Hur Köpa Bussbiljett I Stockholm?

Hur Köpa Bussbiljett I Stockholm

  • Köp enkelbiljett genom att blippa ditt betalkort.
  • Köpa biljett med appen.
  • Biljett över disk.
  • Webbutiken.
  • Biljettautomater.
  • SL-stolpar.
  • På spårvagnen.
  • Det gröna SL-kortet.

Meer items
Visa hela svaret

Kan man köpa bussbiljett på bussen Stockholm?

Betala när du kliver på På nästan alla våra bussar kan du köpa biljett med betalkorten VISA eller Mastercard till ombordpris. Undantaget är den trafik vi har tillsammans med SL, t ex linje 677 och SL-pendeln.
Visa hela svaret

Hur ska man betala på SL buss?

Så fungerar det – Blippa ditt betalkort genom att föra den till den gröna läsaren vid spärren på bussen, betalstolpen eller de olika plattformarna. Tjänsten fungerar för alla kontaktlösa Visa/Mastercard/American Express (och alla enheter/devicer som stödjer NFC), från alla kortutgivare i världen.

  1. Undantag är kort som enskilda banker valt att undanta.
  2. Bankkort Mastercard ung fungerar inte).
  3. Tänk på att blippa med samma betalkort eller digitala kort under hela resan.
  4. Annars blir du debiterad för två biljetter fast du bara gjort en resa.
  5. Ostnaden för biljetten dras från kortkontot tidigast dagen efter din resa.

Mer information om att resa med betalkort hittar du på sl.se,
Visa hela svaret

Får man köpa bussbiljett på bussen?

Buss. På samtliga bussar inom regionen, med undantag i Göteborg, Mölndal och Partille, kan du köpa biljett hos föraren. Du betalar med bankkort.
Visa hela svaret

Var Blippar man på bussen?

När du går ombord – Du blippar själv biljetten i biljettläsarna som finns ombord. Håll mobilen tätt mot den optiska läsaren. Fyra gröna lampor och en ljudsignal visar att biljetten är giltig. Om en röd lampa lyser och det hörs en dov ton är biljetten inte giltig.
Visa hela svaret

Kan man betala kontant på SL buss?

Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen Publicerat av • 26 augusti 2013 • Sida för utskrift Hur Köpa Bussbiljett I Stockholm Med kontanter i näven är du inte välkommen. Foto: SL. Idag är inte alla välkomna att åka med SL-bussarna i Stockholm, inte heller med flertalet av de bussar som länstrafikbolagen kör i övriga delar av landet. Anledningen är att det inte går att betala resan med kontanter.

Varje länstrafikbolag har tagit fram egna betalningssystem för busstrafiken i respektive län. De bygger alla på att biljetten köps innan man stiger på bussen. Det går alltså inte att spontant ta en SL-buss. Att det inte går att stiga ombord på ett plan till Göteborg utan biljett förstår alla, men att en bussresa i Stockholms innerstad måste köpas på förhand är ovant för alla som inte är trogna SL-kunder.

SL betraktar inte bilister, besökare från andra län och turister som kunder. Svenska mynt och sedlar gäller som betalningsmedel på tåg och spårvagnar samt hos taxi, pressbyrån, bemannande bensinstationer, tobaksaffärer, närbutiker (som är öppna långt in på natten) och inom all annan dagligvaruhandel Anledningen till kontantstoppet är att man bedömer rånrisken för bussförarna vara betydligt högre än för taxiförare och personal som arbetar i nattöppna butiker och på bensinstationer.

Att branschen löser detta genom att utestänga nya kunder beror på att den till cirka 50 % finansieras med skattemedel. En taxiförare, exempelvis, jagar kunder och vågar inte säga nej till en kund som vill betala med kontanter. Det sänker direkt lönen för föraren. Länstrafikbolagen däremot vågar stänga dörren för nya resenärer då det är vi skattebetalare som är med och betalar.

Det finns ingen inom länstrafiken som förlorar på ett minskat resande, varken förare, andra inom bussbolagen eller tjänstemän på SL. Det är skattebetalarna som tvingas betala notan för stängd dörr och tomma platser. På marknaden finns det slutna mekaniska kassasystem som låser inne alla kontanter och som därmed minskar rånrisken väsentligt.

Att installera sådana system skulle öppna dörrarna för alla som vill åka buss. Det torde också finnas andra möjligheter att göra arbetsmiljön säkrare för förarna, som dubbelbemanning på “stökiga” turer och i nattrafiken. Det är märkligt att Scania och Volvo inte erbjuder bussmodeller som har utrustning för säker kontanthantering.

Kontanthantering tar tid och därför kan länstrafikbolagen lägga på en avgift för ombordköp. Men att stänga dörren helt för dem som har pengar i fickan och vill åka med en offentligt finansierad buss är helt fel. Jan-Åke Bosell 
Trafikdebattör Taggat som: betalsystem, kontantstopp, SL © 2022 Bussmagasinet Bussmagasinet använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse.
Visa hela svaret

Kan man köpa bussbiljett utan app?

Vi erbjuder flera sätt att betala – appen har aldrig varit tänkt som det enda sättet att köpa biljett på i Skånetrafiken, skriver Linus Eriksson, trafikdirektör, i en replik till PRO. PRO: Skånes ordförande Jan Andersson beskriver de utmaningar som många äldre möter i takt med att digitaliseringen ökar.

Som exempel tar han Skånetrafikens nya biljettsystem. Den 15 december avskaffade Skånetrafiken det fysiska Jojo-kortet. Det medförde en hel del kritik. Sedan dess har vi svarat på insändare, läst artiklar, intervjuats och samtalat med kunder. Dessutom diskuterar vi kritiken internt varje dag. Själv blir jag berörd av kritiken och tar den till mig.

Jan Andersson tycker att ett system ska vara så enkelt att alla ska kunna använda det, utan att – och här citerar han mig – ta hjälp av barn och barnbarn. Jag har aldrig menat att barn och barnbarn ska ersätta vårt ansvar att informera. Tvärtom ska vårt biljettsystem vara enkelt att använda och vår information tydlig för alla.

  • Men utöver det kan vi väl alla ibland behöva ta hjälp av en välvillig granne, vän eller någon annan i vår närhet om vi stöter på något nytt och därför lite klurigt.
  • Varma experter” har jag lärt mig att det kallas i forskningen.
  • Just information lägger Skånetrafiken mycket energi på.
  • Samtidigt är det en enorm utmaning att nå precis alla skåningar.
You might be interested:  Hur Åker Man Till Västerås?

Låt mig försöka att här ge en faktabakgrund. Jojo-kortet, som infördes 2009, fick även det kritik. Många tyckte att det inte var digitalt nog, man tvingades ladda pengar på kortet 24 timmar innan resan och det var inte lätt att veta om det fanns pengar.

Mycket har hänt sedan 2009. I dag har den stora majoriteten av Skånes befolkning en smartphone och i stort sett alla vuxna har ett betalkort – seniorer inkluderade. Därför var utgångspunkten – när vi utvecklade det nya systemet – att använda det som våra kunder redan har – och inte ta fram ett plastkort till.

Jag håller med Jan Andersson om de svårigheter som digitaliseringen kan innebära för en del grupper. Jag inser även att Skånetrafikens kunskap om äldres förutsättningar kan bli bättre. Men Skånetrafiken har verkligen inte glömt bort dem med mindre vana av smartphones och appar.

  1. Tvärtom har vi ett samhällsuppdrag som innebär att alla ska kunna resa med oss.
  2. Något som även styrt utvecklingen av det nya biljettsystemet.
  3. Appen har aldrig varit tänkt som enda sättet att köpa biljett – även om de flesta i dag använder den.
  4. I stället erbjuder vi flera parallella sätt att betala: • Skånetrafiken har 30 ombud där alla kan köpa biljetter över disk.

Nu dubbleras antalet till 60. Utöver det finns fyra kundcenter med samma service. • Över 600 gula regionbussar passerar dagligen mängder av skånska byar och orter. På samtliga kan man köpa biljett av föraren – kontantfritt av säkerhetsskäl. • På alla bussar, i automater, hos ombud och kundcenter kan man betala med sitt vanliga betalkort.

  1. Precis som när man handlar andra varor och tjänster.
  2. På samtliga skånska bussar kan du dessutom “blippa”.
  3. Det innebär att du håller upp dit vanliga betalkort mot en läsare ombord på bussen.
  4. Du knappar inte in någon kod och du behöver inte ladda upp pengar på ditt kort – enklare kan det nog inte bli • Skånetrafiken har i samarbete med 16 skånska kommuner skickat ut 120 000 seniorkort.

På dem reser innehavarna hela eller delar av dygnet fritt med kollektivtrafiken inom sin kommun. Med andra ord: Alla, från junior till senior, som inte vill eller kan betala med app, kan köpa en pappersbiljett, använda betalkort eller koppla biljetter till Skånetrafikens nya reskort – som en 30-dagarsbiljett eller ett antal enkelresor.

Seniorer har rätt till en bra kollektivtrafik och vi har därför varit särskilt angelägna om lyssna på och möta deras att behov. Som ett exempel besökte Skånetrafiken i fjol över 100 pensionärsföreningar och samtalade med omkring 10 000 seniorer. Något vi fortsätter med. Jag uppskattar Jan Anderssons inlägg i den viktiga debatten kring äldre och deras förutsättningar i kollektivtrafiken.

Vi vill inte bidra till utanförskap och ser gärna en dialog med PRO och andra organisationer hur vi kan göra kollektivtrafikresan ännu enklare. Och till dig som känner dig ovan i det nya, uppmuntrar jag att prova. Behöver du hjälp är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi till.
Visa hela svaret

Kan man betala bussbiljett med kort?

Har du inte laddat ner appen kan du köpa din biljett med betalkort. I stadstrafiken i Linköping, Norrköping och Motala blippar du ditt betalkort i biljettläsaren ombord. På Östgötapendeln kan du inte köpa biljett ombord men på varje station finns en biljettautomat där du kan köpa biljett och betala med betalkort.
Visa hela svaret

Är det automat på bussar?

Forum – Spårvägssällskapet.se Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik. Moderatorer:, Kategoriregler Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik, hendrik av hendrik » lördag 24 september 2005 21:49 hej jag undrar om alla stadsbussar är automater och hur är det att köra en buss från 1990 gömfört med en ny buss automat Rickard av Rickard » lördag 24 september 2005 22:15 Hej Alla stadsbussar idag har automatlåda vad jag vet i alla fall.

många turistbussar idag har automatlåda också. Jag själv föredrar automatlåda i alla fordon jag kör. tyvärr har jag inte automatlåda på min motorcykel. någon större skillnad på en buss från 1990 respektive från idag tycker jag inte att det är. En del nya bussar är till och med sämre t.ex Scanias Omnicity.

En sak man ska komma ihåg är att fordonets ålder har inget med skicket att göra, det beror helt på hur man sköter grejorna, nytt är alltså inte alltid bäst. Ha det Rickard Doomsday av Doomsday » söndag 25 september 2005 7:00 I Stadstrafik är det fördel med automat, men utanför stan är det bättre med manuellt.

Amaze av Amaze » torsdag 29 september 2005 22:05 Doomsday skrev: I Stadstrafik är det fördel med automat, men utanför stan är det bättre med manuellt. Av vilken anledning då? Mvh Blivande bussköpare. Inlägg: Blev medlem: onsdag 07 september 2005 15:53 Ort: Stockholm (THP) av » fredag 30 september 2005 11:36 Rickard skrev: Hej Alla stadsbussar idag har automatlåda vad jag vet i alla fall.

många turistbussar idag har automatlåda också. Jag själv föredrar automatlåda i alla fordon jag kör. tyvärr har jag inte automatlåda på min motorcykel. någon större skillnad på en buss från 1990 respektive från idag tycker jag inte att det är. En del nya bussar är till och med sämre t.ex Scanias Omnicity.

  1. En sak man ska komma ihåg är att fordonets ålder har inget med skicket att göra, det beror helt på hur man sköter grejorna, nytt är alltså inte alltid bäst.
  2. Ha det Rickard En kollega på jobbet som extraknäckte som bussförare på SL under studietiden i slutet av 80-talet berättade att det då fanns några halvautomater i trafik, alltså bussar med växelspak men utan kopplingspedal.
You might be interested:  Hur Tjock Är Isen I Luleå?

Men idag är det nog bara automater kvar. Om du skaffar D-körkort hos Swebus, Busslink eller någon annan operatör som kör för SL så får du bara automat-kort. Det är ju oxå ett smart sätt för att hålla kvar någon som bussförarutbildats inom SL. Inlägg: Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21 av » fredag 30 september 2005 11:39 37368 skrev: Rickard skrev: Hej Alla stadsbussar idag har automatlåda vad jag vet i alla fall.

Många turistbussar idag har automatlåda också. Jag själv föredrar automatlåda i alla fordon jag kör. tyvärr har jag inte automatlåda på min motorcykel. någon större skillnad på en buss från 1990 respektive från idag tycker jag inte att det är. En del nya bussar är till och med sämre t.ex Scanias Omnicity.

En sak man ska komma ihåg är att fordonets ålder har inget med skicket att göra, det beror helt på hur man sköter grejorna, nytt är alltså inte alltid bäst. Ha det Rickard En kollega på jobbet som extraknäckte som bussförare på SL under studietiden i slutet av 80-talet berättade att det då fanns några halvautomater i trafik, alltså bussar med växelspak men utan kopplingspedal.

  1. Men idag är det nog bara automater kvar.
  2. Om du skaffar D-körkort hos Swebus, Busslink eller någon annan operatör som kör för SL så får du bara automat-kort.
  3. Det är ju oxå ett smart sätt för att hålla kvar någon som bussförarutbildats inom SL.
  4. Med vissa undantag är det så, ett problem är att för att kunna köra de manuellt växlade service(när) linjebussarna som vissa av operatörerna har krävs körkort som inte enbart gäller för automatväxl buss.

//Lars : Forum – Spårvägssällskapet.se
Visa hela svaret

Hur åker man buss i Stockholm?

SL-biljetter för att åka buss – Alla SL:s biljetter gäller på bussen. I Stockholm stiger man på bussen i framdörren och blippar sin biljett i någon av maskinerna hos föraren. Ibland är det tillåtet att stiga på i andra dörrar också, t ex om det finns en kundvärd utanför bussen.
Visa hela svaret

Hur mycket kostar en buss att köpa?

Foto: Volvo buses Uppdaterad 30 april 2015 Publicerad 29 april 2015 Volvo bussar har fått en order från Nobina på 276 bussar till den svenska marknaden. Bussarna skall levereras under 2015 och är den största ordern på den svenska marknaden för Volvo bussar hittills.

Samtliga bussar är av modellen Volvo 8900. De flesta bussarna, 140 st skall till Värmland. Volvo bussar vill inte berätta vad ordern är värd men en Volvo 8900 kostar beroende på utrustning mellan 2 till 3 miljoner kronor. Med en snabb överslagräkning är ordern på 276 busssar värd runt en halv miljard kronor.

Nobina Sverige AB är landets ledande bussföretag, med en marknadsandel på nära 30 % inom den offentliga busstrafiken. De bedriver linjetrafik på entreprenad åt uppdragsgivare i hela landet, som t ex SL, Västtrafik och Skånetrafiken, samt lokal beställningstrafik.
Visa hela svaret

Hur mycket kostar det att Blippa kortet på bussen?

Tänk på att blippa bara det du vill använda! Blippa ditt betalkort mot biljettläsaren när du går ombord på bussen. Då köper du en enkelbiljett kommun. Biljetten kostar 26 kronor eller 29 kronor beroende på vilken kommun du reser inom. Biljetten finns digitalt på betalkortet, så du får ingen pappersbiljett.
Visa hela svaret

Hur mycket kostar det att Blippa sitt bankkort på bussen?

Du vet väl om att hos oss kan du enkelt köpa biljett i stadstrafiken genom att blippa ditt betalkort? Nu inför vi dessutom ett pristak vilket betyder att oavsett hur mycket du blippar under 30 dagar så betalar du aldrig mer än 810 kronor. Perfekt för dig som inte vet om det blir 7 eller 17 dagar på kontoret den här månaden.

You might be interested:  Vad Tjänar En Barnmorska I Stockholm?

Ett blipp – en biljett för 27 kronor som är giltig i hela stadszonen under 60 minuter. Ett nytt blipp efter 60 minuter men inom 23 timmar – biljetten ändras till en biljett för 54 kronor som är giltig i hela stadszonen under 24 timmar. Du betalar aldrig mer än pristaket 810 kronor under en 30-dagarsperiod. Exempelvis 13 stycken 24-timmarsbiljetter och fyra enkelbiljetter.

Biljettläsaren ombord kan inte skriva ut kvitto. Hämta ditt kvitto här Tillåtna kort är Visa, Visa Electron, MasterCard eller Maestro bankkort.
Visa hela svaret

Hur mycket kostar det att åka buss i Stockholm?

Kategorier: Reseinformation Publiceringsdatum: 14 januari 2022 Buss, tunnelbana, pendeltåg, spårvagn och färjetrafik. I Stockholm kommer du långt med kollektivtrafiken. Bolaget Storstockholms Lokaltrafik, SL, ansvarar för stadens kollektivtrafik. I den ingår tunnelbanan, bussar, pendeltåg, spårvagnar i City och i omgivningarna (tvärbanan, Roslagsbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan) samt vissa färjelinjer i Stockholms län.

Biljetterna köps på SL-center, tunnelbanespärrar, Pressbyrån, biljettautomater, via SL:s app eller via SMS. Du kan även betala direkt vid tunnelbanespärren eller när du stiger ombord en buss med ett bankomatkort. En engångsbiljett kostar 51 kronor (38 kronor om du fyller på ett SL istället) och gäller i 75 minuter.

Det går också bra att köpa ett 1-, 3- eller 30-dagarskort. Dessa ger dig fria resor över hela staden under giltighetstiden. Läs mer om biljettpriser och planera din resa på SL:s hemsida, Stockholmarna är måna om sin vackra miljö. Det har lett till att många av innerstadsbussarna går på miljövänliga bränslen som till exempel etanol.
Visa hela svaret

Hur Blippar man bussbiljetten?

Köp biljett Skånetrafiken – Kort & biljetter Här kan du köpa biljetter inom Skåne och till Danmark och skicka till appen eller reskortet. Ska du skicka en biljett till appen så måste mottagaren ha appen installerad och sitt mobilnummer registrerat där.

  • Fyll i de hållplatser du vill resa till och från, och vilken biljett du vill köpa.
  • När du fyller i mer än 1 resenär (vuxen, barn/ungdom eller student) så får du en (1) tillsammansbiljett som gäller för hela sällskapet.
  • Välj om du vill köpa biljett till vår app eller till reskortet och fyll i det mobilnummer eller reskortnummer som biljetten skall kopplas till.Mottagaren av biljetten behöver ha appen installerad och sitt mobilnummer registrerad i appen innan du skickar biljetten.

Du kan betala med betalkort, swish eller månadsfaktura från SwedbankPay. Fakturan mejlas till den adress du väljer vid betalning. Du hittar även din månadsfaktura, Det går också bra att betala med våra värdekoder. Glöm inte att biljetten måste aktiveras för att vara giltig! Om du köpt biljett till appen, behöver biljetten aktiveras där innan resan påbörjas.

Du hittar din köpta biljett i appen under “Biljetter”. Biljett på reskortet aktiveras när du blippar kortet i biljettläsaren ombord. Du kan också aktivera din biljett i en biljettautomat på våra tågstationer, eller här på hemsidan.Våra biljetter går att aktivera upp till ett år från köpet. Resa med reskort till Danmark eller Ven? Då behöver du ha ett inspektionskvitto med dig tillsammans med reskortet.

Inspektionskvitto kan du få i våra biljettautomater som finns på alla stationer, hos ett ombud eller kundcenter. : Köp biljett Skånetrafiken – Kort & biljetter
Visa hela svaret

Kan man köpa bussbiljett utan Surf?

Tryck på ‘ Köp ‘ för att köpa din mobiljbiljett för stadstrafiken. Din biljett får du direkt i appen. Scanna bara biljetten i läsaren ombord på bussen så aktiveras den automatiskt. OBS!
Visa hela svaret

Hur mycket kostar bussbiljett i Stockholm?

Kategorier: Reseinformation Publiceringsdatum: 14 januari 2022 Buss, tunnelbana, pendeltåg, spårvagn och färjetrafik. I Stockholm kommer du långt med kollektivtrafiken. Bolaget Storstockholms Lokaltrafik, SL, ansvarar för stadens kollektivtrafik. I den ingår tunnelbanan, bussar, pendeltåg, spårvagnar i City och i omgivningarna (tvärbanan, Roslagsbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan) samt vissa färjelinjer i Stockholms län.

Biljetterna köps på SL-center, tunnelbanespärrar, Pressbyrån, biljettautomater, via SL:s app eller via SMS. Du kan även betala direkt vid tunnelbanespärren eller när du stiger ombord en buss med ett bankomatkort. En engångsbiljett kostar 51 kronor (38 kronor om du fyller på ett SL istället) och gäller i 75 minuter.

Det går också bra att köpa ett 1-, 3- eller 30-dagarskort. Dessa ger dig fria resor över hela staden under giltighetstiden. Läs mer om biljettpriser och planera din resa på SL:s hemsida, Stockholmarna är måna om sin vackra miljö. Det har lett till att många av innerstadsbussarna går på miljövänliga bränslen som till exempel etanol.
Visa hela svaret

Måste man Blippa biljetten på bussen?

Betala i efterhand – Men enligt SL så slipper man böter om man har ett accesskort laddat med pengar. – Finns det tillräckligt med pengar får man betala kontrollanten för bussresan i efterhand om man inte kunnat blippa kortet eller av någon anledning inte kunnat köpa en enkelbiljett via appen i mobilen, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen på Region Stockholm.
Visa hela svaret