av den då gällande prenumerationsperioden under förutsättning att antingen Du eller Voi har avslutat prenumerationen under den relevanta prenumerationsperioden, och; (ii) vid en bestämd användningsperiod, när perioden är slut.
Både Voi och Du har rätt att avsluta ett Voi-pass för en prenumerationsbaserad period när som helst utan att behöva uppge något särskilt skäl, men med beaktande av uppsägningstiden som anges i denna punkt (i) ovan och i Voi-appen.2.7 Rabatter och kampanjkoder Vi erbjuder särskilda kampanjkoder till åkare för att erbjuda rabatter på färder (“Voi-krediter”).
- För att använda Voi-krediter på en färds taxa, skriv in den aktuella kampanjkoden innan Du inleder Din färd.
- För att kunna använda en kampanjkod måste Du ha lagt till en betalningsmetod.
- Ampanjkoder aktiveras i Voi-appen genom att välja “Free ride” från menyn och sedan “Redeem code”.
- För att kontrollera din Voi-kreditbalans, välj “Profile” och sedan “Voi Credits”.
Voi-krediter kommer att användas som standard, så om Du har en fri åktur på Ditt konto kommer denna automatiskt bli din nästa färd. Om alla Voi-krediter förbrukats under en färd, måste Du betala för en eventuell resterande del av färden. Om en kampanjkod har ett sista giltighetsdatum måste den användas innan detta datum.
- Oder kan inte förlängas eller förnyas.
- Voi-krediter är engångserbjudanden och kan endast lösas in via Voi-appen.
- Voi förbehåller sig rätten att förändra eller häva rabatter när som helst utan föregående underrättelse.
- Voi-krediter kan vara begränsade till en per kund och användarkonto och kan inte kombineras med andra erbjudanden.
Rabatter är icke-överförbara och kan inte säljas eller återbetalas.2.8 Dela Voi och få fria åkturer Du kan dela din Voi-kampanjkod med vänner och på så sätt intjäna krediter. Du gör detta genom att välja “Free Rides” i Voi-appen, där Du finner Din personliga inbjudningskod.
Du delar din personliga inbjudningskod genom att trycka på “Send code” och välja ett av de tillgängliga alternativen. Dessa alternativ kan t.ex. vara SMS, e-post, delning på sociala medier eller att kopiera din personliga inbjudningskod. När en vän slutfört sin första färd med Voi efter att ha använt Din personliga inbjudningskod kommer Ditt konto automatiskt att få Voi-krediter.
Personliga inbjudningskoder ska bara användas för personliga och icke-kommersiella syften. Detta innebär att Du kan dela Din inbjudningslänk med Dina personliga kontakter (det vill säga personer som du känner) via sociala medier så länge Du är den huvudsakliga innehållsägaren.
Offentlig spridning på sidor där Du endast bidrar med innehåll men inte är den huvudsakliga innehållsägaren är inte tillåten. Att marknadsföra Din inbjudningskod genom sökmotormarknadsföring (t.ex. AdWords och Facebook) är inte heller tillåtet. Personliga inbjudningskoder är endast tillämpliga vid en inbjuden användares första färd och är inte avsedda för befintliga användare.
Befintliga användare som försöker dra fördel av inbjudningssystemet kan få sina inbjudningsförmåner inaktiverade.2.9 Återkallelse av krediter och avaktivering av användarkonton Voi förbehåller sig rätten att stänga av användarkonton och återkalla inbjudningsförmåner som bryter mot dessa villkor.
Visa hela svaret
Är Voi gratis?
Värva en vän & åk gratis Så vill du åka Voi gratis behöver du bara bjuda in vänner (nya användare) till att börja åka med Voi.
Visa hela svaret
Vilken Elscooter är billigast i Stockholm?
Så mycket kostar det att hyra elscooter 2020 – Konkurrensen mellan uthyrarna är hård i storstäderna, där tusentals elsparkcyklar nu slåss om att få citybesökare att välja just deras märke. Det finns minst åtta olika uthyrare, de flesta i storstäderna.
- Ayo finns bland annat på hotell i Stockholm, Västerås, Linköping, Jönköping, Göteborg, Varberg, Halmstad och Malmö.
- Pris: 10 euro första timmen samt 20 euro för andra timmen/resten av dagen.
- Aimo finns i Stockholm.
- Pris: Gratis att låsa upp samt 2 kronor per minut.
- Bird finns i Stockholm.
- Pris: 10 kronor att låsa upp samt 3 kronor per minut.
Bolt finns i Stockholm och Göteborg. Pris: Gratis att låsa upp, 3 kronor de första tio minuterna, sedan 2 kronor per minut. Lime finns i Malmö, Lund, Stockholm och Uppsala. Pris: 10 kronor att låsa upp, 3 kronor per minut. Moow finns i Stockholm. Pris: 10 kronor att låsa upp samt 1,50 kronor per minut.
Tier finns i Lund, Malmö, Stockholm och Uppsala. Pris: 10 kronor att låsa upp, 2,25 kronor per minut. Voi finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro och Helsingborg. Pris: 10 kronor att låsa upp samt 1-3 kronor per minut beroende på dag, tid och vilken stad du vill åka i. Det finns också abonnemang.
Vosh finns i Stockholm. Pris: 10 kronor att låsa upp samt 1,90 kronor per minut. Dessutom 10 kronor för att låsa upp högre hastighet. Wheels finns i Stockholm och Göteborg. Pris: 10 kronor att låsa upp, 3,50 kronor per minut.
Visa hela svaret
Vad ska man tänka på när man köper en Elscooter?
Vad bör du tänka på innan du köper en elsparkcykel? – Vikt – Vikten påverkar prestandan hos en elsparkcykel och hur pass lätt det är att ta sig runt med den. Om du söker en elscooter som du kan ta med dig på resor eller vid pendling bör du välja en modell som är smidig och lätt att bära (15-20 kg eller mindre).
- Om du istället söker en elsparkcykel som tål svårare terräng bör du välja en tyngre modell med ett kraftfullare batteri, vilket vanligtvis ger en vikt på mellan 20 och 30 kg.
- Vissa elscootrar kan till och med väga mellan 40 och 50 kg, vilket gör dem svåra att bära, men även snabbare och med större räckvidd.
Förutom själva prestandan är det viktigt att du överväger den maxvikt som elsparkcykeln håller för. Maxvikten ligger vanligtvis på ungefär 100 kg och avser förarens vikt enbart. En tumregel är att du bör välja en elsparkcykel med en viktgräns på minst 10 kg mer än din egen vikt.
Hastighet och räckvidd – De flesta elsparkcyklar har vanligtvis en räckvidd på 25-30 km och en hastighet på 25 km/h, vilket räcker gott och väl för att snabbt ta sig runt i stadsmiljöer och pendla till jobb eller skola. Modeller i medelklassen kan ha en räckvidd på över 30 km och en hastighet på cirka 30 km/h, men tänk på att de kan vara svåra att kontrollera på ojämn terräng.
Det finns också vissa premium-modeller som är optimala för längre turer eftersom de kan ha en räckvidd på 60 eller till och med 80 km och en hastighet på 60 km/h, men dessa elsparkcyklar är lätta att tappa kontrollen över, inte minst om du är nybörjare eller bor i svårframkomliga områden.
- Hastigheten är dessutom begränsad i vissa områden, så se till att kontrollera vilka regler som gäller i ditt område innan du köper en elscooter.
- Funktioner – Vissa elsparkcyklar är utrustade med en display på instrumentbrädan som ger information om hastighet, batteritid m.m.
- De flesta modeller har dessutom olika körlägen som du kan välja mellan, exempelvis ett Eco-läge som sparar på batteriet.
Kontrollera även om den elscooter du tänkt köpa är utrustad med Bluetooth, då detta är smidigt för att exempelvis få dina meddelanden via din smartphone direkt på displayen. Vissa modeller är dessutom hopfällbara så att du enkelt kan transportera dem eller förvara dem mellan användningarna.
- Fundera över vilka funktioner du värdesätter mest så att du kan välja en elsparkcykel som ger dig maximal användarupplevelse.
- Pris – Kostnaden för en elsparkcykel är nästan alltid direkt beroende på kvaliteten.
- De dyraste modellerna kostar runt 18000 kronor och uppåt, och har som regel större räckvidd, bättre batteritid och terrängkörningsförmåga samt en allmänt bättre prestanda och hållbarhet.
Om du söker en elsparkcykel för din dagliga pendling eller aktiviteter samt för längre turer till jobbet bör du investera i en något dyrare modell med högre kvalitet. Budgetalternativet kostar mellan 2000 och 3000 kronor men då får du sällan samma höga kvalitet.
Om du däremot tänkt använda din elscooter mer sällan eller främst för skojs skull kan en något billigare modell räcka, men tänk på att noga kolla upp flera olika modellers funktioner så att du kan avgöra vilken som bäst passar dina behov. Användar- och expertrecensioner – Tidigare användare kan ge dig bra information exempelvis om elsparkcykelns batteritid, uppladdningstid och allmän användarupplevelse.
Experter kan ge dig mer detaljerad information och testresultat om hastighet, räckvidd och andra funktioner samt en jämförelse med tidigare eller liknande modeller på marknaden.
Visa hela svaret
Kan man använda Elscooter på vintern?
Fungerar elscooter på vintern? – Kort sagt ja. Det finns många olika saker som bidrar till hur en elscooter fungerar på vintern. Det är tex däcken, motorn och batteriet. Desto större däck, desto större motor och desto större batteri leder till att din elscooter kommer att gå bättre på vintern.
- Med tanke på det kalla klimatet vi har i Sverige så kommer elscootrarna inte gå lika bra som på sommaren.
- När det blir under 10 grader så brukar batteriet bli lite sämre och under -5 grader så kommer det att märkas.
- Vi har en liten guide hur du kommer kunna förvara ditt batteri på vintern.1.
- Oppla bort batteriet från det elektriska systemet vid längre tids förvaring.
Det här är enkelt och annars om du har någon fråga är det bara att kontakta oss.2. Håll batteriet rent – torka av det med en torr trasa. Det här är efter du kopplat bort batteriet.3. Fulladda batteriet inför vinterförvaringen. Om du väljer att koppla bort batteriet för förvaring så fulladda batteriet.4.
- Förvara batteriet svalt och torrt, utan risk för frost.
- Ju lägre temperatur, desto mindre självurladdning.
- Det får dock inte bli minusgrader.5.
- Underhållsladda batteriet ett par gånger under förvaringstiden.
- Ommer det vara stor skillnad när det blir kallt? Ja och nej.
- Beroende på elscooter så kommer du märka olika mycket.
Med en Kugoo Kirin M4 som vi har testat under vintern så är det inte mycket skillnad. Den klarar kallare förhållanden och är perfekt för en svensk vinter. Elscooter på vintern betyder mycket för många.
Visa hela svaret
Är det värt att köpa en el scooter?
Omdöme – 15 000 kronor är mycket pengar för en elscooter/elsparkcykel, men jämför du den med en elcykel och har för avsikt att använda den seriöst i vardagen, då kan det vara en väl värd investering. Eltra Ultra håller hög kvalitet och ger dig extremt bra komfort, kraft och räckvidd.
Visa hela svaret
Hur länge håller en el scooter?
11 mars 2019 Skribent: Joakim Rådström Många hyllar de små elsparkcyklar som börjar ställas upp och användas runt storstäderna, för snabb och miljövänlig framkomlighet. Men livslängden på elfordonen lämnar en del i övrigt att önska. Delprojektet för Mobilitet inom IVA-projektet Resurseffektivitet och cirkulär ekonomi diskuterar hur vi ska uppnå hållbara gods- och persontransporter i vårt land.
Ett viktigt område är elfordon. Och i dagsläget ökar användningen av till exempel elsparkcyklar (scootrar) av bland annat märket Voi rejält i storstäder i Sverige och världen. Fördelarna med systemet är att man kommer fram snabbt och med minimal miljöbelastning. Genom att ladda ner en app kan man sedan låsa upp och hyra elsparkcyklar direkt från gatan.
Genom appen ser man också hur mycket ström enskilda scootrar har. Sedan kostar det 10 kronor i startavgift och 1,50 kronor per minut att använda dem. De som ansvarar för att ladda cyklarna och ställa ut dem där de kan komma till god användning kallas “hunters” och får lön utifrån hur många scootrar som laddas.
- Ersättningen ligger enligt Voi på 50-150 kronor per scooter.
- En laddning räcker i ungefär två mil.
- Genom att elsparkcyklarna är hastighetsbegränsade till 20 km/h klassas de som cyklar och omfattas därför av samma regelverk.
- Bland andra Stockholms stad välkomnar den nya “mikromobiliteten” som utgörs av elsparkcyklar och andra delningstjänster för eldrivna mopeder och sparkcyklar.
Vid ett seminarium på Stockholms handelskammare uttryckte trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till exempel sitt stöd för dem. – Det kan vara så att vi befinner oss i en brytningstid för transporter, att vi kommer se en helt annan stad framöver, sade Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, enligt en artikel i tidningen Aktuell Hållbarhet,
Samtidigt visar en ny granskning i tidningen Breakit att elsparkcyklarna vanligen skrotas efter bara någon månad, varför deras påstådda hållbarhet kan ifrågasättas. I USA har scootrarna funnits längre än i Sverige, och amerikansk statistik visar att den genomsnittliga livslängden på dem bara var 28 dagar.
Breakits granskning visade på en livstid för en elscooter på i vissa fall under en månad, i andra fall två till tre månader – och i drömscenariot endast sex månader. Givet de 2 000 elsparkcyklar som uthyrningsföretagen rapporterar finns tillgängliga i Stockholm numera skulle det i värsta fall kunna innebära att tiotusentals scootrar kan skrotas bara i huvudstaden.
Visa hela svaret
Får man köra Elscooter utan körkort?
Kontroll av hastighet och motorstyrka – Det är alltid du som förare som ansvarar för att fordonet du kör uppfyller ställda krav. Skulle du köra en elsparkcykel med högre hastighet eller starkare motor så klassas elsparkcykeln inte längre som cykel utan troligen något annat fordon och då kan det räknas som olovlig körning om man inte har rätt behörighet för fordonet.
Visa hela svaret
Hur mycket kostar det att åka Voi i en timme?
Voi ändrade precis sina priser – så mycket kostar det nu I höstas lanserades Voi som den första elsparkcykeltjänsten i Sverige. Bolaget har därefter genomfört en snabb och aggressiv expansion till fler städer och länder. I dag är Voi inte längre ensamma på de svenska gatorna där ett flertal olika bolag nu konkurrerar om vår uppmärksamhet.
- Det har tidigare kostat 1,5 kronor i minuten att åka Voi och 3 kronor minuten för Lime.
- Nu ändrar Voi sina priser, kan Breakit berätta.
- I appen meddelas användarna att minutpriset numera kan variera från 1 till 3 kronor beroende på land, dag och efterfrågan.
- “Vi tycker att det är bäst för användarna att vi har ett mer flexibelt pris” kommenterar Kristina Hunter Nilsson, pressansvarig på Voi.
Det ligger nära till hands att anta att Vois förändrade prissättning är en reaktion på konkurrenten Lime, som alltså hittills valt en högre prisnivå. Det är dock inget Voi vill kommentera. “Det är många delningstjänster som har en flexibel prissättning och vi är alltid tydliga mot användaren”, säger Kristina Hunter Nilsson.
- “Vädret kan till exempel ha inverkan, om det regnar går priset ner”, ger Kristina Hunter Nilsson som exempel.
- Med andra ord: När solen skiner och många vill åka Voi så kommer det att kosta mer.
- På frågan om hur Voi tror att detta påverkar konkurrensen svarar Kristina Hunter Nilsson att de för “en nära dialog med kunderna och alltid lyssnar på feedback”.
- När Breakit testade en Voi idag låg minutpriset på 2 kronor.
: Voi ändrade precis sina priser – så mycket kostar det nu
Visa hela svaret
Hur många får man åka på en Voi?
Det är förbjudet att åka mer än en person per Voi.
Visa hela svaret
Hur mycket kostar en Voi att köpa?
Vois begagnade elsparkcyklar säljs på sajten ‘ Voi x You’ och kostar för tillfället 3999 kronor styck.
Visa hela svaret
Kan man hacka en Voi?
Digitala pulsen på marknaden Det har varit en blöt och kall vinter. Slitsam för elektronik utomhus och inte minst Voi, Lime samt Tier. Det har fått fler att ifrågasätta om de runt 2000 svenska elscootrarna fortfarande har samma ekonomi framför sig som Vois grundare Douglas Stark räknat på? Oroväckande är att elscootrarna visat sig gå sönder mer än dubbelt så snabbt som de tre månader som tidigare estimerats för bland annat riskkapitalisterna.
- Finansiärer som stoppat in runt 800 Mkr.
- Bara i svenskgrundade Voi.
- Avverkade påskhelgen ska förvisso varit den bästa någon för svensk mikromobilitet.
- Men ett större problem väntar runt gatukrönet.
- På svenska Tradera och Blocket säljs sedan några veckor tillbaka ” dashboards ” till Segway Ninetech ES2/ES4 elscootrar.
För omkring 400 kronor. Samma tillbehör går att införskaffa ännu billigare från Kina och Alibaba. De används enligt svenska beskrivningen ” för att flasha custom firmware, låsa upp, köra snabbare etc,” Dashboarden är en originalkomponent från, Och Segway Ninetech ES2/ES4 är exakt samma modell som främst används på Stockholms gator.
- Den händige, eller den som vänder sig till ett garage för assistans, kan koppla in denna standardhårdvara genom en enkel sladdkontakt.
- Tillsammans med några mjukvarupatchar, öppna för nedladdning på Github, ska det därefter gå att låsa upp elscooterns grundfunktionalitet.
- Det avslöjar engagerade diskussionstrådar på forumen Reddit och ScooterTalk från det senaste kvartalet.
Vissa elscooteruthyrares hårdvara ska bara ta runt 10 minuter att “omvandla”. Svenska Vois hårdvara och mjukvara diskuteras specifikt och användare hjälper varandra att låsa upp olika typer av elscootrar. Flera bekräftar att bara kontakten för en ny dashboard exponeras och kopplas in går vissa märken direkt ned i tillverkar-mode.
- Alternativet är att få en kinesiska dashboard-tillverkare på Alibaba att bränna in en angiven, rätt serial, hårdvarunyckel, inför köpet.
- De som experimenterat i forumen berättar att de använder sig av t ex Lime scootrar från amerikanska städer som mikromobilitetsföretaget “övergett”.
- Som ändå skulle kasseras.
Eller elscootrar inköpta på sopstationer och polisauktioner. En svårverifierad, men troligtvis inte helt korrekt beskrivning över hur de experimenterande kom över sin elscooter. Det första som hackarna instrueras är i hur GPS:en kopplas bort så skotern inte längre är spårbar för ägarna.
En köpt svensk elscooter av samma modell kostar mellan 6000-9000 SEK. Det innebär att hårdvara för runt 18 Mkr står tämligen obevakad på Stockholms gator. Det hjälper inte att de laddningsansvariga “Lime Juicers” och “Voi Chargers/Hunters” som lastar in skotrarna i tjog vid dagens slut ofta kör runt i stora skåpbilar.
En del av digitaliseringen är att det som går att digitalisera kommer att digitaliseras. Och när det digitaliserats blir informationen ofta tillgänglig för flera. Samtidigt riskerar stora affärsvärden att reverse engineeras och öppnas upp på sätt liknande nyss nämnda.
Visa hela svaret
Hur mycket kostar en timme Voi?
Hela listan – så mycket kostar elsparkcykeln att köra För bara något år sedan var det ovanligt att se en person susa förbi på en elsparkcykel men idag är det precis lika vanligt som att se en trampande cyklist. Vi har laddat ned varenda app till varenda bolag som hyr ut elsparkcyklar runt om i Sverige för att ta reda på hur mycket de kostar både i startavgift och minuttaxa.
– 10 kronor att låsa upp, 3 kr per minut. – 10 kronor att låsa upp, kostnad varierar beroende på dag, tid och väder och kostar från 1 till 3 kronor per minut. – 10 kronor att låsa upp, 1,90 – 2,25 kronor per minut beroende på stad – 10 kronor att låsa upp, 1,50 per minut – 10 kronor att låsa upp, 2-3 kronor per minut beroende på stad – 10 kronor att låsa upp, 3 kronor per minut – 0 kronor att låsa upp, 2 kronor per minut – 10 kronor att låsa upp, 2,50 per minut – 10 kronor att låsa upp, 3 kr per minut
Listan uppdaterades senast 2019-08-29. Är ni sugna på att köpa en egen elsparkcykel kan ni ta en titt på vår av Ninebot ES2. : Hela listan – så mycket kostar elsparkcykeln att köra
Visa hela svaret
Hur mycket kostar det att åka på en Voi?
Voi ändrade precis sina priser – så mycket kostar det nu I höstas lanserades Voi som den första elsparkcykeltjänsten i Sverige. Bolaget har därefter genomfört en snabb och aggressiv expansion till fler städer och länder. I dag är Voi inte längre ensamma på de svenska gatorna där ett flertal olika bolag nu konkurrerar om vår uppmärksamhet.
- Det har tidigare kostat 1,5 kronor i minuten att åka Voi och 3 kronor minuten för Lime.
- Nu ändrar Voi sina priser, kan Breakit berätta.
- I appen meddelas användarna att minutpriset numera kan variera från 1 till 3 kronor beroende på land, dag och efterfrågan.
- “Vi tycker att det är bäst för användarna att vi har ett mer flexibelt pris” kommenterar Kristina Hunter Nilsson, pressansvarig på Voi.
Det ligger nära till hands att anta att Vois förändrade prissättning är en reaktion på konkurrenten Lime, som alltså hittills valt en högre prisnivå. Det är dock inget Voi vill kommentera. “Det är många delningstjänster som har en flexibel prissättning och vi är alltid tydliga mot användaren”, säger Kristina Hunter Nilsson.
- “Vädret kan till exempel ha inverkan, om det regnar går priset ner”, ger Kristina Hunter Nilsson som exempel.
- Med andra ord: När solen skiner och många vill åka Voi så kommer det att kosta mer.
- På frågan om hur Voi tror att detta påverkar konkurrensen svarar Kristina Hunter Nilsson att de för “en nära dialog med kunderna och alltid lyssnar på feedback”.
- När Breakit testade en Voi idag låg minutpriset på 2 kronor.
: Voi ändrade precis sina priser – så mycket kostar det nu
Visa hela svaret
Hur mycket kostar en Voi att köpa?
Vois begagnade elsparkcyklar säljs på sajten ‘ Voi x You’ och kostar för tillfället 3999 kronor styck.
Visa hela svaret
Vad är snabbast Voi eller lime?
Hastighet – Båda varianterna har en topphastighet på 20km/h – men vi har märkt att Voi har en snabbare acceleration än vad Lime har. Det känns som att Voi går lite snabbare i uppförsbackarna, men Lime går snabbare i nedförsbackar. Hastigheten är tillräcklig hos båda – speciellt eftersom du troligtvis inte kommer använda hjälp när du använder dessa, även om det är lag på det!
Visa hela svaret